Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

KL

4-åringen jag rider nu är pigg och alltid positiv och världens snällaste för det mesta.

Eitill är hul lugn som helst när man t.e.x skrittar i skogen, men så fort man börjar trava vill han springa & blir ganska stark, kan vara jobbgt ibland.. men jag jobbar på :)
På bana är han lite okänslig & i hoppningen är han UNDERBAR! :p

Min hoppla är alltid pigg o framåt, men på ridbanan är hon ganska så bekväm o försöker smita undan allt arbete.
Rider jag på en äng så tycker hon de är roligare o hjälper till lite själv . Samma sak när de gäller hoppning.
Rider jag ut i skogen är det skritt som går bra, sen är hon som en bomb som ska exlodera närsom . Ska vi galoppera så blir det ofta ganska mkt på stället & uppåt istället

Den ena är lugn, det enda han stressar upp sig för är strömmen till hagarna, det är mycket läskigt. :idea:

Unghästen är pigg och känslig .

Min ponny är pigg, men inte het, på banan. Stark och ibland lite för stark. Dock otroligt känslig i munnen på det sättet att hon gapar, men inte så hon stannar så fort man tar i henne. Men på henne handlar allting om hur man värmer upp henne. Om man värmer upp henne med många övergångar och ryggningar är hon helt enkelt perfekt att rida men om man fuskar så funkar ingenting på hela lektionen. Het vid uteritter, ofta dragkamp. Men det tycker jag är lite roligt att det är spring i benen på henne. Tyvärr är hon en stoppare så det är inte ofta jag hoppar henne. Lägger upp en bild på pållan, bara för att hon är så söt XD (Dräktig på bilden, därför så fet XD)

88148_1214502759.jpg

*kl*

Min foderhäst har varit hos mig i snart två veckor och är under igångsättning, så det är lite tidigt att uttala sig... :p

Han verkar trevlig, lydig och stabil. Känslig för hjälperna, men är inte sen att testa mig (eller smita från jobbet) om han får möjlighet.

Hästen jag rider nu är het med sällskap och ganska pigg när han rids själv, fast ibland är han trög på utvägen.
Kallblodstravare.

Min f.d. häst var slö och stressad - konstig kombination va. :crazy:
Travare.

Min f.d. foderhäst varierade från pigg till het. F.d. galoppör.

Min islandshäst är väldigt snäll att rida mer åt det sega hållet än åt de pigga hållet..

Hon är lugn och trygg blir inte rädd för så mkt trots sina 5 år bara.

Men hon kan om hon vill=) hon kan vara pigg och bocka även om det inte händer så ofta längre=)

Min ponny är pigg och glad att rida. De är som att hålla i sytrådr när man rider henne men samtidigt är hn jävligt stark och hon tycker oftast att hon kan sköta allting helt själv så när man lägger sig i för mkt blir hon "förbannad" och hoppar och far åt alla håll. Hon har mkt tempramen och har en mera fullblodsgalopp, de ser ut som om de går sakta men kollare du på klockan så går det riktigt fort. (: Alltså farlig i omhoppningarna om matte hänger med! (:

Min ponny är alltså en underbar invid med mkt vilja och ett tigerhjärta hon är beredd på att ställa upp på de mesta om inte humöret tar över! (:

Hästen är enormt lat. Kan utveckla sig till springighet om ryttaren inte är rutinerad och kan få honom att jobba.

Kan bli lite pigg i skogen, men sällan het eller svårriden. Tycker jag i alla fall :D

Det är lite svårt att säga hur han är att rida eftersom han inte är på något speciellt sätt. Jag tycker bara han är :p Han är aldrig svår att kontrollera eller olydig så han gör ju som ryttaren säger åt honom att göra. Dock efter vissa protester om han har en riktigt slö dag.

Egentligen fel person att svara då jag knappt rider pollen men av det lilla jag vet:

Väldigt lydig och välskolad, svårt att avgöra om han är åt det piggare hållet eller det latare. Vad jag har upplevt så känns han mer lat än pigg/het men som sagt så rider jag honom knappt. Arbetsnarkoman men kan växla från dag till dag. Skärper sig alltid om han får publik.

Båda mina har normal framåtbjudning och en bra inställning till arbete....

Valacken blir dock lite het i skogen....

//Domino_s

hm, min ponny är väldigt lugn i skogen (om mani nte triggar upp henne) i hoppningen blir hon pigg och i dressyren så är hon rätt "lat" hon går ju framåt men hon gör ALLT för att slippa jobba. Men i det stora hela är hon en väldigt lugn ponny.

Afrodite: Het, Tuff och stark... fast mest på hinder o i skogen, känslig och mjuk i markarbetet.. :love:

Kalentino: Svår, stegrar o slår bakut men när de kommer fram hinder blir han nöjd o glad..
:bump:

jag har två unghästar:

Sto f 02
hon är en liten dam på 158cm! väääldigt mycket nerv i henne och rätt känslig.
värdelös att rida på marken med! jobbar inte för 5 öre så där kräver de att vara bestämd å veta va hennes svaga punkter är! ganska dålig galopp (blir bättre vid hoppning) då man har annat tempo.

sto f.03 lat,envis och jäävligt kall! de är allt ni behöver veta haha :rofl:

Min pålle är oftast pigg och har öronen spetsade framåt.han ökar ofta till trav eller galopp,men aldrig så att han sticker..

Olika från vilket humör han är på,var vi är, om det är andra hästar med, om vi hoppar osv. Men allt från lat till busig,het pigg,tittig,lugn, ja väldigt varierat!

Min häst kan vara lat pigg men på tävlingar när vi hoppar då är han pigg :D

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama