Hu vad läskigt! Hur har han fått glas i ögat?
Monster blev attackerad och skadad som valp, bland annat ena ögat fick stryk. (Hunden tog tag om skallen och försökte dödsruska honom.) Nu var det ju länge sen, men som jag minns det läkte det väldigt bra (skadan gick att se med blotta ögat) och det främsta problemet var att han hatade salvan. Som var jättesvår att få in, den var liksom hård och strängen flöt på ögat en lång stund innan den började smetas ut, så han kunde lätt blinka ut den igen. Plus att han lömskt snodde tuben och åt upp den efter någon dag, gissningsvis för att få slut på eländet.
(Skaffade mer salva såklart, och såret såg ut att vara borta långt innan kuren var slut.)
Han har iriscystor i det ögat sedan dess, de kommer och går, men det är nog från själva smällen snarare än såret som jag förstått det. De syns faktiskt på omlsagsbilden om man kollar i vänster öga, ser ut som att han har en ormpupill:
Visa bifogad fil 15291
(Nej jag ska inte lägga in den här boken i varenda inlägg hädanefter, det är bara den enklast tillgängliga bilden jag har just nu där hans mysko öga syns, jag lovar! )
Så ögon läker superfort i min erfarenhet, men däremot kan de behöva behandling längre än det verkar behövas - precis som en del andra sorters sår. Min tok behövde knappt tratt heller, han lät bli ögat bra själv. (Å andra sidan hade han en hel del andra sår också som distraherade, antar jag...)