Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan mycket väl vara så att urfallningen kommer sig av att hon fick för lite tidigare, det syns ju inte direkt. Också ett svar på varför hon varit så hungrig (och är), hon har helt enkelt fått för lite.
Med andra ord sitter du och säger att ett foderstatsprogram som har sammarbete med SLU är inget att lita på??!!
Vad ska man lite på om man inte kan räkna själv... ..
Sära henne från andra hästar.
Det är inte det jag oroar mig för.. Så länge hon inte rör sig så kan det naturligtvis inte bli muskler... det är samtidigt konstig att nu när hon har fri tillgång så har hon börjat falla ur på rumpan...
Så länge fölet inte är äldre så tycker jag att hon har rätt att vara mamma ledig. Jag tar inte föl på en häst som ska ridas, det får komma sedan.
Orginalfrågan är: Hur man får en hungrig häst att lugn ner sitt beteende för tydligen oavsett hur mycket mat hon får så gamar hon sig efter mer. Det är inte rätt mot min andra häst att hon ska behöva värja sig mot hugg, från den gamiga, när hon försöker äta.
Med andra ord sitter du och säger att ett foderstatsprogram som har sammarbete med SLU är inget att lita på??!!
Vad ska man lite på om man inte kan räkna själv... ..
Förra vintern 06-07 var hon jätte fin i hullet och muskler och då gick hon också på det foderstatsprogrammet men hon fick lite extra hösilage.
Även i år har hon fått 6 till 10 kg kg mer hösilage än vad foderstaten har sagt att hon ska ha. Foderstaten är uträknad på häst i normalhull, och hon har fått 10% i tillägg.
Låter som ett klokt val i detta fall tycker jag. Hästen faller ur muskelmässigt= proteinbrist. I och med att hon har föl vid sidan krävs mycket mer protein dessutom. Det foderstatsprogram som använts (alltså hippoc***s) ger inte någon vidare foderstat tycker jag, lite för trubbigt instrument har jag märkt, särskilt när det gäller repliken "hästen får för mycket energi..." osv. Använd programmet för att kolla att kvoterna stämmer och räkna ut för hand i första hand är mitt tips. Egentligen inte svårt alls. Köp en bok ( tex. hästens utfodring och näringsbehov) och följ uträkningsprinciperna i den. Har funkat bra för mina hästar (väldigt blandade behov) Grunda uträkningen med så mycket grovfoder som möjligt inklusive uppskattad mängd halm och komplettera med proteinfodermedel så att kvoten hamnar en bra bit över 6.KL
Nu får ni gärna hänga mig offentligt..
Vi får hem många pållar som ägarna säger att dom är matvrak.
Dom säger att hästen inte kan stå på halm osv.
Den ska ha si eller så..uträknat hit och dit.
Vi gör så här:
Dom får fri tillgång på bra stråfoder.
BAra öser in..och hästen trycker i sig..
Men efter en vecka eller ett par så ger dom sig.
Till slut börjar dom lämna och låter även bli halmen.
Så vi har inga halmätare och inga problem med matvrak.
AM