Hur aktivera 1-årig shettis?

B

BamsePlutt

Hej! Ny här på forumet och tänkte höra om ni har tips på hur man aktiverar och motioner en liten ettårig shettis.

Vi har haft Bamse ett par veckor nu och tycker himla mkt om honom:love: Han är inte så väldigt mycket hanterad men sköter sig fint ändå. Numera kan han stå uppbunden, lyfta hovarna snällt, ledas hyggligt bra, stanna osv. Vårt mål är att köra in honom och även hålla på lite med agility.

Vi har gått en hel del i skogen och det gillar han allra mest:) Men idag fick han något slags glädjefnatt, det var så kul att springa:D , problemet var bara att han helt enkelt stack iväg och vi hittade honom sen i stallet. Jösses så stark en shettis är.

Nu idag känns det som om vi måste hitta på något mer att ta oss för med honom, vi har gått en del i paddocken men han tycker liksom inte det är så kul. Fast det vore skönt att kunna hålla på med honom i paddocken, tänker lite på när dottern, 13 år, åker upp själv till honom.

Sen vill jag gärna att han rör på sig en del, för betet är lite kraftigare hos oss så han börjar bli lite väl rund.

Så har ni tips och ideer skulle jag bli jätteglad!
 
Sv: Hur aktivera 1-årig shettis?

Hej
Varför inte börja lite försiktigt med agililtygrejer? Små saker så han får något att tänka på. Då kanske paddocken blir rolig att vara i. "Farliga saker"-träning. En åring är väldigt nyfiken och vill lära sig hur världen funkar. Du kan börja tänka tömkörning.
Jag har en 8 mån islänning som går i dubbla grimskaft med mig bakom bogen så att han ska tänka och gå framåt samtidigt som jag börjar styra lite med repen i grimman. Men bara korta stunder och inget bråk. Han tycker det är jättekul och om det är något konstigt så är jag bara ett steg bort och kan gå fram och visa att det är ofarligt.
Lycka till det är roligt med småttingarna!!!
Xazo
 
Sv: Hur aktivera 1-årig shettis?

Jag har börjat lära min 1 åriga minishettis longering, han ska förstå att gå runt mig i cirkel och vända på komando.
Det är också bara korta stunder...
Det absolut viktigaste är ju att det ska vara roligt att träna.
 
Sv: Hur aktivera 1-årig shettis?

Hej och tack för era svar! Igår var vi ute i paddocken, byggde som en liten bana med bommar att gå igenom, över osv. Det tyckte han var ganska kul:)

Den lilla hästen är lite kul för han blir sällan rädd för något, dessutom fattar han direkt vad han ska göra. Så att han skulle gå mellan bommarna som låg som ett L, utan att kliva över, medan dottern gick utanför, tog ungefär 2 minuter för honom att förstå:) Blir lite sådär lagom stolt. Vippbräda har vi provat och det har gått bra + gått slalom mellan koner osv. Ska ha tag på en bra liten presenning att gå över. Tror inte det blir några problem, han följer dottern som en liten hund och har tagit till sig henne som ledare till iallafall 99%

Svårare är det dock att få honom att göra något i trav:( Det tar liksom stopp. Ska man bry sig så mycket om det, eller låta det bero ett tag? Han är ju trots allt bara hanterad en kort tid och det kanske är för mycket att begära?

Imorgon åker tränset på för första gången. Sen när han vant sig vid det och selen börjar tömkörningen. Det ska bli kul att se vad han säger om det:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 160
Senast: Lisa2014
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 189
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp