Hundslagsmål

Sv: Hundslagsmål

Jag får väl ställa upp, jag ser ingen vettig anledning för en vettig hundmänniska att skaffa en pitbull amstaff el korsningar med dessa.
PL

Colombia_Girl skrev:
*knapp lån*

Får väl ta och slänga in dessa två länkar då, så de PITBULLS "hatande" får en liten tankeställare!

http://www.pitbullproblem.tk/

http://www.sirens-grotto.com/pitbull.wmv

by the way... gissa vilken hundras som har flest bit anmälningar i usa?? Jo Cockerspaniel och Labradoren(?) och Pitbullen kommer på 4e plats nerifråååån räknat!! sug på den ni!
Säger ingenting om man inte ställer det mot hur vanliga repektive raser är.
PL

Därför att då är det ju en blandras, inte en pitbull... och då är det bra om man säger vad det var för blandning.
T ex. jag säger inte pudel om en hund som är pudel/spaniel. ?? Ofta är det ju inte helt seriösa personer som blandar pitbull med tex. rottweiler och liknande.. (vad jag vet). Och det är väl skillnad om en hund har fått egenskaper av flera raser, då ska man inte blanda ihop det med en renrasig och smutskasta en ras i onödan... som jag ser det.. Rätt ska vara rätt ;) .

Men ChesterTheJester skriver ju själv att det var en Pitbull?!
Jag fattar fortfarande inte ditt resonemang?
Om det hade vart en blandras så hade det varit ok, men inte om det hade varit en renrasig?? Eller vad menar du? :confused:

Ingen som smutskastar Pitbullen här, men det är ganska så starkt av oss människor att inte ha lite större försiktighet mot just pitbulls med tanke på att de står för de flesta hundattacker...Nu säger jag INTE att alla pitbulls är knäppa, har sjävl träffat ett fåtal som varit riktigt goa. Hunden i sig är säkert inte tokig, det är tyvärr den som håller i andra änden av kopplet som oftast inte borde ha hund.. :(

Det finns så få renrasiga pitbulls i Sverige, så de flesta man hör och läser om är blandras med pitbull i. De som är oseriösa och bara vill ha en "penisförlängare" köper nog bara en "pitbull" på annons eller oseriös uppfödare, de lägger knappast tid och pengar på att hitta en renras med stamtavla.

Jo iofs. Men det här att det är så många hundattacker, och att de flesta attacker man läst om har skett av en pitbull, eller "pitbull", det måste ju nästan bero på att hunden har pitbull i sig? Eller har jag fel?

För att få fram en potentiellt farlig hund krävs med största sannolikhet inte pitbull bland raserna i den, så jag tycker att det är ganska ointressant om det enda man får reda på om en attackerande hund är att den har pitbull i sig. Vilka är de andra raserna då? Är det en helt vrickad kombination, eller ligga raserna nära varandra?

Pitbull verkar ha blivit något sorts samlingsnamn för attackerande och aggressiva hundar bland mer tveksamma journalister, främst på våra två största skvallertidningar (läs: AB och Expressen). Nu var det länge sedan jag läste om attackerande pitbulls, men om jag gör det tar jag det med en rejäl skopa salt eftersom hunden antagligen inte är en renrasig pitbull, då väl dessa är hyfsat ovanliga i Sverige.

Senast ändrad:

""Om det hade vart en blandras så hade det varit ok, men inte om det hade varit en renrasig?? Eller vad menar du?""

GaurdianAngel & Jozze förklarade det bra.. :D

Självklart är det inte ok, hur du nu får det till att det är det jag är ute efter...
Jag vill bara veta om den är renrasig eller ej för mig spelar det roll då jag ej hört om många renrasiga pitbulls med seriösa ägare som råkar ut för sådana här saker. (om ens någon)
Ren nyfikenhet från min sida alltså.
Förstår inte varför media (och andra) säger pitbull bara för att det är pitbull i, lite trött på det.. skriv pitbullblandning som det egentligen är istället om den inte är renrasig.. som sagt jag säger blandras om en hund som har flera raser i sig och inte är reg.
Pitbull är en modig hund, om du blandar det med en ras med mkt skärpa klart det kan slå fel..

Ja, så som jag förstod det på killen med Pitbullen så var hans hund kopplad och den andra var lös i trapphuset och var precis på väg ut. (De bråkade på gatan precis utanför porten.) Men jag kan inte låta bli att tycka att det är irrelevant. Bara för att en hund är lös ska han väl inte "skylla sig själv" om han blir uppäten av en annan hund? Just FÖR att Pitbullen var kopplad tycker jag att det borde ha gått att avstyra, ägaren till Golden var ju precis hack i häl på sin hund. Det var ju inte precis så att Golden sprang vind för våg och attackerade den kopplade Pitbullen... Det var ju den kopplade hunden som gick till anfall och vägrade släppa, i uppskattningsvis 10 minuter!

Jag vet inte hur det har gått för Golden Retrievern, men när det hände så bar de in honom i porten och upp i lägenheten, de åkte inte iväg med honom till djurskukhus direkt. Så jag misstänker ju att den dog. Hade det varit min hund hade bilen varit första bästa anhalt, och sen hade jag ringt trafikpolisen och meddelat att antingen ger de mig eskort till Albano eller så får de ge mig fortkörningsböter, their choice! :cool:

Jag har sett andra raser bråka också, det här är inte en tråd för att racka på just Pitbulls. Jag har varit med om St. Bernardbråk, mest tikar emellan, och en gång när jag var barn och åkte hundspann i Sälenfjällen så gav sig ett av spannen (tror det var 12 Huskyhundar) på en liten dvärgpudel som gick med sin familj vid sidan av spåret. Det blev bara slamsor kvar, men jag tror att den överlevde, den dog i alla fall inte på plats. Men det var hemskt att se så många stora hundar kasta sig över en så liten försvarslös stackare! :cry:

Jag läste precis i Bra Hund om Pitbulls. Men "undersökningen" de hade gjort där beträffade bara huruvida rasen är farlig för människor. Det var lite missvisande tycker jag. För det lät som om avel av rasen med mera bara är förbjuden för att vissa individer på senare år har visat aggressivitet mot människor, men jag har nog hört talas om dubbelt så många oprovocerade attacker mot andra hundar...

Shira skrev:
""Om det hade vart en blandras så hade det varit ok, men inte om det hade varit en renrasig?? Eller vad menar du?""

GaurdianAngel & Jozze förklarade det bra.. :D

Självklart är det inte ok, hur du nu får det till att det är det jag är ute efter...
Jag vill bara veta om den är renrasig eller ej för mig spelar det roll då jag ej hört om många renrasiga pitbulls med seriösa ägare som råkar ut för sådana här saker. (om ens någon)
Ren nyfikenhet från min sida alltså.
Förstår inte varför media (och andra) säger pitbull bara för att det är pitbull i, lite trött på det.. skriv pitbullblandning som det egentligen är istället om den inte är renrasig.. som sagt jag säger blandras om en hund som har flera raser i sig och inte är reg.
Pitbull är en modig hund, om du blandar det med en ras med mkt skärpa klart det kan slå fel..

En stamtavla gör inte nödvändigtvis en seriös ägare :smirk:. och en blandrasägare är inte nödvändigtvis oseriös. Jag blir rent ut sagt förbannad på folk som springer runt och sprider rykten om att alla s.k. pbblandisar är potentiella mördare. Man lägger bara över skiten på någon annan istället för att försöka sprida riktig information.

ChesterTheJester skrev:
Jag läste precis i Bra Hund om Pitbulls. Men "undersökningen" de hade gjort där beträffade bara huruvida rasen är farlig för människor. Det var lite missvisande tycker jag. För det lät som om avel av rasen med mera bara är förbjuden för att vissa individer på senare år har visat aggressivitet mot människor, men jag har nog hört talas om dubbelt så många oprovocerade attacker mot andra hundar...

Det är inte förbjudet att avla numera ;) .
Och hundaggressivitet finns nog i dom allra flesta raser mer eller mindre.

Gahh. det är inte vad jag menar heller. Lägger ner nu, alla misstolkar mig. Det var inte så kul att skriva på buke som jag trodde. Jag är nog kass på att uttrycka mig så att folk förstår här. Det enda jag undrade var om den var renrasig för att jag var nyfiken. That's it. Självklart kan man inte säga att alla som har blandisar är oseriösa och de med stamtavla är seriösa. Jag är inte dum i huvudet.. Tack och hej för mig..

Shira skrev:
Gahh. det är inte vad jag menar heller. Lägger ner nu, alla misstolkar mig. Det var inte så kul att skriva på buke som jag trodde. Jag är nog kass på att uttrycka mig så att folk förstår här. Det enda jag undrade var om den var renrasig för att jag var nyfiken. That's it. Självklart kan man inte säga att alla som har blandisar är oseriösa och de med stamtavla är seriösa. Jag är inte dum i huvudet.. Tack och hej för mig..

Ge det en chans! Buke- folk (menar nu generellt och inte någon i denna tråd) är som gjorda för att missförstå varann. Det kommer med gratis när man blir medlem. ;) ;) Jag tror att jag förstår vad Du menar och håller fullständigt med!

Senast ändrad av en moderator:

Love_travare skrev:
Jo iofs. Men det här att det är så många hundattacker, och att de flesta attacker man läst om har skett av en pitbull, eller "pitbull", det måste ju nästan bero på att hunden har pitbull i sig? Eller har jag fel?

Ja, men det är inte raserna i dessa blandningar som det är fel på, det är just mixen dem imellan.

Mixen som blir av när man blandar hundar med olika grader av skärpa, kamplust, nervkonstituion, försvarslust, hårdhet, dådkraft, temprament och tillgänglighet. Då kan det bli rejält fel och det är då det slutar med olyckor.

Detta kan ju självklart även slå fel hos renraser, men det är oftas när det börjar blandas mellan vall- , jakt- , terrier- och brukshundar m.m som det verkligen blir fel.

GaurdianAngel skrev:
Ja, visst man skulle väl kanske kunna kalla det att "låsa" käken. För man får ju inte upp den om man inte har en käköppnare. Men det finns så mycket myter om att pittbullen kan låsa sin käke. Det vore tråkigt om folk tror på den myten.

Intressant det med att låsa sin käke. Vad jag har hört har visst vissa hundraser en extra käkmuskel och det är bl.a. på grund av detta man tror att de låser sin käke, som du sade i ett föregående inlägg. Det är denna extra käkmuskel som gör att ögonen ser lite sneda ut på varg. Vissa hundar har även den här muskeln och om jag kommer ihåg rätt var det bl.a. bullterrier och rottweiler.

Det stämmer inte. Det är endast vargar och varghybrider som har denna extra käke.

Shira skrev:

Hmm...mitt inlägg var inte direkt menat åt dig fast jag kan förstå att det verkade så iom att jag använde mig av citatsvar :smirk: . Mera en reflektion än kritik...sorry att det misstolkades :smirk: .

*lånar knapp*

Jag måste medge. Ser jag en pitbull eller något liknande på min kvällspromenad med Malte så tar jag honom i ett stadigt grepp och sen springer jag för livet. Likaså om jag ser en dobberman eller en rottweiler. Hrmm vet inet om det har så mkt med fördommar o göra mest bara att jag är livrädd för den typen av hundar. (Tycker iof att labradorer kan va räliga och små bjäbbiga saker) Kanske därför jag skaffade min korv..;)

Penny_Lane skrev:
*lånar knapp*

Jag måste medge. Ser jag en pitbull eller något liknande på min kvällspromenad med Malte så tar jag honom i ett stadigt grepp och sen springer jag för livet. Likaså om jag ser en dobberman eller en rottweiler. Hrmm vet inet om det har så mkt med fördommar o göra mest bara att jag är livrädd för den typen av hundar. (Tycker iof att labradorer kan va räliga och små bjäbbiga saker) Kanske därför jag skaffade min korv..;)

Fast då man är rädd för någonting så handlar det ofta om just fördomar :smirk: .
En arbetskamrat till min mamma tyckte att min äldre syster måste vara rejält modig för att skaffa sig en rottis (hon har en rottisvalp på snart 5 mån ). Mamma log lite och påpekade "nja, min yngsta dotter har en pitbull". Tanten höll på att ramla av stolen men mamma talade också om att vår pitbull nog är den snällaste hund hon någonsin träffat.

Fördomar har vi alla det är bara synd att det finns människor som njuter av att skapa någon sorts hetsjakt mot det dom har fördomar mot.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 749
Senast: Lhas
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 487
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 554
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama