Sv: Hundslagsmål
Jag tänkte bara om det var just pga att de attackerande hundar man läst om hade pibull i sig, att det var det som gjorde att dom attackerade. Jag vill inte framstå som pitbullhatare, för det är jag inte. Jag tycker om de pitbulls som har rätt ägare, då visar pitbullen sig som en riktig familjemedlem.
"Detta kan ju självklart även slå fel hos renraser, men det är oftas när det börjar blandas mellan vall- , jakt- , terrier- och brukshundar m.m som det verkligen blir fel."
Ja, tyvärr kan ju det hända. Det var en rottweiler/bc-mix på en kurs jag gick för ca 2 år sedan och den var riktigt läskig. Den gjorde ett flertal utfall mot de andra hundarna, och t.o.m ett utfall mot kursledaren! Det var när kursledaren skulle kolla hundens tänder som det hände. Hon gick fram, kollade dem och är hon sedan vände sig om för att gå flög hunden på henne och grep tag i hennes arm.. Det var äckligt att se!
Sen vet jag inte om det berodde på att hunden var en blandras eller inte.
Jag har sett renrasiga som inte haft mycket däruppe också. Jag råkade ut för en när jag var yngre, då mina farföräldrar hade en schäferhane. Han var snäll annars, gosig och så. Men när jag satt på golvet och åt något, då bet den rätt i ansiktet, över munnen. Det hände inget allvarligt, men det var ju inte så roligt. Sedan högg han sin ägare i armen en dag, och då tog de bort honom =(
Jag vet inte varför han betedde sig som så, det kanske var något i huvudet...
Men tillbaka till ämnet. Jag tror att pitbulls är som alla andra hundar, under förutsättningarna att den får samma fostran och träning av en seriös och kunnig förare.
Sen att den omtalade pitbullen anföll hunden, det är beklagligt, och skulle säkert inte skett om hunden haft en bättre förare.
Sen en annan sak, tror ni att denna tråd hade blivit lika "het" om det hade varit en annan "vanligare" ras som hade anfallit golden retrievern? Som en labbe eller något?
*Spekulation*