Hungrig häst.

Sv: Hungrig häst.

jg har också en gam...en ponny som fullkomligt slänger i sig maten å vill smaka på ALLT.Jag har också undrat över det här...hur kan man göra för att ponnyn ska känna sig mätt utan att bli fet.Har provat lite olika saker,men inget verkar hjälpa så värst.Han äter varje dag som om han inte fått mat på flera veckor.Min andra häst är svårfödd OCH gammal=äter lite långsamt.Den ene ska gödas och den andre bantas...:confused:

Det är inte halmen som är "problemet". Det är varför hon är så gamig över maten. Hon skulle kunna döda för en extra tuss hösilage oavsett om hon hätit 15 kg precis innan. Det är det jag undrar över hennes beteende
Som jag skrivit innan vill jag inte ha henne för tjock nu för hon kommer att svälla upp på betet sedan.

Min erfarenhet av såna hästar är att dom inte fått tillräckigt med mat (grovfoder) tidigare. Jag skulle göra som flera redan föreslagit. Ta bort kraftfodret, ge mer grovfoder och hoppas att hon lät bli halmen.

Min erfarenhet av såna hästar är att dom inte fått tillräckigt med mat (grovfoder) tidigare. Jag skulle göra som flera redan föreslagit. Ta bort kraftfodret, ge mer grovfoder och hoppas att hon lät bli halmen.

Är nu uppe i strax över 20 kg till henne och hon beter sig likadant som innan + hon äter upp halmen fortfarande.. Den enda försändringen jag sett är att hon skiter ännu mer än innan...
Suck, det finns nog inget bot på henne verkar det som..
Satt och räknade på Hippocampus foderstatsprogram och där skulle hon ca ca 16 kg + Lucern.

Är nu uppe i strax över 20 kg till henne och hon beter sig likadant som innan + hon äter upp halmen fortfarande.. Den enda försändringen jag sett är att hon skiter ännu mer än innan...
Suck, det finns nog inget bot på henne verkar det som..
Satt och räknade på Hippocampus foderstatsprogram och där skulle hon ca ca 16 kg + Lucern.

Hur länge har hon fått så mycket då? En del hästar blir aldrig bättre om dom någon gång fått svälta medans en del "lär" sig att det finns mat så det räcker. Men i samtliga fall krävs ju tid. Kollat att hon inte har problem med magen eller något annat som strular? Människor kan ju bli väldigt hungriga om dom har magkatarr eller olika hormonella störningar.

har du provat att ge henne fri tillgång?

prova för att se hur mkt hon äter om hon får välja själv, hon kanske känner att hon behöver så mkt! Det gör ju inget om hon blir lite tjock! för jag tycker nästan att jag iaf skulle vilja ha lite mer hull på en märr som ge di...

Krambanan: Det kan säker ligga något sådant bakom, att hon fått för lite mat som unghäst.

detta är svar till alla:
Tar jag bort tex lucernet får hon för lite av bla kalcium. Jag har kollat lite på hippocampus, ni som kan gå gärna in och räkna själva. Med andra ord behöver jag bara vräka in massa hösilage så får hon sitt behov tillgodosett:confused:
Konstig att den uträknad foderstaten säger annat...Får hon bara hösilage blir det ju ingen balans alls antingen blir det för mycket av något och för lite av ngot annat.
Ps. har ökat på nu så hon har fri tillgång, hon äter ca 4,5 timme sedan sover hon 5 minuter sedan är hon och äter lika läng till, så har hon gjort nu i 3 dagar ungefär.

Senast ändrad:

Krambanan: Det kan säker ligga något sådant bakom, att hon fått för lite mat som unghäst.

detta är svar till alla:
Tar jag bort tex lucernet får hon för lite av bla kalcium. Jag har kollat lite på hippocampus, ni som kan gå gärna in och räkna själva. Med andra ord behöver jag bara vräka in massa hösilage så får hon sitt behov tillgodosett:confused:
Konstig att den uträknad foderstaten säger annat...Får hon bara hösilage blir det ju ingen balans alls antingen blir det för mycket av något och för lite av ngot annat.
Ps. har ökat på nu så hon har fri tillgång, hon äter ca 4,5 timme sedan sover hon 5 sedan är hon och äter lika läng till, så har hon gjort nu i 3 dagar ungefär.

