Hungrig häst.

Sv: Hungrig häst.

Hur gör du med en häst på fri tillgång och du är ute och rider 1-2 timmar då har inte den heller fri tillgång, det är väl ungefär samma som det skulle vara tom ca 1 timme på natten. .

Nej, det är det inte. Tiden för motion är inte ättid för hästen, det är resten av timmarna normalt sett (bortsett från sovtiden). Fri tillgång betyder ju att hästen ska kunna äta när den vill och i de mängder den vill.

Även en häst med "normalt" ätbeteende hade inte stått och ätit i 24 timmar.

Nej, jag har för mig att hästar normalt äter 16-20 timmar per dygn, rätta mig gärna den som har säkra fakta.

2. Jag blöter inte grovfodret. Varför skulle man göra det. Ge en förklaring?

INTE DU - HÄSTEN såklart!

3.Inga konstiga beteende förutom att hon kastar i sig mat. Så länge jag haft henne har hon fått minst4 ggr/dag och alltid så hon står och äter minst 2,5 timme.?

DET är ju verkligen ypperligt, fullt normalt - och ÖNSKVÄRT! - beteende!

Hon har inget annat än mat tider. Hon går inte ens och sover :crazy:
Hon står konstant vid matstället och har gjort det sedan kl 05.10 och står där fortfarande.

Hon gick och drack 2 ggr och gjort sina andra behov ett par gånger också idag. Har kollat henne extra noga.
Hon har omöjligt kunnat blöta hösilaget för honhar knappt tuggat det överhuvud taget.
Även (innan hon fick fölet) när hon fick minst 4 ggr och stod och åt ca 2,4 timme så var hon fortfarande super hungrig :confused:.
Hur mycket mat hon får så blir hon inte nöjd....

Om man bortser från möjligheten till maskangrepp är då lösningen att hitta grovfoder med lågt näringsinnehåll, så hästen kan får fri tillgång utan att bli fet.

I normala fall har jag hösilage med lägre näringinnehåll just för jag vill kunna ge mer men i fjor ville jag ha ett bra då bägge var dräktiga så i år blir det "sämre" igen. Har grässtycke själv så jag kan bestämma själv när det gräset ska slås :laugh:
Maskangrepp tycker jag inte har med hennes gamighet att göra.
Kollar man in henne nu så har hon börjat tugga maten vilket hon aldrig har gjort innan. Så kanske finns det hopp även för henne:grin:

Jag skulle prova att ge något tillskott som balanserar magen.

Säg inte det, maskangrepp kan ge många olika symptom. Min fick kronisk magkatarr bl a. MagTarm hjälpte honom igenom de värsta perioderna.

Många och diffusa. Bl a de jag nämnt tidigare.

I ditt ställe hade jag köpt en burk MagTarm och provat med en kur (maxdos till burken är slut). När vi får hem en häst får de alltid en behandlig, för att undvika obalans i magen. Det märks inte på alla hästar, så min fråga till dig är; hur vet du att hästen inte har obalans i mage och/eller tarm?

Har alltid fått höra att det syns på skitarna hur de mår i magen.
Har man en häst som skitanra går sönder när de trillar i backen är det obalans och är de hela fina, blanka så är de bra i magen.

Om du har en häst som har blanka hela skitar, hur vet du att den är kass i magen? Eller tvärt om. Du får gärna förklara så jag kan lara mig nytt i så fall.

Jag tänkte mest på att hästen kanske inte kan tillgodogöra sig fodret ordentligt och kanske därför har någon obalans. Det skadar nog inte att prova som föregående talare skrev:)

Visst kan jag prova men jag tror inte det är där som felet är för hon e så gamig. Hon tillgodo ser sig fodret som hon får. Det är absolut inget spjälstaket jag har i hagen, har är rund men hon har har tappat ytterst lite grann på rumpan. Men det är kanske inte så kostigt när hon inte rör sig ett dugg då kan det ju inte bildas muskler heller.

Visst kan jag prova men jag tror inte det är där som felet är för hon e så gamig. Hon tillgodo ser sig fodret som hon får. Det är absolut inget spjälstaket jag har i hagen, har är rund men hon har har tappat ytterst lite grann på rumpan. Men det är kanske inte så kostigt när hon inte rör sig ett dugg då kan det ju inte bildas muskler heller.

Fast ingen av mina hästar tappar muskler för att dom stått ett tag. Inte ens min gamling med Cushing (Cushing leder bl a till mindre muskelmassa). Hon får extra protein i form av Lucern.

Det märks ju att hästen beter sig annorlunda efter en kur med magstabiliserande. Det jag lagt märke till tidigare försvinner. Då spelar det ju absolut ingen roll (för mig i alla fall) att skitarna är blanka, jag ser till HÄSTEN.

Vi har hästar som i boxvila och även konvalcenthage som musklat på sig fint, det har mycket med maten att göra. Om hästen TAPPAR är det definitivt något som är galet.

Forsking har faktiskt visat att hästar kan tappa hull av för MYCKET foder.
Är det lågt engergi i fodret går det åt mer för att smälta än vad det ger sas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31