Hundslagsmål

Sv: Hundslagsmål

Raven skrev:
extra käkmuskel? starkare bett?
sorry, I don't believe....

Pittbullen är framavlad med en stor och framträdande käkmuskel. Vet inte om dom har en extra muskel men dom "låser" sina käkar vid en attack. Och det är meningen. Man anordnar tävligar om vem som kan hänga längst i tex ett träd. Man hetsar dom på träd och sen ska dom hänga kvar där i käken, ibland flera timmar. Och det skull einte våran schäfer klara.

Det är helt fysiskt omöjligt för en hund oavsett ras att låsa sina käkar. Det har med vilja att göra. Hundar har ett enormt tuggtryck (100 kg / cm 2) och bara för att en människa inte kan bända upp dess käkar betyder inte att käken är låst. Det betyder att hundens käkar är mycket starkare än en människa.

En pittbull har inte en extra muskel i käken, det är det ingen hund som har. Det är bland annat det som skiljer varg/varghybrid från hund.

Senast ändrad av en moderator:

GaurdianAngel skrev:
Det är helt fysiskt omöjligt för en hund oavsett ras att låsa sina käkar. Det har med vilja att göra. Hundar har ett enormt tuggtryck och bara för att en människa inte kan bända upp dess käkar betyder inte att käken är låst. Det betyder att hundens käkar är mycket starkare än en människa.

En pittbull har inte en extra muskel i käken, det är det ingen hund som har. Det är bland annat det som skiljer varg/varghybrid från hund.

Oki, men med den viljan och den otroligt stora käkmuskel dom har så MÅSTE dom ju skilja sig från tex en schäfer inom ett slagsmål.
Jag har inte sagt att dom har en extra muskel i käken. Bara att den är väldigt stor. Och den som har sagt till mig att dom "låser" käken har stor kunskap om hundar av alla dess slag. Och jag skrev "låser" i mitt andra inlägg oxå..

Kort nos = kraftig och starkt bett tex rottis, pittbull m.fl

Lång nos = mindre kraft i betten. Tex schäfer, vollie m.fl

Och den som har sagt till mig att dom "låser" käken har stor kunskap om hundar av alla dess slag. Och jag skrev "låser" i mitt andra inlägg oxå..

Visst, man kan ha stor kunskap om hundar men det räcker med att kolla i en bok om Osteologi så ser man att det är fysiskt omöjligt att låsa en käke.

Ja, visst man skulle väl kanske kunna kalla det att "låsa" käken. För man får ju inte upp den om man inte har en käköppnare. Men det finns så mycket myter om att pittbullen kan låsa sin käke. Det vore tråkigt om folk tror på den myten.

Citat:
Dessa hundar blir också extremt hårda när de är uppe i drifter och att gå på en sån hund med slag och sparkar när den sitter i bett fungerar inte. Såvida hunden inte blir medvetslös...det är inget man direkt ska eftersträva.
Nä, kanske inte, men jag ser hellre att den andra hundägarens hund blir medvetslös än att min ev. blir söndertuggad.

Jo det är klart. Man får ta till de åtgärder som krävs för att få isär två hundar speciellt om den ena håller på att bli den andres middag :cool:

8603.jpg

näe men väldans många fördomar där av " tecknet vid hatar.... hade tyvärr inget bättre ord just då!

Japp, det gör det faktiskt.

Vi hade 2 st Briarder förut, båda hanar. Aldrig några problem, förrän den yngsta fyllde 4 (!) år. Då slogs dom som galningar, och det hände 3 ggr att dom tog sig utomhus och slogs, lösa. Då fungerade en hård vattenstråle bra, om man siktade väl.

Annars har jag inte vart med om stora slagsmål lösa, förutom med små hundar. Men då plockar man en Bulldogg under armen och går ifrån den andra :D

Själv var jag ensam hemma med hundar modell större som slogs. Vad gör man när man inte får isär dem? Släpar med dem till badrummet och så slåt man på duschen :angel: Det var väldans effektivt!!

På tal om högtryck... Måste komma med ett varnande finger om nu någon tog detta som ett tips. En högtrycksstråle kan helt enkelt göra hål på hunden/huden. Vi tål inte ett sådan högt tryck som kommer från en sådan mackapär. Så rikta ALDRIG på något levande med en högtrycksstråle.

Är det 100% säkert att det var en helt renrasig och registrerad pitbull, inte amstaff/pitbull eller liknande? Menar inte på ett tvivlande sätt, bara undrar.

Mycket bra filmer! :bow:

Dock tycker jag att folk här är väldigt fredligt inställda gentemot rasen...faktiskt inte en enda som fått någon typ av utbrott!

Vad spelar det för roll dom det var en ren pitbull eller staffe/pitbull? :confused:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 749
Senast: Lhas
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 487
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 554
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama