Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

Köpte min nuvarande häst i augusti förra året och han hade då gått ute på sommarbete hela sommaren så han hade inge muskler eller kondition när jag fick honom.
Hela förra året sprang han gärna iväg med huvudet uppe bland molnen eftersom han inte orkade samla ihop sig.
Han är fortfarande väldigt pigg men han orkar mer och vi har börjat lära känna varandra. :love:
I skogen och samhället är han oftst lugn, kan se något spöke ibland men efter ett tag går "rädslan" över till nyfikenhet och han ska genast dit och nosa... :rofl:

Hon är i huvusak väldigt trygg men oerhört komplicerad att rida på och komma överens med. I huvudsak stel och svår att mjuka upp, men framförallt att få henne att vilja samarbeta. När man kommer överens med henne är hon helt enkelt sagolik! Men man måste förtjäna hennes uppmärksamhet , ibland vill man bara gråta..Oftast ler man i en vecka efter ett ridtillfälle som gått kanon:D

Mina hästar är roliga att rida .. Dom är pigga och lite busiga fast på ett positivt sätt ! :) Vakna helt enkelt

Hon är knepig, skulle aldrig sätta en nybörjare på henne om någon gick bredvid ens. Blir hon rädd och inte känner ryttaren blir hon helt okontaktbar. Hon sticker inte, men blir däremot ruggigt stark och skrittar helt enkelt därifrån utan att ta någon som helst notis om någon sitter på hennes rygg, och det kan dröja läänge innan hon stannar... kan hon inte vända backar hon istället, och det går FORT. Travartrav baklänges i 100 meter med vettskrämd ryttare på ryggen? Inga problem. :cool:

Däremot är hon en dröm att köra. Blir aldrig het ens när hon får springa fort eller ha hästar framför/bakom sig. Hon går i det tempo man ber henne om utan att ligga på det minsta. Hela tiden vaken och arbetsvillig, men med full respekt för och koll på vad kusken vill.

Windy är väldigt pigg, glad och framåt samtidigt som hon är lydig och duktig. Ibland kan det bli lite föör roligt och då får man kämpa med att sakta in eller så, men i övrigt är hon hur perfekt som helst. :) ;)

Kallblodet är totalt galen!! :crazy:

Fjordingen (medryttarhästen) var också galen som ung men nu är han 28 år.. så han är väldigt stel, men viljan är det nget fel på... :)

Islänningen (medryttarhäst) är inte lika galen, men hon är väldigt pigg och glad! En mycket trevlig häst att rida är hon. Hon är den som är bäst att rida av dem, men fjordingen har jag riditi hur många år som helst, så han kommer alltid i första hand för mig!

Wilma är ju ett typiskt sto då, så hennes humör och sätt att vara ändras ju från dag till dag. Ibland lyssnar hon kanon och går som en klocka utan att krångla det minsta och andra dagar kan hon vara en riktig biatch och mest bara bråka. Hon är annars väldigt trevlig att rida. Hon bär i stort sett upp sig själv, är väldigt mjuk och känslig i munnen, stort och vägvinnande steg. Hon har kanske inte världens framåtbjudning alla gånger, men hennes vägvinnande steg fyller i det. :smirk:

Zadek är en klippa! Han har lagom mycket motor, men kräver lite hjälp och stöd för att komma i form. Han blir lätt stressad och har svårt att slappna av till en början. Dessutom är han ganska så stel nu på äldre dagar, så han tar en stund att få mjuk och lösgjord.

Qrt är ju nyligen inriden, men han är väldigt snäll och trevlig. Mjuk i munnen. Lyssnar bra på hjälperna. Hittar aldrig på några dumheter! Det är en märklig känsla när man känner sig trygg på en 3 åring! :)

Lilleman rider jag ju inte längre, men man glömmer ju honom knappast. :smirk: Pigg, framåt och väldigt het på gröten. Busig! Ja, ni vet väl hur en rastypisk shettis är? :cool:

Just nu? Envis. Fruktansvärt envis. Och ovanligt pigg. Väldigt springig.

michigan kan ena dagen vara helt orädd och gå fram vart jag vill medans han andra dagar har nerverna utanpå och hoppar till för ingenting.
Däremot är han alltid mjuk och fin i munnen och pigg och framåt.
Busig är han när vi rider ut med andra eller när vi hoppar.

På nya ställen är han dock väääldigt spänd och det gäller att vara där ett bra tag innan man ska rida så man får smälta miljön och kolla in allt.

Han är underbar :love:

*kl*

Man kan beskriva min Confetti med ett enda ord IDIOT! Det är ofta förenat med livsfara att rida henne. Det ska gärna gå fort och får hon inte sin vilja igenom så stegrar hon. Galoppen i hoppningen brukar vara nån kombination av kängru och galopp. Hon hoppar allt och i alla lägen så jag litar på henne men det går lite fort ibland så vi har gått omkull en gång pga det.

Visserligen kan jag lita på henne. Hon är en pärla i skogen för hon blir inte rädd för så mycket saker och blir hon rädd så går hon ändå förvi dock på spänn men mer blir det inte.
Jag har inte lyckats få upp någon annan på henne.

Men huvudsaken är att jag älskar henne...

Min halvblodsvalack är såld nu men härligare häst att rida har jag aldrig stött på. Samarbetsvillig, älskar att jobba på alla sätt, lugnt psyke men mycket motor och stor energi på rätt sätt, underbara gångarter och hoppade allt både på bana och i terräng. Går fram överallt när man rider ut. Han var inte rädd av sig men lagom uppmärksam. Känslig utan att vara överkänslig. Bussig, personlig och tog tillrättavisningar på rätt sätt. En häst med otrolig kapacitet i dressyr som tyvärr inte höll i benen. Blev triangelmärkt.

Ponnyn är väldigt het och inte så utbildad än men ganska rolig att rida om man kämpar och hon till slut väntar o lyssnar.

Ponnyn är mestadels lugn, hon är rent av lat i paddocken där hemma. I skogen är hon pigg, men ändå sansad.
Kommer vi till ridhuset därimot blir det fart i kusen, inte alltför sällan bocksprång :angel:

Halvblodskorsningen har mitt-i-mellan temprament, åt det pigga hållet. Framåt, men inte het, förutom vid vissa speciella tillfällen, t ex nytt område, m.m.
Hoppar till för saker som soptunnor, m.m. Men lätt att övertyga att gå fram
och nosa, och inte springa sin väg.
Därimot när vi var på miljöträning Clinic i höstas, så var där enormt 'läskiga'
saker, men hon reagera inte för en enda grej. Matte stolt :love:

Fullblodet är ganska het av sig, hon är ju före detta galoppör och inte omskolad, ett skänkeltag och hon vill flyyyga men lätt att tygla, då hon inte är så stark hahaha :rofl: Även om hon oftast tror att tygeltag = springa

Sen har vi systerns arab som alltid är pigg, och skyggar för det mesta ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst VAR lat att rida. Han gick inte fram ett steg i onödan. man fick sitta och driva på honom hela tiden, även om han kunde få sina glädjegalopper ibland.
i hoppningen var han mycket piggare och det var svårt att hålla honom.

men nu har jag börjat träna för instruktör, och han är nu en vilde. Går fram vid minsta beröring med vaden, galopperar bara jag ändrar min sits, och går knappt att få stopp på längre. haha. Men det tycker jag är bättre än att sitta och tjata på honom, och man känner att han trivs.

Ofta ser han spöken, och blir nervig som satiken. oftast då när man börjar jobba med honom ;) han har lärt sig under sina 17 långa år. Men jag brukar skylla på arabblodet i honom, haha. Skrattar mest åt hans dumheter. vem blir rädd för stenar liksom :D

Han är dock något stel i högersidan, och går rätt ojämt vilket han gjort sen jag köpte honom. Men vi håller på att träna bort det nu, så det börjar bli bättre.
Annars är han min vapendragare i alla väder, och jag hade aldrig kunnat hitta en bättre och mer passande häst!

Senast ändrad av en moderator:

kl.

Min flinga e oftast pigg men sansad i skallen. Envis som en åsna och ganska bekväm - varför jobba om man inte tvunget måste:smirk: !

För stunden e han dock fullkomligen odrägligt pigg
! :smirk:

*KL*

Har ingen egen just nu men rider ma's och pa's hästar...

Mammas häst är en absolut fantastisk underbar häst, så lydig att det ibland nästan blir tråkigt - nej det menar jag inte - men han är otroligt välutbildad och en pärla i dressyren. En aning seg, kanske, men absolut möjlig att rida på framåt.
Otrolig hoppteknik, massor av potential, men tyvärr lite för feg/tittig för fälttävlan på hög nivå. Förmodligen ganska modig jämfört med många hästar, men inte för en fälttävlanspålle...

Pappas häst är stark, nästan lite för stark för lilla mig, men också kul att rida! Snäll, men pigg, mindre arbetsglad än mammas häst. Älskar att hoppa, och flyger fram i terrängen!

Min ena är väääldigt pigg och framåt, stark, men samtidigt samarbetsvillig och lättlärd, vilket nog är tur, annars hade det inte varit lätt att kontrollera honom ;)

Den andra är ganska framåt, men då blir det mest "springa omkring, inte göra något alls :angel: ". Vid ordentligt arbete är han ganska tungjobbad och lite seg...

Min är vääääldigt pigg! Men inte direkt svår och hålla. Han älskar att få sträcka ut i galopp ^^ Vid hoppning är han ganska så osäker, vill gärna lukta på hinderna innan, men när han gjort det hoppar han mer än gärna ;D
Vissa dagar kan han vara lite jobbig att jobba, då gäller det att jobba han igenom riktigt från skritt.

Annars går han mkt bra :)

Min är som en filbunke för det mesta. Men när man gjort samma runda flera dagar i rad, brukar han bli motsträvig. Om det blåser, trippar han bara omkring och blåser upp sej själv, då kan man få en åktur man aldrig glömmer, om man inte sitter på helspänn och parerar hans utfall. Snö gör honom pigg o glad, då vill han väldigt gärna galoppera i djupsnön och är sen pigg i flera timmar efteråt.

Å min travare är som en kamin. Jätte het å skarp att rida. å helt virrig. vet inte riktigt vart han har sej själv. Hoppar å stussar å tycker livet är en lek :bump:

jag trodde nästan att du skrev om min där, :rofl:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur