Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

Mitt varmblod är ganska pigg :Wink: Hon är inte slö, men hon vill gärna springa tillbaka mot stallet under ridningen :D

min travare är mkt speciell att rida.
skulle även kunna säga svår.

men det är tills man hittat knapparna.
sen vill man inte rida ngn annan häst nästan :D
Då blir han samarbetsvillig, lagom framåt, koncentrerad....

så det beror på ryttare.
eller på tillfälle.

Senast ändrad av en moderator:

min häst är pigg när jag känner mig glad, och om jag har haft en lite dålig dag, då är han, inte seg, men lite lugnare... och när vi rider ut, så blir han väldigt pigg, och vill bara sprignga bort från allt och alla :) (men så är han ju också en ex-fältävlanshäst)

Han äe helt underbra!!! :love: :love:

Det beror på vilket humör dom är på...

Cheque är väldigt känslig. Han är stor och kan vara knepig att "rida ihop" man kan inte sitta och lata sig för man får ingenting gratis men när han väl går fint funkar allt. Får han tråkigt använder han sin fantasi väldigt bra, -ridhusväggen kan ju faktiskt äta upp oss.

Lagom :rofl:
Pigg ute i skogen inte lika pigg på banan ^^

Tjaa. Min häst är väl ganska nervis av sig men lugnar man ner henne blir hon nog väldigt lugn! Men hon är också beroende av värdet! för är det T.ex blåsigt är hon hoppsig men är det vindstilla så är hon hur lugn som helst! ;)

min pålla är pigg o überpositiv för det mesta:) när hon inte riktigt förstår ryttaren kan hon bli heet, men hon är för det mesta alldeles perfekt i temperamentet!

Min är ganska lugn när man bara skrittar men i traven och galoppen så kan han bli väldigt het! ;)

Hon är helt galen ! oftast :P .. men ibland är hon bara för underbar å rida å sen helt plötsligt får hon sina ryck :bump: .. typ omöjligt att rida den hästen på en äng .. ifall du inte gillar riktigt fart vill säga :P

min medryttarehäst trodde jag först i börja var världens latmask. när jag provred honom var han seg och tråkig.. men när jag började rida reggelbundet och kom ut blev han mkt roligare att ria, underbar att rida ut på, gör allt man ber honom om, plus att nu när han fått kondis blir han MKT piggare, tittig och lite busig . sånt är bara roligt :banana:

Min korsningponny är lite olika. Pigg och framåt men samtidigt lugn , helt perfekt är han :) världens bekvämaste att sitta på och galoppen är underbar ! :D

*kl*

Min medryttarponny (ett russ, behöver jag säga mer:D) är verkligen ombytlig! Ena dagen är han hur go som helst, jobbari form och allt :d men som igår, hade han verkligen en dålig dag :p han är vanligtvis inte rädd för saker, men igår var allt superläskigt, bara för att det blåste. Brevlådor, stugor och människor visade sig vara blodtörtstiga varulvar som man måste hoppa i diket för :grin: han brukar bocka (då menar ja BOCKA :eek: ) och då får man verkligen hålla i sig :) men han kom över två stockar i skogen, så låtsas matte var nöjd :banana:

pigg och vaken (ibland lite för vaken), tittig, gungig och ibland en total sengångar :p antingen ligger hon på som fan eller så drar hon benen efter sig och sover ist :angel:

och vissa dagar är hon underbar, lätt att jobba med och gör precis rätt, men andra dagar är hon hemsk, sätter sig på tvären hela tiden och bara vägrar ;) det gäller att hitta de bra dagarna å träna nåt nytt på :angel::D

Shiiit, gammal tråd som har vaknat ser jag...:p

Mina två hästar är helt olika:D
Den ena är lat & gör inte många knop i onödan:D men han kan om han vill. Visserligen jobbar han på bra när jag rider honom, men med andra vill han knappt gå!
Den andra är ung, busig & framåt & springer mer än gärna. Och tur är väl det med sin stooora kropp!
Men jag älskar de båda på precis det sättet som de är!:love:

Senast ändrad:

I början i dressyren är han alltid överladdad, taktar i skritten, kan vara tittig, men när han börjar jobba blir han seg och stadig.. Märks stor skillnad..

I hoppningen varierar det, men blir oftast ganska laddad och vill gärna hoppa i sin egna takt..

Ute beror det på vad man gör, tar man det lugnt (skritt, trav) så är han oftast lugn, men galopperar man är det fullt ös medvetslös..

Men han är jordens goaste och snällaste, vill aldrig någon nått illa..
Han är väldigt känslig för hjälperna och gillar inte när folk med dålig balans rider han, då får han lätt panik.. :( Han kan även ibland se spöken där inte ens den tittigaste häst skulle bli rädd.. men sån är min Felix..

Men älskar min hårboll ändå trots allt knas ibland..

Min häst är en blandning av allt att rida! Lätt, svår, pigg, lat, sur, glad, positiv, negativ. Allt i en salig röra. Haha.

*kl*

Jadu, jag blir inte alltid klok på honom iaf! :p
Ena dagen är han lugn och fin, känslig för hjälperna, jättecool och reagerar inte på saker i första taget direkt, superkoncentrerad och lagom pigg (egentligen lat för att vara han) = en dröm att rida! :love:
Nästa dag är han ofokuserad, t ex för att han hellre vill till sina flickvänner i hagen, trotsig, lyssnar inte på små eller lagom signaler utan man får antingen yra med och låta honom bestämma eller säga till på skarpen, kan bli extremt framtung eftersom han reflexmässigt vill stå emot tygeltagen (inte lyssna) och går i övertempo, blir halvt ostyrbar, vill absolut inte stå stilla osv.
Ibland reagerar han på allt och inget - oftast rätt otippade saker, och ibland bryr han sig inte om något.

Natt och dag.
Rent allmänt är han ganska svår att rida eftersom jag måste sätta takten i honom, be honom hur han ska använda sin kropp, svarar inte riktigt bra för tygeltagen förrän han börjar bli lite samlad, jag måste sitta rätt själv för att öht kunna styra och så måste jag be honom hur han ska sätta sina ben för att få till styrseln även om jag skulle sitta bra - annars flyttar han tillbaka mig fel! :crazy:
Måste vara superkonsekvent för att han inte ska "glömma bort" att lyssna osv.
Samtidigt är han rolig för att han är framåt och lyssnar mycket på sits + fokus, när han väl är satt i ett bra läge kan han gå väldigt fritt och självständigt bara man håller ramen genom att själv sitta rätt och påminner lite om takten, han har grym balans i traven när man väl lyckas utnyttja det. Ryggen rör sig massor i traven så när han går fint känns det som att man sitter och gungar mjukt upp och ner! :)

ganska seg om hon får välja själv, får rida mkt tempoväxlingar. lat men gillar ändå att arbeta.

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022