Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

Häst 1: Väldigt lätt riden häst, framåt, för mesta dels snäll förutom att hon har en massa hys för sig, riktig pajas.

Häst 2: Kräver lite av sin ryttare, framåt, ganska het, mycket stuttsande och bockningar är favoriten men världens gosigaste häst i stallet:love:

Häst 3: Sur kärringen, surare och envisare häst får man leta efter, kräver mycket av sin ryttare, mycket temprement , väldigt pigg, framåt, snäll och vissa dagar är hon rädd för ALLT!

Häst 4 (sambons): Stor herre men snäll som ett lamm, ganska lätt häst att rida, framåt, pigg, trevlig häst, rider man ut så kan han tyvärr bli lite het och jobbig.

Häst 5 (sambons): Riktigt barnslig häst, bara massa bus hela tiden, jobbig häst att rida efter som han får för sig att leka och tar man då tyglarna i det läget expolderar han, annars väldigt fin och framåt häst:)

Draken: En riktig räv som man måste hålla inom ramarna hela tiden. Lurig och skarp som få. Tar över på en gång om han får möjlighet. Kan du rida han har du en drömhäst. Som att sväva på små moln och hoppar som en gud! (där är vi ibland...)

Challe: är draken hård i huvudet så tror jag charlie är gjord av sten. Det går inte att göra denna hästen upprörd och det går inte att få honom att göra det han inte vill. I bland vill han och då vinner man allt. I balnd vill han inte och då åker man hem utan att ens kommit in på tävlingsbanan. Är dock 30 år och pensionär nu.

Min pojke är pigg,glad o supersnäll:love:. Kan stirra på saker och markera att den var lite äcklig men fortsätter att gå förbi vad det nu är som är läskigt:banana:
Kan vara lite seg när han inte vill i dressyren men oftast samarbetsvillig:D
Hoppning så e han oftast rejält laddad för det e ju sååå kul att hoppa:D

Min gamla pärla är hur lugn som helst, stressar inte upp sig för något,
det kan flaxa upp fasaner ur diket 1m framför henne, och det enda
hon gör är att spetsa öronen och kolla vad det var utan att stanna. Men när man
kommer till fältet bakom stallet blir det fullt ös i 150 meter, sen är
det lugnt igen. Jag rider oftast i grimma och grimskaft och hon är
värdens ängel. Men hon kan vara liite surig i stallet när det ät något
som hon inte riktigt gillar. Men hon visar det ugefär bara som att jag förstår.
Det har hänt flera gånger att en kompis har stått och tittat på i stallet
när jag borstar hästen så säger jag 'blev du lite sur nu', så frågar kompisen
'va jag? jag är inte sur?', 'jag: jag menar hästen idiot' - ' kompisen: men hon såg ju inte ett dugg sur ut'
haha så roligt :D

Senast ändrad:

Ute: pigg (dock inte första 10 min) och glad och kan skutta lite om hon ser en läskig stubbe eller nåt :p Blir inte rädd för prasslande presseningar och sånt men stenar och stubbar, det är riktigt läskigt ;)
Väldigt trygg, väljer bra vägar å så :love:

Dressyr: Seg som en sköldpadda :p Jobbig att jobba med och man får kämpa tills man är helt slut..

Hoppning: Älskar att hoppa men kan lägga in en tvärnit när hon känner för det. Pigg och bra bjudning.

Min är en go blandning av allt:D Ena dagen pigg, busig och tittig..:laugh: Andra dagen så är han hur lugn och nästan lat och bryr sej inte om nått som är i skogen:laugh:

har ett varmblod som är väldigt pigg och framåt när man rider, men han lyssnar ändå på en. Han är väldigt arbetsvillig men kan även ibland föröska springa ifrån arbetet. Jätte lugn att rida ut på själv, kan fjanata sig ibland och ska stanna och kolla på saker om han inte har varit ute i skogen på länge.

Oftast lat, gör inte mer än han behöver. Dock är han ganska pigg och "tittig" när vi rider ut.

Pompe är mest lat men på hemvägen ökar han alltid takten ;)

Pigg? lat? busig? Het? filbunke? mm mm:bump:

Hahaha.. Min häst har så himla olika.. Han blir SKIThet när jag galopperar ute i skogen eller hoppar i skogen eller på banan. Han kan också vara råseg så man jämt måste picka löst i siderna på honom :p

kl

Åh! Min häst är det finaste som finns att rida på!

Mjuk i sidorna, känslig, lydig och uppmärksam. Villig och har alltid framåtbjudning. Lätt för att korta och länga sig. -Ja, helt underbart rolig att rida! :love:

Han kan dock bli lite het i hoppningen men inte för mycket, lite upphetsad bara..

Alla som ser honom när jag rider säger alltid -"Han ser så glad ut!"
och det är han :love::love:

Om min 22åring får välja ett tempo som är lagom är det antingen skritt på långa tyglar eller full galopp! Med nybörjare på ryggen lunkar hon på och är lika försiktig som om hon skulle ha gått på glas, men med en mer rutinerad ryttare kan det bjudas på ett par bocksprång! Speciellt i början är hon väldigt testig. Hon kan skritta på hur fint som helst, och i nästa sekunden bara fara upp i luften och inte ge sig förens ryttaren ligger på marken. Men när man har lärt känna henne går det oftast bättre.

Hon är väldigt pigg, men har lätt för att gå i form och arbeta i skritt och trav, även fast det inte är det roligaste. I galoppen är det ganska svårt att få henne att jobba då hon helst av allt bara vill springa det fortaste hon kan.
Folk som tittar på när vi rider säger oftast att hon ser jätteglad och snäll ut, men sjäv sitter man där uppe och känner att krutpaketet under en snart kommer att explodera!

I hopningen är hon väääldigt framåt och är svår att korta upp mot hindrena, då hon som gammal fälttävlanshäst är van att få gå det fortaste hon kan. Men när man låter henne bestämma sköter hon allt själv. Hon hoppar alltid av på rätt ställe och man behöver bara sitta och hänga med (och bromsa efter hindrena).

Vid uteritt är hon tittig och pigg, men jättesnäll. Men hon går inte att rida utan sällskap. Då blir det lodräta stegringar och skenförsök hemåt tills ryttaren sitter av eller svänger hem. Hon kan knappt gå först ens, för då är allt så hiiimla läskigt och då måste man se ut som en arabhingst och blåsa ur näsborrarna så att man låter som en gris.

Jag hoppas att min älskade tant inte blir gammal än på länge! <3

Min ponny är väldigt varierande :P

Dressyr: Ganska slö för att han tycker det är tråkigt :P Men han går i en väldigt fin form och blir lite piggare om man varierar mycket. Han är ingen "åka"-häst, man måste verkligen RIDA honom för att han ska gå bra. Men då vet man iaf när man gör ett bra arbete! :D

Hoppning: Blir jättepigg oftast! Småbockar ibland och ibörjan av hoppasset brukar han bli ganska pigg mot hinder/bommar. Men han hoppar bra, bara man rider honom. Åker man så hoppar han gärna väldigt långt ifrån :rofl:

Uteritt: Oftast väldigt lugn. Där är han lite mittimellan dressyr och hoppnings-läget. När man skrittar lugnt brukar han ofta stanna till och "råka" klia sig på benet eller något för att kunna ta en tugga gräs eller få spana ut över landskapet xD

Många som har sett honom tycker att han är tråkig och lat, men egentligen hänger allt på ryttaren ju :P Vet man hur man ska rida honom blir han jätterolig och kan faktiskt bli lite "vild" xD

Fille : Otroligt lugn och snäll, kan i bland hoppa till, men går fram överallt. kan bli stark i naturen och vid hoppning.
tycker om att visa upp sig och gör det så fort han ser någon/något, till och med inför kossor :p

Vivaldi : pigg men snäll, vill bestämma men ger med sig efter några minuter :D

Min häst har varit det svåraste jag någonsin suttit på. Hon har mycket egen motor och är väldigt känslig för hjälperna samtidigt som hon varit hiskeligt sne i sina muskler och kan därför uppfattats som "stark och jävlig" i högersidan... Men, himla trevlg att ha å göra med, gör alltid sitt bästa och nu när muskulaturen börjar jämna till sig kommer den riktiga svanen fram - sakta men säkert.;)

Mitt varmblod är Het i skogen och på Banan helt lugn och fin (:

När man hoppar är han verkligen på G , om ni fattar ;)
Han varierar väldigt mycket för ena dagen vill han bara springa och andra bara ta det lugnt :D Förut var dte nästan bara Heta dagar men nu är det mycket mer lugna än heta, så där har han blivit bättre :D

min häst är väldigt pigg , men snäll för det mesta , han tänker sig bara inte riktigt för när det gå lite fort och glömmer av att han inte är i hagen och springer , men stannar så fort man säger till han :).
tur det annras hade man nog varit i backen lite flera gånger, hehe;)

Hur är era hästar att rida?

Häst 1. Pigg, ibland het och har ganska lätt för att stressa upp sig. Sällan lat men ibland lat med att arbeta med båda bak.

Häst 2. LAT! Men har blivit mycket piggare.

Häst 3. Ung hingst med precis lagom vilja. Busig och bockar ibland i galoppen.

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?