Hur använda tjäran bäst?

Sv: Hur använda tjäran bäst?

Dom kanske äter ihjäl sig:idea:

Man vet aldrig. :)
Fast jag har nog alltid trott att de inte kan leva i starka sockerlösningar som sylt tex. Men nog mer som att det blir problem med koncentrationen/trycket/osmos i cellerna. Vilda gissningar från min sida, orkar inte leta efter det just nu.

Jag skulle vara bra desperat för att behandla hästens hovar med formalin. Om man läser på kemikalieinspektionens sida så måste det visserligen till stora mängder under en längre tid (och antagligen i gasform?) för att det ska vara cancerframkallande. Men det är ju ett mkt starkt konserveringsmedel som bla har använts till spånskivor tidigare. Vissa gifter har jag mer respekt för än andra, gasen formaldehyd som i vattenlösning kallas för formalin är ett sådant gift.
Men det kanske bara är jag som överreagerar.

Ja jag är medveten om vad Trush Buster är och har också läst på kemikalieinspektionens sida :)

Därför använder jag inte heller det kontinuerligt vid de tillfälle som det uppkommer bärrandsröta och pålle har det inte heller så ofta - bara vid vissa perioder på hösten/vintern - dock har han ännu inte fått det konstigt nog. :bump:

Jag har alltid trott att det var sockret de dog av. Men efter att ha googlat runt lite så står det samma på alla ställen : honung innehåller bakteriedödande enzymer. De får väl i sig dem när de äter honungen.

Intressant:idea:!
Då har man lärt sig något nytt:bow:!

Jag har alltid trott att det var sockret de dog av. Men efter att ha googlat runt lite så står det samma på alla ställen : honung innehåller bakteriedödande enzymer. De får väl i sig dem när de äter honungen.

Resultatet blir väl detsamma.;)
Det viktigaste är att bakterierna hellre äter honung än käkar i såret. Föreläsaren gick inte in djupt i ämnet utan hennes ord var att bakterierna älskar socker/honung och sedan dör. De äter ihjäl sig helt enkelt.

Nu har jag förresten smetat på tjäran, det var ett himla kladd, men det gick:)!
Jag höll till utomhus och gjorde rent hovarna med vatten, borstade noggrant och torkade sedan av dem med en handduk. (Låter det som en bra 'grundning'?)

Efter det penslade jag helt enkelt på tjäran, och sen fick han stå en stund medan jag pysslade med honom, så jag hoppas att det hjälper nu!
Men det lär ju inte hjälpa under skon, där det egentligen behövs:crazy:?

Jag kratsar hovarna, spolar av dem och torkar dem med handduk. Sedan använder jag tjära på sprayflaska, min hovslagare tipsade mig om det, kladdar mindre tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 958
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 858
Senast: Skywalker
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar