Hundutställningar ????

T

Taxi mamman

Ställde ut min fralla för skoj skull vilket gick väldigt bra men reflekterade över hur hysteriska vissa e i denna del av hundvärlden. Kändes som vi inte passade in då jag bara gjorde det för att det var en kul grej. För mig är min hund den underbara individ som han är och inte skulle jag tycka mindre om honom för att han inte skulle göra bra i från sig på en utställning. Jag säger inte att alla e såna men många verkar hänga upp sig på vad en domare säger mer än vad hunden är för individ själv.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/10360000-10369999/60x60/10369417.jpg

Sv: Hundutställningar ????

De flesta gör det nog för att det är kul.
Sen finns det färgstarka undantag, men de tycker jag är en del av showen:D Hysteriskt underhållande brukar de vara iaf:angel::devil:.

Ställer ut gör nog de flesta för det är kul. Men kanske inte bara för att det är en kul grej, utan för det är deras intresse.
Lägga ut en massa pengar bara för det är en kul grej, nja det kanske jag skulle göra nån gång. Men jag ställer också ut för få bra resultat och meriter på mina hundar för framtida avel.
Självklart tycker man om sin hund oavsett vad domaren säger, varför skulle man inte göra det? Och vad får dig att tro att en del inte gör det?.
Men har man det som en hobby och som en del åker var och varannan helg under utställningssäsongen så självklart är det viktigt vad domaren säger. Varför åker man annars på utställning om man ska strunta i domarens kritik, då kan man ju åka dit som publik istället :)

Jag brukar sysselsätta mig, när jag väntar på vår tur, med att kika intill ringarna och titta på alla som trimmar, borstar, plockar, sprayar, duttar, polerar o.s.v.

(Det lustiga är att regelverket säger att man inte får använda någonting för att påverka pälsens färg eller struktur, men det gör ju folk ändå, helt öppet dessutom.)

En annan (alltså jag) badar eventuellt hunden dagen innan (min är ju inte av trimras).

Jag gör det baaara för att det är kul och är alltid jättestolt över min hund efteråt. :D

Jag började ställa min första husky för att det var kul men de gick aldrig så bra för honom då han är drag typen och de flesta domare i sverige gillar just nu Show typen så han gick inte hem.
Sen när jag köpte husky två så som då är Show har jag börjat bli helt uts tokig för det går så j*vla bra för honom han har aldrig gått dåligt och det är kul.
Jag hade nog inte åkt Sverige/Danmark och Norge runt om det inte hade varit kul ,det är så otroligt kul att träffa sina (hund vänner) folk som har samma ras men även för att få uppleva hur otroligt kul jag och min hund har det.
Ett plus är att man skaffar sig meriter för att ev i framtiden kunna använda dem i avel för att få fram bra och friska hundar av bra typ.
Men om mina hundar av någon annledning inte skulle tycka om att åka på Uts eller liknande så hade jag slutat ,för vi gör trotts allt de tillsammans , för tillsammans är vi ett j*vligt bra Team=)

Det där om att domare gillar showisar mer för tillfället har du fått om bakfoten!:p Det beror på vilken utställning du åker på! Din första hund skulle säkert kunna få bättre bedömning hos rasklubbens utställningar! För egen del så ställer jag aldrig på SKK utställning. Så himla tråkigt när det så gott som alltid är så få huskys, ingen konkurrens i klasserna direkt.

Jag brukar sysselsätta mig, när jag väntar på vår tur, med att kika intill ringarna och titta på alla som trimmar, borstar, plockar, sprayar, duttar, polerar o.s.v.
Detta har jag aldrig förstått varför man gör vid ringen? Ok att ha med sig en kam och borste om man har en långhårig ras som kanske tufsar till sig under resan, men vad 17 står man och trimmar på utställningen för? :crazy: För det är mer regel än undantag vid cocker spaniel- och dvärgschnauzerringarna att matte/husse har med sig trimbord och hela baletten och går över hunden med saxen. Why? Är det inte smidigare att göra detta hemma?

Så det är ingen bra sysselsättning för mig - jag blir bara irriterad :rofl: Själv gör jag som du Kimz0r; tvättar hunden dagen innan (ställer dp). Plockar bort skräp från området runt ögonen är den skönhetsvård jag ägnar mig åt på utställningsplats :D

På Malmö INT delade vi ring med dvärgspetsar (vill jag minnas att det var) och det var folk där som i princip öppnade trimshop på plats. Det var hela skåp med prylar, plus trimbord. Vid ingången såg jag delvis inplastade hundar. Sådana gick även omkring i Hässleholm.

Lite intressant att se att några så små hundar kan ta lika stor plats som, typ, alla västgötaspetsar tillsammans.

Hej
Jag kan inget om utställningar men har tittat passa gånger.
Men på lördag ställer jag min rottis tik 1 år för skoj skull. Alla mina vänner tjatar.
Men jag vet att hon har brister svans som ej ligger över ryggen. Den är sne.
Men kenneln säger att vissa dommare ej tittar på svamsen. Så jag tar detta som en miljöträning.

Hennes syster skall vara med. Hon blev 2 o 3 på Mydog i göterborg.
Hoppas bara på en trevlig dag.:banana:

Ja visst är det kul att beskåda pälsfolket!:smirk:
På min första inofficiella valputställning i Eskilstuna, för ca 5 - 6 år sen, vadade vi i pudelklipp och potatismjöl:) . Ställer själv bara ut nybadade DP,s:smirk:

dessutom tar denna hysteri sådan stor plats vid ringarna att man som publik nästan omöjligt kan titta. och ska man ställa och vill titta på sin ras innan/efter, då gäller det att vara "först på plats" om man vill få en chans att se ngt. tråkigt...

man önskar att det kom ngn regel snart som sa att tält/trimbord inte får ställas närmre ringen än tex fem meter.

som det är nu så är man ju osäker på om man som enbart publik får vistas i närheten av ringen och titta eller om det enbart är till för de som ställer.. dessutom finns det ju mängder av potentiella valpköpare som är jättenyfikna på en ras och åker för att kika men som knappt får in en stortå.

tilläggas bör väl att jag har en dvärgschnauzer som är en av de "drabbade" raserna

*sur*

Två meter från ringen, har jag hört från olika håll.

I Hässleholm var det extremt. Varenda liten kvadratcentimeter var det tältat på, tätt som ett helvete var det. Och det är ju inga små tält folk har heller.

Jag tycker att tältare och ambulerande hundtrim borde betala hyra.

Fast två meter hjälper ju inte så mycket. Då ställer de trimbordet framför tältet och sen är det fullt iallafall :(

Eg. borde arrangören arrendera en åker i träda någonstans i närheten där folk kunde få tälta. :devil:

:rofl:

Jag har också med mig tält ibland :o Fast jag gillar inte att trängas, så jag sätter gärna upp det lite vid sidan om. Det tycker jag bara är skönt.
Vill jag kika på utställningen är det ju bara att ta med sig stolen och sätta sig vid ringen, om det inte står tält där vill säga ;).
Det borde verkligen bli bättre regler ang tält. Kan ju hoppas de fick sig en tankeställare efter Hässleholm. Kritiken kan ju inte undgått arrangörerna. Brev fick de av mig iallafall :devil: :angel:

Om bara fler tänkte så. Nu är det ju störst går först, så nära ringen man bara kan komma, och i övriga riktningar inget utrymme för passerande.

Jag lyckades klämma in mig mellan två tält, hade tur som kom tidigt (och ändå var stället nedlusat med tält). Jag hade med mig bur, stol och parasoll. Först stack jag ner parasollet i marken. Sedan ställde jag buren till vänster och säkrade parasollet med en spännrem i buren. Till höger ställde jag min stol. Vips hade jag hunden säkert förvarad (och sysselsatt med ett tuggben), ett bord att lägga mina grejer på (d.v.s. buren), en stol för att vila benen, samt regnskydd. :D

Njaaaa...jag letar efter Uts till min Drag men utan resutlat..I så fall får jag åka upp till Dalarna och de gör man kanske en två gånger men sen räcker de.
Ang på skk uts så är det MÅNGA husky just nu.
Vi ska upp till vänersborg-Norrköping nästa helg och där är det 13 husky Anmällda i vänersborg och 11 i Norrköping så nog får man slås om placeringarna=)

Har ju själv dv.schnauzer som jag ställer ut och putsar på in i det sista. Man ställer sig inte och trimmar hela hunden vid ringen, däremot så kan vissa ställen behövas klippas till alt. plocka bort några hår. Man behöver även kamma igenom hunden och borsta upp benhår och skägg ordentligt. Då är det väldigt praktiskt att ha ett trimbord. Badar ju inte hela hunden hemma utan tvättar benen och skägget hemma på mrg. Däremot gillar jag inte de som använder hårspray helt öppet på utställningarna. Oftast de som klipper benhåren som använder, skulle de i stället trimma blir ju håret strävt och ligger bra av sig självt.

Det där med tält är ett STORT problem tycker jag. På Österbybruk senast var de så trångt på de sidor av ringen där man fick ha tält att det inte gick att komma fram. Nej, tälten bör stå en bra bit från själva ringen tycker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 344
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård