Hungrig häst.

Sv: Hungrig häst.

Det kan mycket väl vara så att urfallningen kommer sig av att hon fick för lite tidigare, det syns ju inte direkt. Också ett svar på varför hon varit så hungrig (och är), hon har helt enkelt fått för lite.

Det kan mycket väl vara så att urfallningen kommer sig av att hon fick för lite tidigare, det syns ju inte direkt. Också ett svar på varför hon varit så hungrig (och är), hon har helt enkelt fått för lite.

Med andra ord sitter du och säger att ett foderstatsprogram som har sammarbete med SLU är inget att lita på??!!
Vad ska man lite på om man inte kan räkna själv... ..

Med andra ord sitter du och säger att ett foderstatsprogram som har sammarbete med SLU är inget att lita på??!!

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.
Det är naturligtvis jättebra med att analysera fodret och räkna foderstater. Men man ska nog inte glömma att detta inte är någon exakt sanning. Det är ju bara en uppskattning av hur mycket hästen kan tillgodogöra sig och hur mkt den har behov av. Du kan nog inte lita på detta till 100 %. Felmarginalen är ändå ganska stor. Din häst kanske har ett större behov än andra hästar och ex proteinet är kanske inte det allra mest optimala. Man kan nog inte veta hur stor del som hästen verkligen tar upp. Jag tror inte att man helt hållet kan lita på det, inte ens om det kommer från SLU.

När de har räknat har hon fått 10% i tillgägg för vi har alltid räknat på en i normal hull.
+ att hon har också alltid fått mer än vad den uträknade foderstaten har sagt.

Är foderstaten uträknad så ska den väl ändå tillgodo se hästens näringsbehov, kan man inte lite på det så kan man ju lika bara "fodra med ögat", det kan man ju inte heller lita på till 100% ;)

Det jag menar är att hur vet du att hon är i normalhull? Hur vat du att du har bedömt hennes arbete på rätt sätt osv. Jag menar inte än en gång att det är fel att räkna foderstater. Det jag menar är att man kanske ändå ska vara lite vaksam på att de kanske inte alltid stämmer vilket tex kan bero på att man själv har matat in fel värden.
Nu har jag aldrig haft en häst som har fått föl så jag är inte insatt i det alls. Men jag kan tänka mig att behovet av proteiner kan öka ganska mkt. Om hon är så galen efter mat så är hon väl hungrig. Jag hade provat att ge henne så mkt hon vill ha. Om inte ensilaget räcker så behöver hon kanske mer av ex proteiner. Eftersom hon har ett föl vid sidan antar jag att hon kan äta en hel del utan att det blir för mkt.
Men det finns andra här som kan detta bättre än vad jag kan.

Vad är normalhull, det är väl väldigt individuellt hur man vill hur hästen ser ut, jag vill hellre ha lite överhull än för lite. Hur jag bedömt hennes arbete är att hon inte blivit riden de sista ca 10 månaderna.
Hungrig har hon alltid varit :crazy:
Hon står vid potatislådan där jag lägger maten i från morgon till kväll, den enda gången hon går därifrån är när hon ska göra sina behöv sedan är hon tillbaka och äter igen. Det kan väl ju inte vara normalt.
Skulle det ta slut så börjar hon skrika för hon vill ha mer mat...
Min andra häst står och äter ca 1,5 timme sedan år hon och sover en stund eller pillar lite med annat och sedan efter ca 1 timma så går hon och äter lite till. Det kan jag tycka är mer ett "normalt" beteende.
Som jag skrivit innan kan jag inte ha de ihop några längre stunder just pga av maten, det är så förbaskat tråkigt.. Speciellt för fölens skull.

Senast ändrad:

Foderstatsberäkning utgår från att man vet vad hästen behöver. I början får man räkna med "schablonvärden" och sedan korrigera utifrån vad man ser på sin häst. Vi har fått korrigera och ge MER mat till fullblodet (som också behöver skyhögt mycket mer protein än vad schablonen säger), och korrigera NEDÅT i behoven för halvblodet. Då vet jag till nästa säsong vad hästarna ska ligga på, och när jag får grovfoderanalysen är det plättlätt att räkna ut vad de ska ha.

Men kruxet är att ta reda på vad den egna hästen behöver, alla är ju inte som exempelhästen i programmet du använder. Det är ju bara en början.

Förra vintern 06-07 var hon jätte fin i hullet och muskler och då gick hon också på det foderstatsprogrammet men hon fick lite extra hösilage.
Även i år har hon fått 6 till 10 kg kg mer hösilage än vad foderstaten har sagt att hon ska ha. Foderstaten är uträknad på häst i normalhull, och hon har fått 10% i tillägg.

Men problemet åretstår, hur ska man göra för att hon ska sluta slåss om maten??

Det är inte det jag oroar mig för.. Så länge hon inte rör sig så kan det naturligtvis inte bli muskler... det är samtidigt konstig att nu när hon har fri tillgång så har hon börjat falla ur på rumpan...
Så länge fölet inte är äldre så tycker jag att hon har rätt att vara mamma ledig. Jag tar inte föl på en häst som ska ridas, det får komma sedan.

Orginalfrågan är: Hur man får en hungrig häst att lugn ner sitt beteende för tydligen oavsett hur mycket mat hon får så gamar hon sig efter mer. Det är inte rätt mot min andra häst att hon ska behöva värja sig mot hugg, från den gamiga, när hon försöker äta.

Men snälla ge det tid. 10 dagar är ju ingenting. Proteinbrist brukar visa sig efter rätt lång tid med brist på protein. Då brukar dom bli bukiga och tappa muskler. Hon har väl helt enkelt fått för lite protein ett tag? Jag tror chansen är rätt minimal att hon ska bli fet på fri tillgång med ett diande föl vid sidan. Låt henne äta!

Men alla hästar passar ju inte exakt in i mallen. Det är därför man alltid måste komplettera en räknad foderstat med att hålla koll på hästen. Efter ett tag lär man sig hur mkt ens egen häst behöver (protein och energi och vilken kvot). Det är DÅ värdet av en räknad foderstat verkligen kommer fram.

"Mallen" ger ju bara riktvärden på ungefär var man kan börja att lägga sig. Sen får man ju justera.

Förra vintern 06-07 var hon jätte fin i hullet och muskler och då gick hon också på det foderstatsprogrammet men hon fick lite extra hösilage.
Även i år har hon fått 6 till 10 kg kg mer hösilage än vad foderstaten har sagt att hon ska ha. Foderstaten är uträknad på häst i normalhull, och hon har fått 10% i tillägg.

Var hon dräktig förra vintern med? Annars kanske hon helt enkelt behöver mer än 10 % tillägg? Vet inte om det är det man brukar lägga till när dom har diande föl? Låter lite lite.

Om problemet är att märren äter för fort så finns det en del knep.
Grovfoder i finmaskigt hönät tex. Stenar i krubban osv. Låta hästen äta med bett i munnen.

Står märren och vaktar mot andra hästar är inte så mycket att göra åt mer än att låta den som vaktar vara ensam vid fodertillfällena.

Vissa ston kan när de lakterar hiva ut fruktansvärt mycket av näringen i mjölken.
Din märr tycker jag inte är tunn på något sätt men OM hon börjar falla ur så öka proteinet.
Soja är bra.

KL

Nu får ni gärna hänga mig offentligt..:D

Vi får hem många pållar som ägarna säger att dom är matvrak.
Dom säger att hästen inte kan stå på halm osv.
Den ska ha si eller så..uträknat hit och dit.

Vi gör så här:
Dom får fri tillgång på bra stråfoder.
BAra öser in..och hästen trycker i sig..

Men efter en vecka eller ett par så ger dom sig.
Till slut börjar dom lämna och låter även bli halmen.

Så vi har inga halmätare och inga problem med matvrak.

AM

Jag har samma erfarenhet som du. Dom lugnar ner sig efter några dagar.
När jag började med fri tillgång för några år sedan tröck mitt fullblod och hennes isis-kompis i sig 46 kg hö tillsammans första dygnet:eek: Och då var de inte på något vis svältfödda innan, de hade alltid fått rejält med grovfoder!
Det trappades ner och efter någon vecka åt de mera rimligt, lilla isisen ca 12 kg/dygn och mitt fullblod ca 17 kg.

Mitt sto ger också di nu, och jag kan säga att hon är hysteriskt hungrig. Fölet kräver ju sitt så jag låter henne äta. Nu går hon på bete så det är ju super, men innan betessläppet så tröck hon i sig enorma mängder mat. Det gjorde hon även under högdräktigheten.
Trots allt så har de ett ökat proteinbehov med 100% digivningsmånad 1-3. Lite lägre månad 4.
Min har alltid fritt med käk, men å andra sidan blir hon inte fet heller.

Kan du inte skippa kraftfodret och lusernen och ge henne fri tillgång på hösilage istället? Ni har ju väldigt bra värden och hon lär ju utifrån vad du beskriver äta tillräckligt :D för att få behoven uppfyllda.
Extrahullet får du väl ta itu med efter mammaledigheten;)

KL

Nu får ni gärna hänga mig offentligt..:D

Vi får hem många pållar som ägarna säger att dom är matvrak.
Dom säger att hästen inte kan stå på halm osv.
Den ska ha si eller så..uträknat hit och dit.

Vi gör så här:
Dom får fri tillgång på bra stråfoder.
BAra öser in..och hästen trycker i sig..

Men efter en vecka eller ett par så ger dom sig.
Till slut börjar dom lämna och låter även bli halmen.

Så vi har inga halmätare och inga problem med matvrak.

AM
Låter som ett klokt val i detta fall tycker jag. Hästen faller ur muskelmässigt= proteinbrist. I och med att hon har föl vid sidan krävs mycket mer protein dessutom. Det foderstatsprogram som använts (alltså hippoc***s) ger inte någon vidare foderstat tycker jag, lite för trubbigt instrument har jag märkt, särskilt när det gäller repliken "hästen får för mycket energi..." osv. Använd programmet för att kolla att kvoterna stämmer och räkna ut för hand i första hand är mitt tips. Egentligen inte svårt alls. Köp en bok ( tex. hästens utfodring och näringsbehov) och följ uträkningsprinciperna i den. Har funkat bra för mina hästar (väldigt blandade behov) Grunda uträkningen med så mycket grovfoder som möjligt inklusive uppskattad mängd halm och komplettera med proteinfodermedel så att kvoten hamnar en bra bit över 6.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 490
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Pankreatit hos hund?