Sv: Hur är det att få första barnet?
Jag var nog rätt förberedd på att det skulle bli jobbigt, så jag kände nog att det ändå var bättre än jag trott. Jag fick en bra förlossning och vi kunde åka hem rätt snabbt, hade mått uruselt om vi tvingats stanna länge på sjukhuset. Nr två var ju inte superkul, överdoserade laktulos både före och efter förlossningen. Det är inte gott, men det funkar.
Ammning gick också bra, hade väntat mig mer krångel så det var skönt.
Det som jag tyckte var jobbigast var låsningen, sonen sov bara på två ställen, i vagnen så länge den rullade eller på mig. På natten kämpade jag med att han skulle sova i sin egen säng, för annars kunde inte jag sova. Tog nog närmare 6 månader innan han accepterade det, och vi har fortfarande nätter när det känns helt omöjligt.
Jag hade i mitt huvud sett hur sommaren tillbringades utomhus där jag kunde pyssla runt och kanske rida medan barnet sov i vagnen, det var bara nej på det. Sen vill han inte bli buren i sjal och sele fick inte jag till bra, hade inte råd med en bra dyr och orkade bara korta stunder med den vi hade. Så jag låg mycket i sängen eller soffan med bebis på mig, vaken eller sovande eller ammande.
Gud vad tråkigt det var!
Tack och lov för iPaden som på ett smidigt sätt kunde ge lite förstöelse åt babymadrassen.
När han var ca 6 månader fick han vara hemma med sin pappa istället och de har haft mycket roligare. Barnet har lärt sig krypa, gå, börjat säga saker, förstår vad som händer osv. De månaderna hade jag hellre tagit!