Hungrig häst.

Sv: Hungrig häst.

Hon har alltid haft detta gamiga beteende hos mig.

Skall också säga att hon har mycket mer rumpa i dag än när hon kom till mig.

Senast ändrad:

Forsking har faktiskt visat att hästar kan tappa hull av för MYCKET foder.
Är det lågt engergi i fodret går det åt mer för att smälta än vad det ger sas.

Inte för att jag är helt säker på detta. Men det låter konstigt. Vad skulle det vara för sorts foder?
Det enda jag kan tänka mig är ett som är mkt proteinrikt men samtidgt lågt med energi. Men jag är osäker på om det kan vara så. Om det finns ngt sådant proteinfoder.

Sedan förstår jag inte vad det skulle vara för tanke med att ge det till lättfödda hästar?

Vi blandade ut höet med halmen i vintras, funkade jättebra, hästarna behövde fyra-fem timmar för att pilla ut fyra kilo hö!Toppen!
Man kan ju krångla till det på andra sätt...
Lägga höet i en pallkrage och lägga typ ett kompostgaller över, lite större "hål" såklart! Se bara till att inte hästen kan "pilla" loss gallret, eller fastna! Eller fölet!
Lägg lucernen i en stor balja och lägga i ett par stenar över som hästen måste flytta på för att komma åt maten, se bara till att hästen inte "tuggar" på stenen i sin iver!

Finns säkert en massa andra tips! Lycka till!

Med andra ord sitter du och säger att ett foderstatsprogram som har sammarbete med SLU är inget att lita på??!!
Vad ska man lite på om man inte kan räkna själv... ..

Nej, det jag säger är att INGET program ersätter ögat och sunt förnuft. Programmet är ett hjälpmedel, ingen exakt sanning.

Ett sto jag fick hem som varit utlånat och fått föl, mager som en skrika, åt första natten 25 kg hö + all halm i boxen... det tog nån vecka innan hon lugnade sig och litade på att det alltid fanns mat. Har din gått och varit hungrig länge kan det ta längre tid innan hon lugnar sig.

Lita på vad din häst säger dig istället för att stirra dig blind på siffror.

Magproblem kan ge diffusa symptom. En av mina luktade rabarber (!) när magen var i olag, lukta på det mjuka snett ovanför/mellan näsborre och mun. Min stod också på bakbenen vid ridning när magen var i olag. Helt normala bajshögar och normalt hull.

Det jag blir lite oroad över är att du tar så lätt på allting, eller rättare sagt du avfärdar många förslag för du VET att det inte är som förslaget säger. HUR kan du veta det? Varför inte ta alla funderingar ett varv extra för att kanske nångång faktiskt hitta en lösning?

Var har jag avfärdat alla förslag?? Vad är det jag avfärdat??? Är det bara för jag ifråga sätter??
Frågar jag inte så får jag väl inte reda på varför...
Det är super bra att du känner hästen mycket bättre än vad jag gör. Nu när du gör det så kan jag passa på att fråga dig. Hur hälsosamt är det för hästen att vara sprickfärdig av all mat som hon stoppat i sig nu de sista veckorna då hon haft mat 23 timmar om dygnet. Hon orkar knappt röra sig längre...
Hon har aldrig luktat illa om munnen, hon har aldrig bråkat vare sig i ridningen eller vid sadling, hon är utbildad och tävlad medelsvår dressyr.
Men men hon får för lite mat och jag missköter henne.

Jag delar faktiskt Madicks åsikt att du är väldigt snabb att avfärda alla förslag och tankar.

Har själv haft maghästar (ja, flera st) och även lämnat foderförslag till tävlingshästar (som i högre utsträckning än t ex hobbyhästar har påvisade magproblem). Min erfarenhet är att det är A och O att kolla tänder, göra maskanalys och stabilisera magfloran INNAN man påbörjar några förändringar av något slag (som att sätta ny foderstat med nya foder på nytt ställe).

Vi har nog i denna tråd (fem sidor) uttömt de flesta förslag, du har avfärdat dem alla. Kalla fakta är att hästen ALLTID ska ha mat i mag-tarmsystem eftersom den annars far illa. Om du är orolig för att hästen rör sig för lite får du helt enkelt lägga upp foderplatserna långt från vatten, grinden etc så hon automatiskt får röra sig mellan dessa platser.

Det finns massor av förslag att läsa in.

Var har jag avfärdat några tips??!!
Jag har gjort vissa ändringar och lyssnat på era förslag.
Men ifråga sätter jag inte så får jag inte heller reda på varför man ska göra si eller så eller hur!!??
Enligt er så har min foderstat varit helt fel trots att hon fått mer mat än vad den har sagt (och hade börjat öka på hösilagegivan mer IGEN) och hon har alltid varit fin i hullet, det hon har tappat på rumpan är minimalt och än idag är hon mycket rundare över rumpan än vad hon var när hon kom.

Så med andra ord tack för mig så ska jag gå och fortsätta missköta hästen eller hästarna ;-)

Har du varit ute nu och luktat? Du skriver inte så utan avfärdar att du VET utan att säga att du kollat. Det är att avfärda.

HUR luktar hon, hon är knappast luktfri, nån lukt finns det alltid. Jag sa inte illa, jag sa rabarber... men du kanske det är en äcklig doft.

Exemplen på hur MIN häst reagerade var bara just exempel på att symptomen kan vara knepiga och inte kännas relaterade till problemet i sig. Det var till för att du skulle börja fundera över din häst. Att hon äter tills hon inte orkar röra sig är för mig ett allvarligt symptom jag inte skulle ta lätt på. Din lösning verkar vara att hindra henne från att äta (t.ex. hönät osv som nu inte går pga fölet) istället för att hitta grundorsaken.

ALLA i den här tråden försöker hjälpa dig med nya infallsvinklar. Det är bara så otroligt frustrerande att du avfärdar allt utan att ens försöka.

Jag lovar, HADE du gått ut och luktat hade rapporten varit "hon luktar si eller så" istället för "hon luktar inte illa, bråkar aldrig" osv.

Vi har heller inte sagt att du ger för lite mat, men du påstår att du ger fri tillgång och sen visar det sig att det gör du inte alls. Det är ju viktigt att man förstår varandra, särskillt när man talar över datorn.

Med risk att avfärda igen....
Jag träffar och ser mina hästar 18-20 timmar om dygnet och märker man inte några förändringar då så ska man nog inte ha häst. Eller??!!

Senast ändrad:

Varför denna försvarsställning? Många har försökt hjälpa dig, ställa frågor, undersöka, föreslå etc - du blir bara aggressiv och hävdar att du blir anklagad för att missköta din häst.

Alla behöver inte uppfinna hjulet varje gång, det är bättre att höra om andras erfarenheter och fundera på dem istället för att halsstarrigt säga att det inte gäller i ditt fall...

Varför denna försvarsställning? Många har försökt hjälpa dig, ställa frågor, undersöka, föreslå etc - du blir bara aggressiv och hävdar att du blir anklagad för att missköta din häst.

Alla behöver inte uppfinna hjulet varje gång, det är bättre att höra om andras erfarenheter och fundera på dem istället för att halsstarrigt säga att det inte gäller i ditt fall...

Är det så konstigt....
Enligt vissa så tror ni inte man kan se om det blir beteende förändringar på hästen utan då ifråga sätts det hur...
Det är visst bara de som svara som får ifråga sätta och inte TS.
Och bla hinner man inte gå ut och lukta i munnen på hästen på 50 min (eller vad det tog innan jag svarde) när man har de hemma??!!
Finns det mallar på HUR man ska svar tillbaka, tydligen. Jag lägger ner nu.

Tack alla ni som gett tips på HUR man ska får hästen till att äta saktare.

Du vill fortfarande få bort symptomet och inte lösa problemet med tanke på din sista mening.

Mitt tips om att lukta avfärdade du med "hon luktar inte illa". Nehej, HUR luktar hon då? VAD luktar hon? Jobba vidare med detta istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31