Hur är det egentligen??!

Sv: Hur är det egentligen??!

Då kan man ju special behandla alla världens hästraser så fort de kommer till sverige. Varför ska man då ha såna mått och regler på tävlingar om de inte ska följas, för att en viss ras ska särbehandlas.

Är det där skon klämmer?!? Denna sk. "specialbehandling" av islandshästen, som du kallar det?! Visste inte ens att det fanns en sådan "specialbehandling", än mindre att det stör icke-isis-ryttare. :p

Som du säkert har klart för dig så är ju kanske islandshästen inte primärt till för att tävlas på hopptävlingar - även om den med fördel kan det. Jag ser liksom inte problemet - vad gör det dig?

Är du oroad över att bli utklassad av en isis med ponnymått på en storhäst-tävling?! :rofl:

Sv: Hur är det egentligen??!

Det är fritt fram att starta islandshästar samt ponnyer i storhäst klasser, men det är inte speciellt lönsamt att tävla ponnyer mot stora hästar & därför väljer ju de nått åldern där man inte får tävla ponny mer, att köpa en stor häst istället.
Mn behöver inte mäta upp en islandshäst, men om man ska tävla ponnyklasser måste hästarna ha mätintyg så att man ser att de passar in i de olika kategorierna.
På vanliga tävlingar(högre nivå än klubb) måste väl hästen ha licens däremot, precis som ryttaren har sitt gröna kort å löst sin årslicens.
En lustig sak jag läste var om en stor internationell ponnytävling där bara ett speciellt internationellt mät intyg gäller, man kan alltså inte diska ponnyerna fast deras mätintyg inte överensstämmer med verkligheten, endast 2 st ponnyer hade hållt måtten(bla en svensk) & en av de andra ländernas ponny hade visst varit 159cm i manken:angel:
Nu diskuteras om att ändra reglerna om livslånga mätintyg så att såna "ponnyer" ska kunna diskas.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar