Hungrig häst.

Sv: Hungrig häst.

Skriver om här då..
Hur ska jag få henne till att äta saktare då?
Det var det jag menade, hade jag lagt liiiite halm i hösilaget så hade hon pillat i sig hösilaget först och då hade det väl tagit lite längre tid eller hur??!!
Hade hon ätit saktare så tror jag hon hade känt sig mindre hungrig.

*knapplån*
Att dia kräver en hel del energi, särskilt när ungen blir lite större. Om hon är så hungrig nu kanske det må vara hänt? Naturen säger ju åt hästen att skaffa sig en buffert inför vintern, så det räcker åt både henne och fölet. Så liiite övervikt skulle jag inte bry mig så mycket om just nu. Men det är klart att det inte ska bli för mycket av det goda heller...

En fråga - ska hon ut på bete? För det brukar ju annars vara det bästa för fölston?
Jag skulle annars också prova ge mer hösilage, för då äter hon antagligen mindre av halmen. Ger du lucern som hack? För det ger ju mer tuggtid än pelletsarna som blöts. Skulle nog också ta bort Krafften för att ersätta det med hösilage och ev lucern.

Jag hade en som knappt kunde äta sin minimigiva grovfoder (fick dessutom bara en näve kraftfoder för syns skull) utan att bli rund om magen, som stod på halm. Genom att öka hösilaget då minskade halmätandet och magens rundning med, iallafall kombinerat med lätt motion (unghäst). Att helt byta halm mot spån vore inte shysst mot hästen med tanke på tuggbehovet, den fick lätt stressmage om det fanns för lite tugg.

Jag skulle vilja se en bild på stoet. ÄR hon verkligen tjock eller bara bukig?

Ta det inte som en förolämpning men jag har sett ett flertal magra uppblåsta digivande ston där ägarna suckar och säger att de måste banta stoet...

Ja de ska på bete när den minsta fölingen är lite äldre. Hon är 3 veckor idag.
Hon får lucern hack, är inte så glad att ge foder i pelletsform.
Tror inte det är fel på foderstaten heller för då skulle hon vara antingen tjock eller smal.. Tycker jag.

Ta det inte som en förolämpning men jag har sett ett flertal magra uppblåsta digivande ston där ägarna suckar och säger att de måste banta stoet...

Visst det är lätt att bli hemmablind när det gäller hästarna.
Det är fuxen som är ständigt hungrig.
Nå, är hon smal?

Visst det är lätt att bli hemmablind när det gäller hästarna.
Det är fuxen som är ständigt hungrig.
Nå, är hon smal?

Fast hästar ska ju äta drygt 18 timmar/dygn. Så inte anser jag att hästen är direkt udda. Hästar äter ofta men lite. för en del kan det tyckas att hästen äter jämt. Men hästar är ju inte som vi direkt..som stoppar i oss mat och sen är vi mätt. Så funkar inte en hästmage. Det är ju helt naturligt för en häst att plocka nästan jämt.

Ang bilden..fölet står i vägen så man ser inte så bra hur hon ser ut.

Hur mycket hö/hösilage äter en häst /timme ungefär?
På en dag så står hon kanske och vilar ca 2 timmar sedan letar hon mat för resten. Jag är hemma på dagarna så jag vet.

Hittade en bild till den är tagen för ca 1 vecka sedan. Hoppas hon syns bättre på den.

Senast ändrad:

Min fråga var varför hon är så hungrig och vad man kan göra åt det. Hon sväljer mateni princip utan att tugga. Någon gång har jag lagt ut vädigt mycket hösilage tex nar vi varit borta så jag inte kunnat ge de middagen. Min isläning står och äter ca 1-1,5 timme sedan är det bra för hennes del medan halvblodet står där till det är slut oavsett hur mycket hösilage där. Det är precis som för hennes del måste det ta slut så ingen annan kan ta det för henne.

Normalhull för ridhäst, inte stor alls förrutom att hon är lite bukig, men det har mer troligt med att göra att hon rätt nyligen fölat + äter mycket halm.

Jag skulle minska eller ta bort kraftfodret, öka på hösilaget och se om det hjälper halmätningen. HALMEN är bara energi som ger hull, men inga proteiner som hon behöver massor av.

Avelsston ska vara runda och goa! Inte i ridhästhull.

Det är inte halmen som är "problemet". Det är varför hon är så gamig över maten. Hon skulle kunna döda för en extra tuss hösilage oavsett om hon hätit 15 kg precis innan. Det är det jag undrar över hennes beteende
Som jag skrivit innan vill jag inte ha henne för tjock nu för hon kommer att svälla upp på betet sedan.

Har hon alltid varit "gamig" på maten eller är det något som kommit med dräktigheten? Jag tycker ofta att hästar som tidigare varit svältfödda på grovfoder är extremt hungriga och har ett hetsigt ätbeteende. Efter några månader brukar det dock lugna sig om de får längre ättid. Har du haft hästen så länge så du vet hur hennes historia ser ut?

De fölston vi har i stallet äter också stoora mängder hö (15 - 20 kg skulle jag tro) och halm.

Jag har haft henne i ca 1,5 år. Jag vet inte hur hon fått mat tidigare.
Hos mig har hon alltid fått lite mer hösilage än vad uträknad foderstat har sagt. Nu när hon har föl vid sidan så är hon värre än någonsin så förhoppningsvis lägger det sig lite sedan. Hon blev bättre ett tag. Det är så tråkigt att se henne så arg och sur hela tiden, ibland blir hon arg på sitt föl för den står och tuggar i sig av hösilaget. Det blir bättre när de ska på bete.

Ja, det är problematiskt med superhungriga hästar - har en själv :( Dessutom är det ju ofta mycket lättfödda också. Jag trixar en del för att förlänga ättiden - med att blanda hö med halm och ger mycket "ätpinnar". Allt slinker ner...

Ja, det är inget kul. Jag har så jag lägger hösilaget i en potatislåda "med lock" , typ det blir ett X över så hon får köra ner huvudet i mellan (utan att det går att fastna) men inte ens det hjälper. Hon är så sur på min andra häst för hon också står och äter där så hon hoppar på frambenen och försöker hugga efter den stackarn. Tur är att min andra häst är ranghögre och hon finner sig i det mesta men ibland tycker hon det blir för bra och då kör hon väck "gamen" en stund.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka