hur använda kedjegrimskaft?

M

mysis

Jag har fått lära mig att man kan använda kedjegrimskaft både genom att ha det under hakan och över mulen. Själv har jag det över mulen när jag tar in lite mer olydiga hästar, som en säkerhetsåtgärd. Nu har jag fått höra att man inte ska ha det över mulen utan i munnen. Detta har jag aldrig hört tidigare och tyckte genast att det lät riskabelt eftersom om hästen hoppar eller gör något är ju risken att kedjan åker hit och dit i munnen, fastnar längst ut på tänderna och så och att hästen blir knäpp och beter sig för den sakens skull. Är det någon som vet fördelen med att ha kedjan i munnen?

Sv: hur använda kedjegrimskaft?

fördelen att ha kedjan i munnen är att det bli SKARPT.

visst kan man göra så på ohanterbara hästar, men hade ngn. gjort så på någon av mina hade jag gått i taket. stigbettet fyller samma funktion fast är säkrare (om nu behovet finns :smirk: )

jag har det under hakan...
å för att kedjan inte ska va för lång så man slår sig själv på fingrarna per automatik så trär jag igenom spännet å fäster i ringen för nackremmen på grimman... då blir det perfekt längd!

ibland fäster jag även grimskaftet i grimman så att jag kan rycka utan att det blir superskarpt... bara kedjan i sig inger ju lite respekt...

Att ha kedjan i munnen låter inte så trevligt för hästen.. Jag har den under hakan.

jag brukar ha:
kedja under - som standard när jag leder hästar
kedja över - om dom är bråkiga o "lätta fram"
kedja i munnen - var ute å gick med en häst en gång , kedja under, den fick dåndimpen... blev sjövild... så jag satte kedjan i munnen å hästen blev from som ett lamm...
stigbett / bett + kedja - hingstar

Knapplån: Själv blev jag förvånad när jag förstod att det var vanligt - nästan regel - att leda hästar med kedja (över nos eller i munnen) i vissa hästkretsar. Jag hade en häst inhyrd som behövde ledas så. Och jag funderar förståss på varför det behövs. Är det inte hanteringen man ska jobba på då?

jo absolut...
men säg i ett kollektivstall å om det är en "trasslig" häst, då vill jag som ÄGARE inte utsätta andra för det eller HÄSTEN... så onsödigt att någon ska tappa hästen för att man "bör" klara att leda en häst utan kedja!

jag sa till alla å använda det på min häst när jag var ny, men efter 1 vecka så var hon coolheten själv, så då behövdes det inte!

Jag tar hellre en kedja under hakan när jag leder ut henne i skogen än träns, för på träns så skiter hon i om jag rycker i bettet, kejdan har hon respekt för = går snällt bredvid... så får man ju som sagt var se till att kedjan INTE är spänd så det gör ont så länge hon sköter sig! :)

Jag har kedjan UNDER hakan! mkt bättre än över, då om hästen hoppar runt och det blir "glapp" så åker kedjan vid näsborrarna och hästen blir bara ÄNNU värre!

enda gången jag sett ngn i min närhet med kedja i munnen är när de skulle ta in en shire/ardennerkorsning som inte var så uppfostrad, och det verkade funka för med "vanligt" bett etc så släpade han "intagaren" på marken!

jag fick alltid ha kedja på min när jag tog in honom på kvällarna för att han va så fruktansvär bångstyrig och gärna ställde sig upp. med kedja , trädd genom båda sidoringarna på grimman under hakan å knäppt i grimmskaftringen, så fick jag mycket mer kraft att hålla kvar honom. givetvis ska man inte använda kedja om det inte är nödvändigt.

När jag leder andras hästar med kedja (min leds aldrig med kedja) drar jag den över nosryggen, vidare genom ringen där man "brukar" knäppa fast kedjan, och fäster den i den runda ringen längst upp på höger sida. Om inte ägaren sagt att det ska fästas annorlunda förstås.
Att dra kedjan genom munnen blir ju ungefär som att ha ett bett i munnen.

varför använda kedja över huvudtaget..

men över nosen ska visst det bästa för bråkiga hästar

För att jag inte vill riskera att skada mig när jag tar andras ouppfostrade hästar in eller ut till hagen.

Kedja över näsan! Alltid! Om mycket stark dum häst och risk att tappa ellar skada sig, stoppa in den i munnen. Inte särskilt snällt men kanske hellre än att hästen kommer lös ut på en traffikerad väg.. Nöden har ingen lag.. Men då vill det till att man är säker på att man kan hålla kvar hästen på så vis. en lös häst med kedja i munnen som trampar på grimskaftet...............?!?!
Däremot undvik kedja under hakan. Läste här att många använder det och tycker att det fungerar bra men om man tänker på saken så var får hästen trycket om den busar iväg? Under hakan. Var går hästen? Uppåt. Vad händer om du håller kvar i hästen för att få ner den eller inte tappa den? Större tryck under hakan. = Ännu mera uppåt eller i värsta fall över baklänges..

Kedja över näsan! Alltid! Om mycket stark dum häst och risk att tappa ellar skada sig, stoppa in den i munnen. Inte särskilt snällt men kanske hellre än att hästen kommer lös ut på en traffikerad väg.. Nöden har ingen lag.. Men då vill det till att man är säker på att man kan hålla kvar hästen på så vis. en lös häst med kedja i munnen som trampar på grimskaftet...............?!?!
Däremot undvik kedja under hakan. Läste här att många använder det och tycker att det fungerar bra men om man tänker på saken så var får hästen trycket om den busar iväg? Under hakan. Var går hästen? Uppåt. Vad händer om du håller kvar i hästen för att få ner den eller inte tappa den? Större tryck under hakan. = Ännu mera uppåt eller i värsta fall över baklänges..

hmm.... förstår vad du menar men det funkar på min häst, trycket får han också över nosryggen eftersom kedjan löper fritt i båda sidoringar (och grimman hålls på plats.) däremot funkar det inte över nosryggen. helst använder jag inte kedja alls men de gånger hans styrka och vilja överglänser min då får det bli så. det handlar ju ocks om att ge belöning = eftergift.

Senast ändrad:

jag brukar oftast bara sätta kedjan genom ringarna under hakan. tycker det fungerar bättre än över.

ska jag ha över mulen vill jag ha kedjan ett helt varv, bara över mulen tycker jag inte fungerar lika bra som under haken.

sen i munnen om det är extremt. men det har jag bara gjort i extremfall. ska jag hantera en häst jag tror/vet behöver det tar jag hellre träns eller stigbett på.

Knapplån: Själv blev jag förvånad när jag förstod att det var vanligt - nästan regel - att leda hästar med kedja (över nos eller i munnen) i vissa hästkretsar. Jag hade en häst inhyrd som behövde ledas så. Och jag funderar förståss på varför det behövs. Är det inte hanteringen man ska jobba på då?

Håller med! :bow:

fast i många fall går det inte att jobba med hanteringen.

jobbar man på en större anläggning finns det inte utrymme till att jobba med hästarna tex, och om det då fungerar utan problem för både personal och häst att ledas till o från hagen med kedja så gör det.

sen finns det hästar där det krävs MYCKET jobb från marken, där varje enskild person som ska hantera hästen skulle behöva jobba på det här sättet, och sen är det inte säkert att den personen lyckas ändå.

och sen kan man ju dessutom göra ganska mycket skada om man ger sig på hanteringsträning av en dominant (eller rädd) häst om man inte vet vad man håller på med och är duktig själv. alltså är det helt enkelt säkrare för alla att bara ta på kedjan istället om det fungerar bra.

*kl*
Då jag har en nordisbruks med mycket energi och spring i benen, så har jag sagt till dem i stallet att om någon känner sig minsta osäker, finns det kedja att tillgå, men får ENDAST sättas under hakan!
Nu vet jag inte hur stor risken är, men säg att kedjan sätts i munnen av en oerfaren kedje-användare, jag vill inte att den ska dra sönder munnen på min häst! Samma sak med kedjan över näsan, om man får kedjan för långt ner, jag menar lycka till sen då!
Nae, min häst lyssnar på kedja under hakan så så blir det, är det onackoderingsstall med många olika, vill man inte chansa helt enkelt!

Använder bara kedja på hingstar, och då över nosryggen om dom inte är fromma som lamm, då brukar jag inte ha kedja över huvudtaget. Har hänt att kedja behövts på nån annan häst när man har gått vid vägar osv, då har jag under nosen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka