Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

Har haft min Arab pojke i drygt en vecka nu.
I paddok/ridhus är han jätte skoj, lite stel i början men när han mjuknar är han rena drömmen:D Ute däremot är han otroligt het och jobbig:P Vill bara galoppa o gillar att skena:P Men men, ska prova martingal få se vad som händer då:P

Har haft min travarpojke i snart 7 år..
Han är snäll som jag vet inte vad, men rädd för det mesta! Och helst vill han galoppera så fort som det går!

Ronja är oftast lugn o trygg men ibland får även hon nåt fnatt speciellt om vatten finns nära. För vatten är JÄTTEfarligt ;)

På min häst beror det lite på vad jag gör..Men i psyket är hon alltid lugn (iallafall för att vara häst..) Fast klart att hon kan bli het och pigg, samt slö oxå ;)

Vad sägs om en het filbunke :rofl:

Nej men min häst är från dag till dag helt olika, ibland är hon LAAAAAAAAAAAT och ibland absolut helgalen och noll-koll-fullt-ös-medvetslös-allt-på-en-gång..

Ganska oförutsägbart alltså. Dock är hon oftare lat än galen :D
Damens humör kan skifta rejält under en ridtur också, inte bara från dag till dag.

När hon är sådär galen så måste man vara stenhård från första början, INTE springa utan tillåtelse, annars tar hon över helt o hållet.

Hon är dock väldigt sällan rädd för något, extremt sällan tittig. När hon är väldigt pigg ser hon ibland "livsfarliga spöket laban som jagar en" som en anledning att få springa :D Jag vet att hästar inte kan tänka så men det verkar så ibland i alla fall.

Även om hon får sina ryck är man alltid trygg på henne, man sitter som en klisterlapp i sadeln :love: Hon gör aldrig ngt för att få av ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Nordissto med separationsångest och vill inte gå hemifrån. Envis och bakåtsträvande, och ilsk innan man kommit iväg.
När man väl kommit ut i skogen älskar hon en rejäl trav eller galopp och är då en piggelin. Stark när hon vill åt annat håll än mig.
Stel på ridbanan men väldigt kunnig och lyhörd, när hon vill. (vi har inte tränat ihop på bana så länge, vi lär oss varann mer för varje gång).

Min häst är jätte seg i skritten, men i traven o galoppen är han pigg o glad! :) Men han är lite seg på banan för han tycker det är dööö tråkigt :smirk: Men Ute i skogen är han snäll o pigg o tycker det är kul, men han kan stanna o ska kolla in saker ibland men han sticker aldrig när han blir rädd, vilket han nästan aldrig blir :love: Men vatten är lite läskigt men vi har tränat lite på det så nu är det inte fullt så farligt som innan! :) Annars är han en klippa att rida på... Lugn o snäll (om man inte kommer till ett fält då han älskar att springa! :D ;) men när man säger till så lyssnar han :love: )

Min häst är glad och nyfiken.
Han är framåt men lyhörd.
Han är lite osäker när man rider själv och kan då testa om han kan få vända om och gå hem.

Han ska titta på precis allt! Framåt ,bakåt, hitåt och ditåt.

Han är obalanserad eftersom han inte är riden så mkt.

Om han blir osäker på ex föremål så kan han stanna till, pröva få gå hem och sedan är det grönt.
Har nog att göra med att han är så nyfiken och bara måste prova:bump:

Mitt sto är en äldre erfaren dam som tar sig egna friheter ibland. Man får vara artig och fråga henne om hon ställer upp på ett rid pass. Men ibland är hon jätte gossig och allt funkar som man har tänkt sig.....

Min är lite lat av sig ^^ Det är ju jobbigt att springa fort. Men hon är världens snällaste, och väldigt lättriden. Kan inte särskilt mycket än men är positiv och lättlärd och försöker alltid.

Min medryttarponny, snart min alldeles egna :), är helt underbar. Han är positiv till allt och tycker att allt är lika skoj, favoriterna är att hoppa och springa tills benen går av ^^ Han är duktig på allt och har inga olater alls. Han är dock mkt rädd av sig och vissa dagar reagerar han för minsta lilla löv, men är man bara bestämd så funkar det.

Jag tror bestämt att det bor 14 rävar bakom vardera örat på Lita..
Dressyr är JÄTTETRÅKIGT..... först försöker hon springa iväg från allt arbete... när det inte funkar så dör helt plötsligt hästen och tycker att...nähä, det här kan du göra själv... Får hon bara lite smicker och beröm så kan dressyr duga det med...
( Å' går hon bra så är hon så UNDERBART maffig att sitta på:love: )

Hoppning är jätteskoj både i skog å' mark som på bana..
Säker på taxeringen och sköter det mesta själv på ett klokt och bra sätt.
Kan dock bli lite svårt att bromsa Lita "X2000" Liss när hon kommit igång...
(Gäller även galopprakorna i skogen)

Testar gärna och har mycket egen vilja och egna åsikter om hur saker och ting ska göras.. men sålänge man själv är utrustad med massor av tålamod och snäppet mer av envishet så löser man snart de flesta disskutioner ;)
Hon är dock alltid rädd om folket och gör inget ont med vilja.
(duvor som sitter och glor i ridhuset tycker hon däremot att det är helt okej att tvåla till... och attackerar dem med bakåtslickade öron och mord i blick..:D )

T.ex vid tömkörningen... råkar man smacka på henne en gång för mycket.. så PANG åker innerbak ut i en kråkspark som för att tala om TYST...jag har hört och vet minsann vad jag ska göra...
sluta tjata!

Hennes humör gör ridturerna till lite av ett lotteri, men för det mesta så är hon otrolig på att försöka, älskar beröm...får hon det så strålar hela hästen:love: ..

Mitt arabsto är en liten krutburk men att skritta gillar hon att göra långsamt och se sig om. Att hoppa blir det i farande fart :crazy:

Min häst är lagom pigg. Men han kan bli lite ivrig när han har mycket energi. Mycket galopp i honom (fullblodsinslag). Kan bli lite het vid hoppning, men gör aldrig några dumheter. :smirk:

Min herre är pigg som en lärka och älskar verkligen att få fara ut på en ridtur. Han ser så otålig ut när vi står i stallet och ska ut och rida för han vill ut direkt och springa med mig och ridkompisen:) Han verkligen älskar de och det syns verkligen :love: Han är ju pigg och gillar högt tempo ( som jag :angel: ) men han är världens snällaste att ha och göra med och skulle aldrig göra något av elakhet. Han e lite fjompig och ser lite spöken men de göra inget för han stannar inte å så, han stirrar bara lite :p

Underbar att rida tycker jag , vi passar bra ihop :banana:

Min tävlingsponny är helt otrolig. Himla Pigg, men känslig för hjälperna, mjuk och fin.
Älskar att hoppa, det känns som att flyga med henne:d
Älskar att rida min lilla häst :love:

Mitt korsningsto är piggt att rida. Hon kliver på frammåt i ett friskt tempo. Hon är känslig för vikthjälper och är oerhört mjuk i munnen. Skritten är vägvinnande och mycket behaglig. Hon har ett enormt steg i traven och har man henne inte ordentligt samlad så är det näst intill omöjligt att sitta på henne. Samlat så är det faktiskt riktigt härligt. Men eftersom hon är så pigg så gäller det att man lyckas hålla henne samlad hela tiden. Hon har en underbar galopp... Då är det inte ett dugg svårt att sitta och gunga med.

Hon har en enorm arbetslust när man väl sadlat ut. Det kan vissa dagar vara lite svårt att få tag på henne i hagen när det är dags för jobb. Men när hon jobbar då har hon en fantastisk arbetsmoral. Hon ger sig aldrig, och ger alltid mer än 100% för att vara till lags. Hon har inga stofasoner utan ställer upp på allt utan att knota.

Hon kan vara busig vissa dagar... men hon är ärlig och man känner i god tid att hon går och laddar för något bus.. Därför blir man aldrig överraskad när buset kommer. Buset i sig är heller aldrig våldsamt.. Aldrig bockningar och kovändningar utan lite hopp och studs som inte är svårt att klara av.

Får hon en ryttare på ryggen som inte kan så bra så gör hon lite som hon vill. Hon bestämmer takt och gångart.. och även vägen..:D Men det blir aldrig farligt... och hon hittar inte på några tokigheter.
När hon tycker att ridturen är lagom lång så vänder hon helt sonika och går hem igen.
Med en duktig ryttare däremot så jobbar hon på oförtrutet så länge man ber henne.

Kort sagt är hon perfekt... en superhäst helt enkelt...

Min foderhäst är PIGG:o men inte direkt het...Hon är bra på hjälper frammåt.., men om man ska sakta ner går det betydligt långsammare.,:smirk: Hon har en stor tendens till att inte vilja sammla sej.:mad: .,jobbar på det..,Sen den andra hästen..,m ja den är mycket bestämmd...,fattar ibland inte vem det är som bestämmer..MEn hon är HET!--samman fattning: 2 pigga och heta hästar:o

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur