Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

med sällskap är han jättesnäll gör som ja vill , utan sällskap då är han omöjlig att ens få av stallplanen hjälper inte att gå och rida hem vill inte endå, (han är 4,5 år ) islandshäst
LÅNAR!
förlåt om jag frågar...men brukar man inte rida in islänningar när dom fyllt 5 pga sen utveckling...eller har det ändrats?:o

Min lilla ponny är ibland en riktig latmask, men utanför paddocken är hon het som en spisplatta!
Hon är envis som en åsna och jag likaså så gör hon ngt jag inte vill eller tvärtom så envisas vi till ngn vinner...
Det lät ju rätt brutalt, men vill hon tex svänga ut med rumpan på långsidan och envisas med det, så får man helt enkelt "Lura" in rumpan på rakan igen. :angel: :devil:

Min 22 år UNGA halvblodsdam, med en hel del angloarabgener i, är en blandning av det mesta.. Ena dagen är hon kolugn och kräver drivning, med skänkel, spö och sporre för att över huvud taget röra sig och andra dagen är hon på tårna, trippar rundbana, studsar fram eller baklänges och låtsas vara rädd för allt som syns och hörs, nästa dag är han cool lugn.

Men för det mesta är han väldigt, trevligt ridbar, mjuk, lyhörd för hand-säte-skänkel och framåt. Men har jag tjatat med jobb dagligen en längre tid både på bana och i skog, tappar hon lätt koncentrationen och börjar trippa på tårna. Min dam fick tydligen i tidigare hem lära sig att i skogen var man ledig och där var det långa skrittpromenader på lång tygel. De få gånger man tog tyglarna var det full galopp "från start till mål". Så fort jag börjar ta tyglarna, vare sig jag är på ridbana eller i skogen, börjar damen traloppera. Det har hon alltid gjort.

De som fått provrida Fatima har haft olika upplevelser allihopa. Alltifrån mina ovanstående ord, till stendöd, lat, ovillig, stel häst, till halvvild skenkula, som reagerar på minsta lilla vikthjälp. Så jag skulle vilja säga att det nog är ganska svårt att sätta pekfingret på vad hon är. Men JAG älskar henne över allt annat. :love: :bump:

Två av mina roligaste minnen med "utlåning" av Fatima är.

• Stallkompis i mitt första stall, hade med sig en lätt förståndshandikappad brukare och en kompis till denne. Brukaren red stallkompisens travare och eftersom vi visste att Fatima var filbunke (på den tiden), så fick de låna henne också. Hästarna skulle ledas i en stor hage nere vid vägen. Tjejen som red Fatima var 8 år och red mkt i handikappgrupp på ridskolan. Så när de kom tillbaka efter en timme, hade hon fått rida större delen av tiden utan ledare och hon hade både skrittat, travat och galopperat. Jag som själv alldeles nyligen börjat galoppjobba min dam ensam. :love: Då kan jag tala om att damen fick mycket morötter.
  • Jag praktiserade som fritidsledare på ridskola 2004. Jag hade ridit för ridskoleägaren ett par gånger och hon hade erbjudit mig att få lite billigare hyra om Tima gick nån lektion vid behov. En dag bad de att få låna Tima till nybörjarlektion, pga en halt häst för mycket och självklart. Jag klädde på Tima och hon fick precis som de andra hästarna inspänningstyglar. Det har hon haft förut. Efter 10 minuter ropade ridläraren att jag fick komma in med en ponny i stället och hämta min häst. För ryttaren ville inte piaffera i varje hörnpassering och träna galoppombyten i varje på långsidorna och väl samlade piruetter på stora mittvolten. När de bara skulle träna på att skritta de vanliga ridbanevägarna... :angel: :rofl:

Tänk om damen ville piaffera och byta galopp i varje med mig nån gång... :d

Mina hästar är överlag lugna och snälla att rida, de har sina dagar, speciellt ridtravaren, hon kan vara lite småstissig men absolut inte jobbig.

D-ponnyn är ganska cool, inte rädd för så mycket, tycker det är kul att vara lite envis och testa matte ibland, men han har lärt sig att det är trots allt matte som bestämmer och ger sig ganska snart, har man russ i sig så måste man ju prova...;)

Kallblodet: Pigg, framåt, känslig för hjälperna, kan ibland dock bli stark och det vara svårt att få stopp på han :smirk: För det mesta är han väldigt ärlig och snäll, men ibland kan han vara lite busig och bli bångstyrig :p

Halvblodet: Väldigt känslig, spec i munnen. Pigg och framåt men lite spänd om man själv inte kan slappna av --> det blir svårt att göra halvhalter. När hon har sina pms-perioder kan hon vara ganska jävlig att rida :devil:

Jag har ett busigt litet fjordsto som har att lite hmm...speciellt temperament. :angel: Hon är väldigt pigg o tuff. Och kan bli väldigt stark när man tider men d brukar inte bli några större problem. Hon e en riktig enmanshäst. Innan jag kom och provred henne så hade d vart 9 st som redan hade vart o gjort d men hon slängde av alla. D är bara så att när det är en ny ryttare så kan den inte bara sitta upp o börja bestämma över henne...då e det kört ;)

Vi brukar kalla medryttarhästen bitsk, och det stämmer ganska bra:angel: Men lite snäll är hon(på bortavägen iaf), på hemvägen ska det gå snaaaabbt;)
Om man kan definiera "trygg och säker" med något i stil med "Att mörda det läskiga i stället för att springa och hoppa", så ja, då är hon trygg och säker:love:

beror på vad man gör och vilket humör både är på ;) han är lättriden, han är inte het direkt eller slänger av någon men det är svårt att rida honom rätt. tung. nallebjörn :D

Min Fjordis e ganska lat... :smirk: Men när de gäller hoppning o ridning i skogen blir de annat :D

Pigg? lat? busig? Het? filbunke? mm mm:bump:
Han är helt superfin att rida! Dvs tills han börjar bli trött eller märker att man är på väg hem. När han märker att han är på väg att knäcka en svettdroppe el två så drar han ner på tempot. Samma sak när man vänder hem. :mad: Bortåt har han sååå roligt att han inte märker att han är trött förrän man vänder. Då är det nästan så att man skulle behöv ringa taxi! Han kan även fejka hältor som ingen annan! När hon jag delar hästarna med tömkör el longerar så är han alltid block halt!!!! Det finns inga fel på hästen! Rider jag han senare samma dag är det inge fel på han. HAn får inte läsa nå mer Mulle!!

Pigg och lite het, och sprallig. Välldigt lättskrämd :)

Sv: Hur är era hästar att rida?

min nordsvensk är schizofren; het, pigg, glad, ambitiös, framåt & knäpp, sprallig och lättskrämd. :love:

Eeh lite svårt hmm..rider vi ut är hon så j*vla feg för allt, är alltid på sin vakt, så lite svårt där men lat tycker jag hon inte är på det viset.

I paddock eller ridhus är det lagomt o lugnt faktiskt =)

Förra hästen ja hade skulle ja ha svarat HET på direkt.

varierande från dag till dag :P
ena dagen, så får man verkligen peppa honom för att han ska få lite svung i sig & orka jobba , medans andra dagen kan man knappt nudda han med skänkeln, så springer han iväg. ganska kul faktiskt :)
men han är genomsnäll & skulle aldrig gör ngn illa med flit! :love:
men ofta pigg & glad!

Han är bekväm av sig, och man måste verkligen aktivera honom frammåt för att han ska gå som han ska. Om man inte får till frammåtbjudningen får man ingenting, bara en tung häst i handen.

Men han är helt underbar när man väl kommer på honom :love:

Min är het (utomhus, ej i ridhus, paddock) och busig, bra kombination va :crazy:
Hon är envis och arg i ridhus..:mad:

Hon bockade av mig igår för hon var så pigg o busig, landade och slog i huvudet ordentligt :(

Arabtösen är helt underbar :love:

Hon är pigg, fegis, tittig, extremt busig, ibland lite djävulsk :devil:

Älskar att gallopera fort, tycker inte om paddocken. Ridhus är kul för där finns det speglar :angel:

Väldigt känslig och helt underbar att rida :D

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst