Sv: Hur ä era hästar att rida?
Min 22 år UNGA halvblodsdam, med en hel del angloarabgener i, är en blandning av det mesta.. Ena dagen är hon kolugn och kräver drivning, med skänkel, spö och sporre för att över huvud taget röra sig och andra dagen är hon på tårna, trippar rundbana, studsar fram eller baklänges och låtsas vara rädd för allt som syns och hörs, nästa dag är han cool lugn.
Men för det mesta är han väldigt, trevligt ridbar, mjuk, lyhörd för hand-säte-skänkel och framåt. Men har jag tjatat med jobb dagligen en längre tid både på bana och i skog, tappar hon lätt koncentrationen och börjar trippa på tårna. Min dam fick tydligen i tidigare hem lära sig att i skogen var man ledig och där var det långa skrittpromenader på lång tygel. De få gånger man tog tyglarna var det full galopp "från start till mål". Så fort jag börjar ta tyglarna, vare sig jag är på ridbana eller i skogen, börjar damen traloppera. Det har hon alltid gjort.
De som fått provrida Fatima har haft olika upplevelser allihopa. Alltifrån mina ovanstående ord, till stendöd, lat, ovillig, stel häst, till halvvild skenkula, som reagerar på minsta lilla vikthjälp. Så jag skulle vilja säga att det nog är ganska svårt att sätta pekfingret på vad hon är. Men JAG älskar henne över allt annat.
Två av mina roligaste minnen med "utlåning" av Fatima är.
- Stallkompis i mitt första stall, hade med sig en lätt förståndshandikappad brukare och en kompis till denne. Brukaren red stallkompisens travare och eftersom vi visste att Fatima var filbunke (på den tiden), så fick de låna henne också. Hästarna skulle ledas i en stor hage nere vid vägen. Tjejen som red Fatima var 8 år och red mkt i handikappgrupp på ridskolan. Så när de kom tillbaka efter en timme, hade hon fått rida större delen av tiden utan ledare och hon hade både skrittat, travat och galopperat. Jag som själv alldeles nyligen börjat galoppjobba min dam ensam. Då kan jag tala om att damen fick mycket morötter.
- Jag praktiserade som fritidsledare på ridskola 2004. Jag hade ridit för ridskoleägaren ett par gånger och hon hade erbjudit mig att få lite billigare hyra om Tima gick nån lektion vid behov. En dag bad de att få låna Tima till nybörjarlektion, pga en halt häst för mycket och självklart. Jag klädde på Tima och hon fick precis som de andra hästarna inspänningstyglar. Det har hon haft förut. Efter 10 minuter ropade ridläraren att jag fick komma in med en ponny i stället och hämta min häst. För ryttaren ville inte piaffera i varje hörnpassering och träna galoppombyten i varje på långsidorna och väl samlade piruetter på stora mittvolten. När de bara skulle träna på att skritta de vanliga ridbanevägarna...
Tänk om damen ville piaffera och byta galopp i varje med mig nån gång...