Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

min ponny é ganska pigg, väldigt mycket spring i benen när man rider ut, men är ändå ganska lätt att reglera tempot efter när man värmt upp henne på ridbanan och då é hon lugn och väldigt trevlig att rida....:laugh:

Ja hur är mina hästar, Islänningen är piggare än någonsin men även väldigt bekväm av sig iblan. men nu när dom har skördat åkrarna så tkr han det är toppen! Mitt varmblod är lite galen vill helst köra gärnet, ökar hela tiden. Men jag älskar mina hästar precis som dom är!:laugh:

Min lilla stumpa, ett 4-årigt arabsto, kan ibland vara lite seg att få igång, speciellt på ridbanan. Ute i skogen är det annorlunda. Finns så mycket power ibland att det kittlar i magen när jag låter henne rasa av sig. Det är bara sååå härligt !:bump:

Min pålle är cool med mycket motor. Skulle aldrig springa iväg men man måste rida henne (alltså inte bara sitta och bromsa).
Hon var en klocka igår på hoppträningen. Verkligen så där lagom som bara hon kan vara :)

Oftast väldigt pigg, men ändå lyhörd. :love:

Jag försöker hålla en bra grundlydnad och inte släppa iväg småsaker som ett oönskat högt tempo, hängande på bettet och liknande. Oavsett om jag rider ut eller på banan.

Min egna ponny är nog specialdesignad för just mig :love: pigg, känslig, busig. Fast jag har fått klagomål från folk som inte känner henne, utan bara ridit henne nån gång, att hon bockar och inte lyssnar :angel: äääsch, dom förstår sig inte på min lilla mattegris! ;) med mig lyder hon minsta vink och är en liten ängel :)

Min foderponny är stark, snabb, jättekänslig för skänkeln, väldigt pigg. Men väldigt mysig bara man kommer överens :)

Min häst är pigg ute i skogen, lat i dressyren och nästan het i hoppningen, perfekt helt enkelt! :D

Min ponny, är väldigt het oftast.
Vid ute ritter och hoppning, är han rätt stark och het.
Och blir lätt studsig i galoppen, och tar gärna in ett något galopp steg när vi travar osv. Men i dressyren på banan, är han oftast lugn, men väldigt pigg. Men kontrollerbar. :)
I hoppningen, går det rätt fort och även vid uteritter.
Men en fantastisk hopphäst. :)
Han har fullblod i sig, nog de som gör han så het.
Ibland är han rädd för allt, och ibland är han cool lugn. :P

Stora hästen, är framåt men väldigt lugn.
Kan hoppa till för något litet, men inte alls ofta.
Väldigt trygg och mjuk i munnen att rida :)

mitt sto är ganska pigg att rida och kan vara ganska spänd, men inte tittig. hon har också mycket humör och är envis och vill gärna bestämma!

Mitt varmblod kändes enorm att rida i början. Först nu som man känner sig som ett team.
Han är pigg och framåt. Har mycket energi, är väldigt samarbetsvillig och går väldigt lätt att forma och är känslig för alla hjälper. Lyssnar bra på röster/tyngden i min sits. Behövs knappast några tygelfattningar. Tänker framåt, visst har det hänt att han försökt vända om när något "spöke" dykt upp i skogen. Men driver man bara på honom framåt, så går han på.

Sambon red på honom igår, gick bra. Dock så var han för "het" för honom enligt sambon.

Mitt kallblod är självgående, dvs han behöver absolut inte drivas i onödan. Pigg men lugn och harmonisk. Väldigt stabil. Men det mörks att han blivit travtränad en gång i tiden för när man rider med andra så tänker han absolut ligga först:D

Hej
mitt varmblod (Birdy)är fin att rida men kan bli lätt strässad så man måsste vara lugn,däremot så kan hon vända på en fem öring om hon blir rädd eller osäker och det är jobbigt men håller på försöker lägga ner extra jobb för jobba bort detta,
Min dotters häst (Arne) han är lugn och fin när man rider ut själv men rider man med anndra hästar och någon av dem knasar sig så gör han lika dant,det är ungefär blir en annan häst rädd då springer arne med bara utan och kolla varför han ska eller varför den anndra springer,kan krångla i bland om han blir osäker och då stannar bara han och backar och backar men hälre det en skenar,ser lite roligt ut dottern blir alldeles röd i annsiktet när han gör så.

Min D-ponny är pigg vid både träning och uteritt men vid uteritt kan en del bus förekomma ibland men aldrig på träningar eller tävlingar. En väluppfostrad ponny som sköter sig utmärkt.

Min lilla arabkille är pigg och glad och väldigt uppmärksam. Rider man på ängen så gäller det att hålla i sig för kung å fosterland! :angel:
Han är jättekänslig och fin och går fram överallt (bortsett från vattendrag, då vatten tydligen är något väldigt läskigt!!!) Han är dessutom en busig filur som kan få sina glädjespel:p

Hästen som jag får hem på Måndag har jag bara ridit en gång. Har tänkt mkt på hur han va och om jag verkligen ska ha han, så då kan jag lika gärna sammanfatta allting här ;)
Fin i skritt, trav, lagom pigg och mjuk i munnen. Svår att fatta galopp, enda problemet! Bryter gärna av. Men riktigt duktig för att vara 4 år!

Ponnyn är lite så där lagom att rida tycker jag. seg i bland, het ibland. MEN han är hur snäll som helst. går fram överallt är där väldigt förståndig med sin världsvana 21 år. Leker dock unghäst i bland o busar, kan då bli lite väl stark. Men så extremt snäll skulle adlrig få försig att kasta av en orutinerad ryttare. o inte en rutinerad heller, men med rutinerade ryttare ställer han högre krav på att den ska göra rätt.

Storhästen är speciell. När han har tror på sig själv är han framåt och cool. lite pigger o kan bli stark. Men om han tappar självförtorendet blir han springig och tittig. Men han är bara bebis så vi jobbar på hans självförtroende sokm bara blir bättre o bättre.

Het, känslig för alla hjälper.. vill gärna springa fort i galoppen och har lite svårt för fattningen. Jätte duktig och rolig i både dressyr och hoppning.

ett tjurigt jä*la sto... som blir ännu tjurigare om man försöker få fram henne, då kickar och vägrar gå över huvudtaget. Men det är bara när hon är brunstig, problemet är bara att hon är brunstig jämt... Menmen jag inte illa om henne efter dagens ridtur:angel: :angel:

Nej men annars är hon jättetrevlig att rida, 3 årigt fullblod men lite speciell och stoig...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama