Sv: Hur ä era hästar att rida?
*kl*
Jadu, jag blir inte alltid klok på honom iaf!
Ena dagen är han lugn och fin, känslig för hjälperna, jättecool och reagerar inte på saker i första taget direkt, superkoncentrerad och lagom pigg (egentligen lat för att vara han) = en dröm att rida!
Nästa dag är han ofokuserad, t ex för att han hellre vill till sina flickvänner i hagen, trotsig, lyssnar inte på små eller lagom signaler utan man får antingen yra med och låta honom bestämma eller säga till på skarpen, kan bli extremt framtung eftersom han reflexmässigt vill stå emot tygeltagen (inte lyssna) och går i övertempo, blir halvt ostyrbar, vill absolut inte stå stilla osv.
Ibland reagerar han på allt och inget - oftast rätt otippade saker, och ibland bryr han sig inte om något.
Natt och dag.
Rent allmänt är han ganska svår att rida eftersom jag måste sätta takten i honom, be honom hur han ska använda sin kropp, svarar inte riktigt bra för tygeltagen förrän han börjar bli lite samlad, jag måste sitta rätt själv för att öht kunna styra och så måste jag be honom hur han ska sätta sina ben för att få till styrseln även om jag skulle sitta bra - annars flyttar han tillbaka mig fel!
Måste vara superkonsekvent för att han inte ska "glömma bort" att lyssna osv.
Samtidigt är han rolig för att han är framåt och lyssnar mycket på sits + fokus, när han väl är satt i ett bra läge kan han gå väldigt fritt och självständigt bara man håller ramen genom att själv sitta rätt och påminner lite om takten, han har grym balans i traven när man väl lyckas utnyttja det. Ryggen rör sig massor i traven så när han går fint känns det som att man sitter och gungar mjukt upp och ner!