Hur ä era hästar att rida?

Sv: Hur ä era hästar att rida?

Moses:
Oftast filbunke, snarare för lugn så han blir seg i stället.
kan dock kicka om han blir sur:D

Betty:
Pigg hoppig och vääääldigt busig:rofl:

oftast är han seg sommartid och pigg vintertid:p
ngt lat på ridbanan i dressyren,hoppningen kan han tända till ,svårt att säga överlag hur han är.varje dag är en ny dag med Arthur;)

arab/appaloosa. ena dagen arab. ena dagen appaloosa. men är hur som helst mkt krävande. gör man inte rätt får man minsann veta det :)

Fjordingen (medryttarhäst) var helt gaaalen som ungdom, men nu i 27-årsåldern börjar han lugna ner sig (han har inte fått havre på ett antal år, kan bero på det också)
Islänningen (medryttarhäst) är väldigt pigg och glad, hon får inte heller havre. Hon är precis lagom tycker jag.
Kallblodstravaren (egen häst) är heeelt galen (kan inte skritta). Får absolut ingen havre, inget kraftfoder över huvud taget. Bara hö och morötter.

Min pålle e het men nu har det blitt bättre han lyssnar mer för skänklar o så han har väldigt lätt för att bli stressad när han inte fattar men han e oxå världens keligaste :love:

Normalt är min vbl valack stencool att rida, han tar allt som det kommer och bryr sig inte om något men annars är han ofta pigg och blåser upp sig för lite saker när han är busig, brukar låta ganska mycket och gå på tårna om man inte säger åt honom att skärpa sig, då blir han sitt normala jag och lunkar förbi. Ofta är han ambitiös och trevlig men kan också vara lite het vissa dagar

Vbl stoet har jag inte ridigt så mycket ännu i mer än skritt, hon är lite nervig men stabil

Min häst är het men lydig ute.
Bockar, brallar, studsar å far så fort hon bara kan när man kortar tyglarna.
Andra vill inte rida henne då hon blir en riktig mara om man säger åt henne(nog vet hon, hur man lastar av folk på 3 sekunder).
Inne är hon fortfarande pigg, men inte så stimmig som ute, kan dock fortfarande bli förbannad, men på en helt annan nivå, dock vill ingen rida henne inne heller=)

Min är lite (läs mycket) galen. Hon är lite mycket häst. Får hon tex inte galoppera när hon vill så flyger hon i luften. Man kan säga så här att jag är väldigt glad över att jag införskaffade en säkerhetsväst :)
Hon tycker om att jobba och gör allt man ber henne men när hon tycker att det blir lite tråkigt så måste hon liva upp ridningen lite. Har hon vilat några dar (är ju unghäst) så blir hon elak. Nu har hon stått i boxen i snart 3 veckor pga av hälta (och jag vill inte släppa ut i lervälling innan hon är helt bra) och i onsdags fick hon ett rejält frispel och skrek rakt ut och sparkade sönder boxen när en häst hon inte tycker om gick förbi.

Pigg? lat? busig? Het? filbunke? mm mm:bump:

Beror på humöret! För det mesta som en filbunke i skritten... men i galoppen är det full fart för att inte tala om hoppningen om hon inte fått hoppa på länge, TOKIG... Men aldrig för tokig :love:

Otroligt känslig vilket gör att det kan slå över i total galenskap.Han kan vara totalt orädd ena sekunden .medans han i nästa varken vet ut eller in och får då alla nerver på utsidan.

Det där beskrev min ena väldigt bra.

Stoet är mkt pigg, känslig och går lätt upp i varv och blir het. Ibland är hon busig också. Hon är inte lätt att rida.

Valacken är supersnäll vid ridning, skulle aldrig göra nåt elakt men han har en tendens att fjanta sig, och bli tjurskallig.

Väldigt svårriden, känslig på alla sätt och vis, har mkt humör, kräver en väldigt lätt hand och mkt ben och tålamod. Men det är en jätterolig häst att rida och ger 120 %!

Min arab, är lite svår ibland men annars jätte snäll. På sommaren är han rätt så lat:angel: .
På hösten och våren går han kanon, mycket snäll!:) .
På Wintern när det är kallt då är han mycket busig! bockar och sparkar bakut, ser spöken lite här och där!:rofl: .

Så jag har nog en "4 årstider häst":rofl:

Min häst Mulle är oftast lagom pigg. Hetsar inte men är inte lat eller oengagerad. Blir lite väl pigg och stark på hinder men annars är han bara mkt känslig att rida. Man kan inte sitta och vingla i sadeln på honom...

Oj, vad svårt att förklara! Hon är faktiskt svårare än man kan tro när man ser henne bli riden.. Sne i kroppen och går hellre och tvärar än att hon kommer ihop sig mellan hand och skänkel. Hon har sina knep för att slippa undan, vilket man inte kan tro då första intrycket är en pigg och arbetsvillig häst. Hon är otroligt varierande och svår att förstå sig på, för den ena dagen är inte den andra lik. Hon har förmågan att virra bort mig så man inte vet vad man ska göra, och det blir alltså bara pannkaka. Men hon är en otroligt flexibel häst, hon blir vad man gör henne till. När man själv är fokuserad och lägger ner ordentlig tid på att rida henne är hon underbar, känns som hon växer en dm och utstrålar power! Inget man kan tro annars då hon är otroligt feminin och folk tar henne ofta som mindre än vad hon är..

Svår att rida mellan hand och skänkel, ofokuserad och kräver verkligen sin ryttare. Det är itne så att hon är svårriden för en nybörjare - de kan sitta upp som knappt kan galoppera, men på henne rida runt själv i alla gångarter. Men för mer rutinerade är hon svår. När hon är lite het, det är då man har lyckats för då är hon verkligen framme vid handen och 100% på.

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 249
Senast: Takire
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst