Hungrig häst.

Sv: Hungrig häst.

Om problemet är att märren äter för fort så finns det en del knep.
Grovfoder i finmaskigt hönät tex. Stenar i krubban osv. Låta hästen äta med bett i munnen.

QUOTE]

Där slog du huvudet på spiken :bow:. Det är där hela "problemet" är. Hon äter för fort och det är det jag vill komma åt att hon äter saktare oavsett om hon får fri tillgång eller inte.
Hönät vågar jag inte ha så länge hon har fölet vid sidan, ev provar jag det till installningen till hösten.

KL

Nu får ni gärna hänga mig offentligt..:D

Vi får hem många pållar som ägarna säger att dom är matvrak.
Dom säger att hästen inte kan stå på halm osv.
Den ska ha si eller så..uträknat hit och dit.

Vi gör så här:
Dom får fri tillgång på bra stråfoder.
BAra öser in..och hästen trycker i sig..

Men efter en vecka eller ett par så ger dom sig.
Till slut börjar dom lämna och låter även bli halmen.

Så vi har inga halmätare och inga problem med matvrak.

AM

Än har hon inte lugnat ner sig.

En annan tanke; magkatarr ger ju en sugande känsla hos människor. Kan hästen ha obalans i magen? Har maskanalysen gett något vid hand?

Men om hon fortfarande "skriker" efter mat, som du skriver, så har hon ju inte fri tillgång.
:confused:

Det ska liksom inte ta slut mellan varven. Det ska finnas hela tiden.

AM

Jag lägger hösilaget i en potatislåda och där får det inte plats med hur mycket som helst. Hon får ca 20-25 kg för natten och det är slut på morgonen och då skriker hon.
Jag är kanske lat men icke jag går upp mitt i natten och går ut och ger henne.

Senast ändrad:

Jag lägger hösilaget i en potatislåda och där får det inte plats med hur mycket som helst. Hon får ca 20-25 kg för natten och det är slut på morgonen och då skriker hon.
.

Men då får hon ju inte fri tillgång som du har skrivit tidigare:

har ökat på nu så hon har fri tillgång,

Varför inte lägga in maten i flera lådor eller på annat sätt så att det räcker? Att gå upp mitt i natten är nog inte ngn lösning det håller jag med dig om men det finns ju andra sätt.

För att återgå till foderstatsberäkningar så tror jag inte att man tvunget måste lära sig att räkna ut dem för hand. Det var inte så jag menade i ett svar till dig tidigare minns ej i vilken tråd. Jag vet att alla inte tycker att det är lika kul att räkna som jag gör. Jag ser inte ngn anledning till att lägga ner massor av tid på att lära sig ngt som är besvärligt när det finns färdiga dataprogram som gör det i stället. Det jag menade var som flera andra har skrivit att man ändå till sist måste se hur hästen ser ut.

Jag tycker att 20-25 kg borde räcka från ca 23.00 till ca 05.00.
Men men hon får inte fri tillgång då...

Är det ett normalt beteende för en häst att äta som det vore sista gången den fick mat oavsett hur mycket mat den får??!!
Hur mycket är "normalt" att en häst äter på 1 timmer ungefär?

Men hur får man henne till att inte vara så glups då?

Men då får hon ju inte fri tillgång som du har skrivit tidigare:

Varför inte lägga in maten i flera lådor eller på annat sätt så att det räcker? Att gå upp mitt i natten är nog inte ngn lösning det håller jag med dig om men det finns ju andra sätt.

Nä. Precis..
Och inte behöver man väl gå upp mitt i natten och lägga i mera..:confused:
Lite smidig kan man ju vara..:crazy:

Några fler tips har jag inte att komma med i denna tråd.
Hoppar av.

AM

Jag tycker att 20-25 kg borde räcka från ca 23.00 till ca 05.00.
Men men hon får inte fri tillgång då...

20-25kg är ganska lite för att vara hösilage + i början av "fri tillgång". Skulle hellre t ex försöka dela en bal och ställa ut hela balhalvan istället för att bära ut portionsvis (tillräckligt stora portioner är det svårt att få! :p ).
Trodde själv mitt kallblod som ju är rätt så lättfött skulle spricka när han fick fri tillgång på hösilage med bra värden. Visst blev han tjockare första 1-2 månaderna och han kommer aldrig bli någon spinkis, men blev inte heller fet = ohälsosamt tjock och gudskelov å är han inte mattokig! :) Åt grovfodret väldigt snabbt innan han fick fri tillgång, då fick han 13kg hö per dygn (det är lättfödd kuse i ponnystorlek nästan i vila vi snackar om så jag tyckte det var mycket! ;) ) men hade en ät-tid på kanske 3-4 timmar per dag vilket inte kändes hållbart.

Men det tar som sagt tid om de varit vana att hetsäta tidigare.

En grym fördel också med fri tillgång på hösilage med höga värden är att han faktiskt inte blivit nämnvärt tjockare på betet! :rofl: lite större mage men så är det ju mycket mer vatten i den.

KL

Nu får ni gärna hänga mig offentligt..:D

Vi får hem många pållar som ägarna säger att dom är matvrak.
Dom säger att hästen inte kan stå på halm osv.
Den ska ha si eller så..uträknat hit och dit.

Vi gör så här:
Dom får fri tillgång på bra stråfoder.
BAra öser in..och hästen trycker i sig..

Men efter en vecka eller ett par så ger dom sig.
Till slut börjar dom lämna och låter även bli halmen.

Så vi har inga halmätare och inga problem med matvrak.

AM

:bow::bow::bow:

Hästägare brukar ha alla konstiga idéer om vad deras hästar kan och inte kan göra. Den kan inte gå i hagen, den kan bara gå med bruna hästar osv. Men jag har aldrig varit med om att det stämt i slutändan.

Jag är kanske lat men icke jag går upp mitt i natten och går ut och ger henne.

Varför inte bara lägga resten på marken?

Hur vet du att hästen inte är hungrig?

Är hästen rastlös? Blöter grovfodret? Några udda beteenden? Lös i magen? Ojämn i magen? Koliktendenser?

Ett tidigare halvblod åt 25-30 kg hösilage per dygn, han hade problem med magen. Han försökte bota sig själv genom mycket grovfoder, och han hade rätt; han blev sämre i mage och beteende när han fick mindre än så.

Fri tillgång är f ö just fri tillgång; utan begränsning. Det är stor skillnad för hästen med NÄSTAN fri tillgång och fri tillgång.

Senast ändrad:

Hur vet du att hästen inte är hungrig?

Är hästen rastlös? Blöter grovfodret? Några udda beteenden? Lös i magen? Ojämn i magen? Koliktendenser?

Ett tidigare halvblod åt 25-30 kg hösilage per dygn, han hade problem med magen. Han försökte bota sig själv genom mycket grovfoder, och han hade rätt; han blev sämre i mage och beteende när han fick mindre än så.

Fri tillgång är f ö just fri tillgång; utan begränsning. Det är stor skillnad för hästen med NÄSTAN fri tillgång och fri tillgång.

Hon tuggar mycket saktare nu.
Hur gör du med en häst på fri tillgång och du är ute och rider 1-2 timmar då har inte den heller fri tillgång, det är väl ungefär samma som det skulle vara tom ca 1 timme på natten. Även en häst med "normalt" ätbeteende hade inte stått och ätit i 24 timmar.
1. Hästen har aldrig varit rastlös.
2. Jag blöter inte grovfodret. Varför skulle man göra det. Ge en förklaring??
3.Inga konstiga beteende förutom att hon kastar i sig mat. Så länge jag haft henne har hon fått minst4 ggr/dag och alltid så hon står och äter minst 2,5 timme.
4. Inga konstigheter med magen.
5. Inga koliktendernser överhuvud taget.

20-25kg är ganska lite för att vara hösilage + i början av "fri tillgång". Skulle hellre t ex försöka dela en bal och ställa ut hela balhalvan istället för att bära ut portionsvis (tillräckligt stora portioner är det svårt att få! :p ).
Trodde själv mitt kallblod som ju är rätt så lättfött skulle spricka när han fick fri tillgång på hösilage med bra värden. Visst blev han tjockare första 1-2 månaderna och han kommer aldrig bli någon spinkis, men blev inte heller fet = ohälsosamt tjock och gudskelov å är han inte mattokig! :) Åt grovfodret väldigt snabbt innan han fick fri tillgång, då fick han 13kg hö per dygn (det är lättfödd kuse i ponnystorlek nästan i vila vi snackar om så jag tyckte det var mycket! ;) ) men hade en ät-tid på kanske 3-4 timmar per dag vilket inte kändes hållbart.

Men det tar som sagt tid om de varit vana att hetsäta tidigare.

En grym fördel också med fri tillgång på hösilage med höga värden är att han faktiskt inte blivit nämnvärt tjockare på betet! :rofl: lite större mage men så är det ju mycket mer vatten i den.

20-25 kg är vad jag lägger i lådan vid 23 tiden på kvällen och sedan får hon vid 05.00 igen så jag tycker inte det är sååå lite

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31