Jag skrev i mitt svar tidigt i tråden att allt som behövs är hösilaget, kalk och selen. Det är helt rätt att Ca/P kvoten blir fel med bara hösilaget men du behöver inte ge lusern för att fixa till det. Det går bra att blanda lite kalk i en pytteskvätt betfor eller liknande så har du rättat till kvoten.

När det gäller fri tillgång på en sådan här häst är det inte omöjligt att hon trycker i sig 40 kg om dagen och det blir ju inte heller riktigt bra. Äter hon däremot lagom så är det ju toppen! Jag tycker i alla fall att du bör ta bort den snabbätna "krubbmaten" då hösilaget har bra kvot mellan energi och protein, då kan hon äta mer hösilage utan att bli tjock!

Slutade ge betfor för ca 15 år sedan så jag vill inte börja med det ígen ;)
Jag ske ge detta en chans och se vad som händer, ett litet expriment.

När är det som stona producerar mest mjölk?

Du kan ju ge en liten skvätt uppblött lusern med kalken. Eller kanske mineralpellets med hög kalkandel så får du i vitaminer också som hon behöver massor av. Observera att jag inte räknat på ditt hösilage, bara kommer med funderingar.

Uppdatering :
Nu har hon fått fri tillgång till hösilage+lite kalk som jag blivit rekomenderad.
Hon är precis lika gamig som innan.
Jag tycker hon har fallit ur över rumpan:confused:
Hon rör sig inte alls för hon står bara med huvudet i maten. Den enda gången hon rör sig är när hon ska gå och göra sina behov eller gå och dricka.

Det är ett halvblod, ca 164 cm. Hon har föl vid sidan och har överhull. Hon får idag enlig foderstat
15 kg torrt hösilage ( hon ska enligt uträknad foderstat ha 12 kg).
Halm står hon på så hon har å äta hela natten och hon äter mycket av det.
1 kg Lucern hackat strå
1 kg Hippo Grow Alfa
200 gr linfröpellets
mineraler

"Utseendemässigt" ser hon ut att klara sig på detta. Även innan hon blev dräktig så var hon också konstant hungrig. Har aldrig träfft på en häst som är sådan, inte ens min isläning äter på det viset:confused:.

Hallå!
Du skriver att hästen har föl vid sidan - hur gammalt är fölet? Ska jag vara ärlig tycker jag inte att det är mycket mat. 15 kg torrt hösilage är ju mindre än 15 kg hö, kanske motsvarar det bara 10-12 kg hö beroende på hur torrt det är. Vet du vilken ts-halt det är?
Hippo Alfa innehåller hög andel lucern så jag tycker ju nästan att du kan ge antingen eller.

Du säger att foderstaten är uträknad- av vem (kan du ha skrivit och jag missat det), togs då hänsyn till föl vid sidan?

Hittade dina värden på foder och räknar jag på ett sto 550 kg och för 1-3 månader så ligger hon precis och balanserar på foderstaten. Stoppar hon då i sig halm dessutom tror jag hon faktiskt får för lite protein. Jag hade faktiskt fortsatt som andra sagt med att ge mer grovfoder. Tror inte du behöver vara rädd att hon blirf tjock....

Senast ändrad:

Fölet är 2 månader idag.
Hon har fått fri tillgång nu ca 10 dagar och hon är fortfarande svinhungrig om det skulle vara tomt i potatislådan där jag lägger hösilaget i.
Foderstaten som är uträknad är gjord av ett program som har ett litet sammarbete med Hippocampus, kommer inte ihåg vad det heter nu men har skrivit det tidigare i tråden.

En fråga: Varför faller hon ut över rumpan??
Nu när hon har fri tillgång rör hon sig inte ett dugg, förutom när hon ska göra sina behöv eller dricka...

Det är inte det jag oroar mig för.. Så länge hon inte rör sig så kan det naturligtvis inte bli muskler... det är samtidigt konstig att nu när hon har fri tillgång så har hon börjat falla ur på rumpan...
Så länge fölet inte är äldre så tycker jag att hon har rätt att vara mamma ledig. Jag tar inte föl på en häst som ska ridas, det får komma sedan.

Orginalfrågan är: Hur man får en hungrig häst att lugn ner sitt beteende för tydligen oavsett hur mycket mat hon får så gamar hon sig efter mer. Det är inte rätt mot min andra häst att hon ska behöva värja sig mot hugg, från den gamiga, när hon försöker äta.

Jag har tänkt på en grej..

varför blir hästar så här? att dom äter och äter allt dom ser? För min häst är också sån, om han får syn på hö på andra sidan stallplan så finns det ingt som kan stoppa honom från att springa dit och äta upp det.

han beter sig om att han har inte fått mat på flera år när jag fodrar honom.

Men varför??? asså är det för att de inte får mat hela tiden, liksom inte kan bestämma själva när de får mat? som dom kan göra om de lever i natugligttillstånd (förutsatt att det finns gräs) då kan de ju bestämma själva att nu ska jag äta nu ska ja inte det. är det att vi har tagit det ifrån dom som gör att de blir så besatta?

Jag kan inte förklara så bra vad precis det är jag menar men hopps att ni fattar och kan svara?

Fölet är 2 månader idag.
Hon har fått fri tillgång nu ca 10 dagar och hon är fortfarande svinhungrig om det skulle vara tomt i potatislådan där jag lägger hösilaget i.
Foderstaten som är uträknad är gjord av ett program som har ett litet sammarbete med Hippocampus, kommer inte ihåg vad det heter nu men har skrivit det tidigare i tråden.

En fråga: Varför faller hon ut över rumpan??
Nu när hon har fri tillgång rör hon sig inte ett dugg, förutom när hon ska göra sina behöv eller dricka...

Nu citerar jag mig själv:

"Hittade dina värden på foder och räknar jag på ett sto 550 kg och för 1-3 månader så ligger hon precis och balanserar på foderstaten."
Jag tror faktiskt att hon får/fått för lite mat.

Att hon faller ut över rumpan tror jag beror på för lite protein i foderstaten. Halmen tillför energi men "inget" protein. Du säger att hon äter mycket halm - och vad jag förstå har du inte räknat med halmen i foderstaten. Ligger du då precis på de rekommenderade värdena så ger halmen i foderstaten att energin ökar något men inte proteinet.

Hon har gått ute nu några nätter så halm äter hon inte längre.

Hur kan hon få för lite protein när hon har fri tillgång till ett hösilage med bra värden??

Skulle hon fått för lite hösilage innan så kan man med andra ord inte lite på bla hippocampus foderstatsprogram eller det programet som jag skrivit här om i tråden tidigare.

Jag har tänkt på en grej..

varför blir hästar så här? att dom äter och äter allt dom ser? För min häst är också sån, om han får syn på hö på andra sidan stallplan så finns det ingt som kan stoppa honom från att springa dit och äta upp det.

han beter sig om att han har inte fått mat på flera år när jag fodrar honom.

Men varför??? asså är det för att de inte får mat hela tiden, liksom inte kan bestämma själva när de får mat? som dom kan göra om de lever i natugligttillstånd (förutsatt att det finns gräs) då kan de ju bestämma själva att nu ska jag äta nu ska ja inte det. är det att vi har tagit det ifrån dom som gör att de blir så besatta?

Jag kan inte förklara så bra vad precis det är jag menar men hopps att ni fattar och kan svara?

Det var just det jag undrade över och inte vad och hur min foderstat ser ut...
Och vad man kan göra åt det för att de ska sluta gama sig efter maten.
Någon som har bra svar på det får gärna komma med förslag ....

jag vet inte om du svarat på det någonstans men hur ofta får hon mat?

Mitt sto som jag hade blev faktiskt lungnare när jag gav henne fri tillgång på hö och matade henne 4 gr om dagen i stället för 3.

Höet som hon fick fri tillgång på hade sämre värden än det hösilage som hon fick till lfrukost, lunch och middag. så hon gick inte upp så mycket i vikt så att hon blev tjock, utan bara blev normal hullig för hon var underviktig när jag fick henne.

Så länge jag haft henne har hon fått minst 4 ggr per dag, om det varit kallt på vintern har de fått 1 eller 2 gånger extra.
Jag brukar också vilja ha hösilage av sämre värden så jag kan ge mer men inte i år då bägge hästarna var dräktiga, då ville jag ha ett hösilage med bra värden.

Jag tycker det är synd att hon är sådan för hon är rent elak mot min andra häst när de äter så de får bara vara tillsammans en stund om dagen för fölen ska kunna leka lite med varandra. Jag vågar inte ha de ihop när det gäller maten för då ryker de ihop och slåss :mad: är rädd fölen ska komma i mellan. Det blir bättre när de ska på bete och det ska de förhoppningsvis nästa vecka OM det kommer något regn någon gång..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka