Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

Mitt halvblod är en pigg och glad dam som lätt blir lite stressad. Jag måste hela tiden vara konsekvent mot henne och kan inte bli arg/irriterad för då stressar hon upp sig så ibalnd får jag helt enkelt göra någon annan övning eller rida ut istället för att vara på volten.

Hon tycker inte om när miljön ändras, ex det står nya saker på stallplan el nya möbler utanför volten...( Platsmöbler äter hästar om ni inte visste det :laugh: )

Men jag är glad över att hon är så pigg och glad hon är ju ändå 20 nu :)

jag har en ungponny och hon är alltid pigg XD men hon är värkligen jätte duktig när hon ska lära sig nya saker, det gillar jag! inte alls svår och världens snällaste häst :)

kl

Förut var min herre en riktig pigg och nästan lite stirrig av sig. Men med tiden har han lugnat ned sig, kan det möjligtvis bero på att vi har bytt ut havren? ;)

Nu när han har skaffat sig en massa muskler har han börjat bära sig på ett helt annat sätt, han känns väldigt pampig och härlig att rida och han är lugn på ett helt annat sätt.

Men han är väldigt rädd av sig, eller ibland är han det, inte alltid. Han är för övrigt världens bästa häst, helt fantastisk. Gör alltid sitt bästa. Men han är även väldigt bestämd på vad han vill och inte vill :P låter kanske som en konstig kombination. Men han gör alltid sitt bästa när man rider, och när jag är på marken tycker han nog mest att jag är en liten fjuttig fjant (han är 173 i manken)

Han är världens snällaste, trevligaste häst.

Att rida ut på blir han lätt tittig och rädd och hoppar till för typ stenar och sånt som kan äta upp honom.

I dressyren är han lagom framåt och vill lära sig, han blir dock stressad om man går för fort fram elr han inte förstår vad man menar.

I hoppningen är han lite osäker än och är inte ryttaren helt "framåt" så blire ofta nån nit, men tänker man framåt och rider honom så hoppar han.

Min promenadponny är väldigt seg på väg ut men på väg hem då går det mkt snabbare ;) Åringen kommer nog vara piggare än honom när det är dags att rida in om några år

kl

Min förra pålle var lugn och snääll hela tiden, förutom när han fick havre :D Han hade sina dagar då det var bara springa, men för det mesta lugn.
På banan blir han nästan lite slö om man inte har ett spö, behövde inte använda det, utan bara ha det där.

Ponnyn är lat, vill inte lämna kompisarna. Ännu drygare på bana. Men går som ett skott när man kör han :D

Nya hästen är inte inriden så därför vet jag inte :p

Pigg? lat? busig? Het? filbunke? mm mm:bump:

Ponnyn:

Här ska det gå undan. Känd för att kasta av folk lite åt höger och vänster om inte han får bestämma. Så pigg, väldigt stark, alla muskler sitter i fram eftersom han är så fruktansvärt stark och hänger i tygeln (blir som en ond cirkel). Har ändå lätt för samling, väldigt stadig och kan gå pyttevolter i förvänd galopp. Välutbildad, bra på att fuska i formen och också bra på att gå hur fint som helst.
Busig. Gillar att hoppa.

Storhästen:

Överkänslig, spänner sig och hoppar på stället. Svårt att få energi framåt. Behöver ridas mycket och uppmjukande av en väldigt stadig men mjuk ryttare. Känslig rygg, superkänsliga hovar och ben. Väldigt välutbildad, kan supermycket och har väldigt fint steg i grunden bara man får honom avslappnad. Gäller att få honom att ta tag i bettet och bjuda framåt. Överammbitiös - krullar gärna ihop sig och gör piruetter istället för volter samt byten istället för att galoppera på framåt. Sen blir han trött för att det är för jobbigt och så börjar han stegra :crazy:

Världens finaste när man rider rätt ;)

Fd travare. Hur cool som helst, inte rädd för något om hon inte vill förstås. Ställer upp på allt, helt okomplicerad. Lagom pigg, ej het.

Min ponny är rätt lat på ridbanan, noll motor. Men i skogen är han mer lagom pigg. Han lyssnar utan att bli seg. Perfekt för mig eftersom jag inte är så förtjust i superpigga hästar :D

min är pigg och framåt men extremt lydig och välriden.

min dam är VÄLDIGT pigg och glad. har jätte svårt för skritt utan tacktar runt för det mesta...men hon sticker aldrig. galopp är jätte kul...rammlar av lite då och då pga att lilla är jätte duktig på å bocka ;)

Hej!

MIn medrytteponny är faktiskt väldigt snäll hon skulle inte få för sig att göra något dumt så...

Men hon är lite tåssig hon skuttar gärna till för "spökerna" som hon ser ibland :)... Vissa dar är hon även väldigt pigg å då kan det gå lite fort ibland...
Men hon e ändå bra go faktiskt min lilla tjockis :)

Pigg? lat? busig? Het? filbunke? mm mm:bump:

Min lilla farbror häst anpassar sig otroligt väl efter hur han rids. Med en stel och oföljsam ryttare blir han kort i steget och gör vad han kan för att hjälpa ryttaren. Med en ryttare som är smidig och följsam blir han alert och spänstig. Han är stolt, ambitiös och kräver en del av sin ryttare för att ridningen ska bli elegant. En stabil kille ute. Min pärla...:love:

Min islandshäst är ganska lugn och cool, har ridits av både vana ryttare och lite ovana. Senast en nybörjare red honom var min kusins make som tyckte det var kul att rida honom.
Men samtidigt ska jag poängtera att han inte är helt lätt att rida, som de flesta tror att islandshästar är eftersom man ibland får samla honom ordentligt inför en tölt tillexempel.
Men annars behöver man inte driva så mycket heller eftersom han är skänkelkänslig.

min ponny är väldigt pigg och glad har lite filmer från när han är på olika humör ;P

http://youtube.com/watch?v=POxra4aK4-w

där är han på äkta damphumör vägrar att stå stilla vill bara rejsa och när han är på det humöret är några av de få gånger jag verkligen inte har kontroll över honom (även om det ibland inte ser ut som det annars heller ;P)
när jag ska få honom att stå stilla hoppar han på tårna och gå i sidleds och är mkt nära att resa sig upp (har aldrig testat vad som händer om jag håller honom längre när han är p ådet humöret ingen ide att utmana ödet!)

http://youtube.com/watch?v=9YPqdZ-97ZI&feature=user

på den videon är han på änglahumör :love: gör allt man ber honom om snällt även om det går lite fort ibland :p

Het och alltid taggad för arbete. Positiv inställning till det mesta men har mycket nerv, så krävs att man försöker lugna ner henne. När man väl börjat trava går det knappt att skritta:D

Min är väldigt känslig för allting, ex skänkel, i munnen..
men kan ändå bli så jättestark och het ^^

Förbannat j:devil:vla envis.

Eller rättare sagt; Han vet hur man testar en ryttare enligt konstens alla regler. Bortser man från det är han jättetrevlig, med lagom mycket motor. Lite hoppig när man rider ut själv, men han har aldrig några dumheter för sig (stegra, bocka eller sticka o.dyl.)

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama