Hundslagsmål

Sv: Hundslagsmål

peter_lundin skrev:
Jag får väl ställa upp, jag ser ingen vettig anledning för en vettig hundmänniska att skaffa en pitbull amstaff el korsningar med dessa.
PL

Nehe och varför inte? Jag vet ett par seriösa hundmänniskor som äger renrasiga och reggade pitbulls. Dom är mycket hundvana och tränar mycket med sina working pitbulls.

naturElle skrev:
Här får ni en bild på min kusins pitbulltik Atrea, som skulle bli räddningshund (jo dom fungerar mycket bra som brukshundar oxå) men hade problem med skendräktighet o fick tas bort.

Nu blir jag nyfiken. Varför tar man bort en hund pga av skendräktighet? Vore det inte bättre att kastrera tiken?

Mvh,
Duvan

moe skrev:
Och till slut vill jag bara påpeka att om det däremot var så att goldenhunden attackerade pitbullen så är det ju inte så konstigt att hunden försvarade sig.

Utan att lägga några aspekter på händelseförloppet i det debatterade fallet, men i min värld så är det betydligt vanligare med lösa, griniga, framspringande goldens....

Tycker inte jag... Har inte träffat på en enda lös Golden. Det har varit RR som varit mest frekvent som kommit lösa utan ägare eller obrydda ägare. Sen har vi här i omårdet en Rottweilertik. Det är inte roligt för hon som går med hunden verkar inte kunna hålla den (en 70 år gammal dam, ibland är det en yngre kille som går med den) Eftersom att de tre Rottweilertikar vi träffast hitills har varit mycket tikaggressiva så känns det inte roligt om den kommer lös. Den försöker extremt mycket komma till oss iaf...

Igår kväll så grinade jag nästan när jag kom hem. Det var en kille som var ute med... Ja nu kommer ju dilemmet för eftersom att jag inte exakt kan ange vad det är för ras så får man ju inte antyda ens vad man tror att det var. Det har jag ju lärt mig av de inblandade... Iaf så var kille typ full eller bara dum eller... Jag vet inte. Han skrek åt hunden som promt skulle fram till oss och han tjorvade med kopplet och jag trodde att han skulle tappa hunden vilken sekund som helt. Shit vad jag skakade och hjärtat bankade. Vad f*n hade jag gjort om den kommit rusande och slaktat min hund??? Fy fan. Jag ska aldrig mer gå längre bort fårn porten än 10 m sent på kvällen.

Men det som förekommer mest är massor med små ouppfostrade hundar. Men de är alltid alltid alltid kopplade och skulle någon av dem komma lös så tror jag inte att de skulle kunna skada mina hundar så mycket att det blir katastrof.

Sen har vi några jättefina, snälla och lugna hundar som aldrig skulle göra något och som sällan/aldrig går kopplade. Det är faktiskt helt otippat en Jämthund! :D En mastiff av något slag och så en hund som ser ut som en korsing mellan Samojed och Vit herdehund!

Det där fungerar säkert bra,men inte alltid tyvärr :crazy: För ett par år sedan hade jag min hund sittande utanför en affär som jag skulle in i lite snabbt, och tänkte nog på allt som kan hända utom just det som hände (och nej, han sitter inte utanför affären särskilt ofta längre, jag försöker se till att det alltid är någon med mig som kan vakta honom, och om det inte går så springer jag som en galning genom affären för att inte lämna för länge).

Jag hann bara ta tre steg innaför dörren så hör jag hur min hund VRÅLAR därute, och kastar mig ut för att se vad som händer, får se hur min stackars hund sitter fast dels i sitt koppel då, dels i käkarna på en pitbul/amstaffterrier av nån sort (har ingen aning om hur man skiljer dem åt - den var ganska liten, kraftig som fan, och ilsk!)

Min hund var rädd när jag kom ut och det enda han försökte göra var att backa från den där hunden, medans hussen till den bara stod och drog i kopplet. När jag fick loss Lotus koppel, så morskade han upp sig och började försöka bita tillbaka, men det utan framgång, eftersom den andra satt precis under hakan på honom:cool: ! Vi provade att dra i hundarna, försökte att få tag i den andra hundens käkar, men han bara tuggade i sig mer och mer skinn.... Drog åt halsbandet runt den andra hundes strupe, så den borde ha svimmat, men inte tillstymmelse till att släppa:eek: Det som gjorde att han till slut släppte var kanske en mix av att vi ströp honom, att vi drog i dem och att jag slog den andra hunden över huvudet. Det är ingenting jag är stolt över, men ingenting hjälpte och min stackare var vid det här laget ganska slut han med, eftersom den andra ströp hans luftintag också....

Vakta en vakthund förresten, det lät nästan skoj :)

Senast ändrad:

deathworship skrev:
låter som om ägaren till pibull/amstaff hunden borde skaffa sig en breakingstick.

instämmer, kanske munkorg och ett tjockare koppel

Att en kort nos ger större kraft i relation till käkmuskelmassan är en självklarhet för alla som kan ngt om anatomi o mekanik. Mekaniken ifråga kom redan Archimedes på.
Att käkarna mekaniskt låser sig är däremot skitsnack, låsningen sitter i hundens hjärna o ingen annan stans.
PL

Att en hund kan låsa en käke tror jag inte på .. men att de är j*vligt stara i bettet vet vi ju alla.

Vet man att man har en aggresiv hund så ska den gå kopplat (lagen säger att man inte får ha hundar lösa).

Jag undrar hur ägaren till pitbullen var...jag menar en hund går ju inte på en annan utan anledning...han måste ha triggat hunden mycket och den kan inte ha fått så mycket lydnadsträning...eller???:mad:

Jag har en rottis och när jag går med honom på stan så tittat alla med fasa men han är rätt hanterad från början och har aldrig varit sur eller visat nått aggresivt. Tilloch med pudlar har försökt hoppa på honom och han har bara viftat på avansen :idea:

Alla hundar oavsett ras borde få en ordentlig uppfostran!!! :)

Altså vissa människor borde inte ha hundar!! Blir så himmla arg...:devil: Dom verkar ju inte fatta själva att dessa raser är och förblir just en kamphund. Jag är oxå mkt förtjust i rasen som sådan, men det är inte vem som helst som kan ha dom!!! Inte så konstigt att det blir tidningsrubriker. Man måste faktiskt ta ansvar för sin hund så att den inte skadar andra el deras egendom, konstigt nog är det få som efterlever detta. I somras när jag var o hälsade på i Blekinge gick jag en kvälls promenad med mina vovvar (kopplade som tur var) Helt plötsligt kommer de ut en svart bl.ras från en altan o flyger på min retriever, min bulldogg hamna underst i allt tumult... som tur var då han intr drar sig för att läxa upp ngn. Det värsta var ägarens kommentar!! Helt likgiltigt kommer han fram o säger hånfullt ååå blev dom rädda?? ja, sa jag retrievern blev biten i halsen. Ååå stackars dig, blev hon biten svarade idioten då... Jag valde att skaka på huvudet o bara gå... Mötte lite senare en annan hundägare vilken talade om att detta hänt förut... Inte konstigt att man undrar över vissa hundägare??!!:devil: :devil:

Om man återgår till ursprungsfallet..... Det måste vara helt oförsvarbart att en hund (oavsett ras)gör på de viset och håller kvar och tuggar och tuggar. Hundar har ett ganska klart språk sinsemellan där dom visar när dom gett sig/är underlägsen. En hund som håller kvar och fortsätter tugga på den andra hunden när den visat att den gett sig har STORA fel i huvudet! En hund som beter sig på de vis som denna hund gjorde med den Golden.....hade det varit min hund så hade det varit veterinären och en avlivningsspruta!

Hunden har visat att den kan "tilta" mot andra hundar och uppenbart fattar den inte hundspråk. Ok vissa säger att det är golden hundens fel för den var lös och pitbullen kanske försvarade husse(bullshit).....poängen är att detta är inte att försvara. Och steget är inte långt till att den skall "försvara" när en människa kommer för nära husse!

Hundar med sådant beteende skall alltid bära munkorg eller allra helst avlivas. Då slipper vi alla dessa "slaktfall".......att det nu råkar vara pitbull och liknande som oftast har "låsta käkar" och hamnar i sådana här situationer spelar ingen roll. ALLA hundar (oavsett ras) som har sådant beteende bör tas bort! Det är oförsvarbar att en ägare inte tar sitt ansvar för man kan med all säkerhet säga att får hunden chansen så kommer den göra samma sak igen!:mad:

Blir så sur. Om man vill ha en pitbull kan man väl uppfostra den. Gillar inte rasen då den bara är uppfödd för ett syfte...

Jag hade en på flygning för 3 vintrar sen min var då bara året gammal, så natt rasta jag min så när vi kom vid dennes trappuppgång så öppnades dörren o Pittbull terriern kommer ut först o får syn o sliter till Ägaren har ett rep till koppel o det bränner till i näven när hunden rycker till o släpper. Sen satt den hunden fast i min. Jag lovar som jag sparka o stampa den hunden me mina stora kängor o det berörde den inte ens. Grannarna kom ut från balokongen bara några sekunder efter den gick till attack o de sa de aldrtig sett nåt liknande han bara höll o höll även efter kraftiga sparkar med stålhätta, han släppte först när jag stampa den över huvudet.

Sambon stod också på våran balkong o bevittna händelesen o hon sa det var tur det var jag sm hade han den kvällen för hon visste inte hur det hade gått om det varit hon som gått för de gjorde absolut ingenting för o få bort hunden.
Lika om det varit grann tanten med sin lilla tax den hade varit död i dag den.

Andra påflygningen av en mindre blandras "kamphund" var förra årets valborg den var betydligt mycket mindre men såg på håll att den satsa mot oss så jag höll ifrån Piru o la till den en känga så den bet av sig en bit av tungan o gjorde en volter. En normal hund hade då endra flygit på mig eller stuckit men NEJ den flög på Piru i benet, Men denna hund hade jag mindre problem med då den var så liten. Och med lite teknik från den förra så stampa jag lös den direkt o tog den i hals kedjan o ströp den till ägaren 4-5 min senare kom o då var den hunden livlös. O han blir förbannad att jag tagit hans hund så hårt jisses vilken stjärna. Hade jag fått bestämmt hade jag knäckt ryggen mot elskåpet men Sambon sa nej till det så jag fick väl lyssna på henne.

Det gemensamma med dessa två olyckor är att bägge är Döva ;)

Har inget med att de är döva o göra för jag tränar aktivt med en tjej som är döv som är skit duktig, men lustigt är det.

:bow:
Tack för tipset. Satt i en liknande situation i somras. En AM högg sig fast i Zingo och vägrade släppa, hans ägare försökte bränna honom på överläppen med lågan från en ciggarett tändare. Han kände det inte. Och inte f*n släppte han. Nu gick det ganska bra i det långa loppet, men vet besök blev det. Sa till den andra hundens ägare att sätta munkorg på eller avliva f*nskapet.

Ja, och kanske lite större förmåga att inse att man inte går fram till en bunden hund........:crazy:

Ägaren till hunden som attackerade min hund var också döv...OT, jag vet, men lite intressant....

Ingen som smutskastar Pitbullen här, men det är ganska så starkt av oss människor att inte ha lite större försiktighet mot just pitbulls med tanke på att de står för de flesta hundattacker...Nu säger jag INTE att alla pitbulls är knäppa, har sjävl träffat ett fåtal som varit riktigt goa. Hunden i sig är säkert inte tokig, det är tyvärr den som håller i andra änden av kopplet som oftast inte borde ha hund.. :([/QUOTE]

Ibland beror det inte bara på ägaren. En Pitbull är faktiskt framavlad för att döda andra hundar.
En tjej här omkring har två Pittbulls och jag tycker den här tjejen är rätt ok. Ändå har hennes hundar bitit flera hundar OCH människor. Jag tycker inte man ska ha dessa hundar för de ÄR farliga. Och visst alla hundar kan bli farliga men inte i lika stor utsträckning som kamphundar...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 749
Senast: Lhas
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 486
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 552
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30