Hundsimmning

linafina

Trådstartare
Jag undrar när man kan börja simträna hundar och varför man gör det egentligen? Gör man det bara på hundar som rehabiliteras?

Kan man göra det i stärkande syfte? Jag skulle gärna vilja låta Jason få prova på att simma.

Någon som vet hur det hela går till?

Sv: Hundsimmning

Någon som vet hur det hela går till?

att simträna hunden är jättebra! det är stärkande för musklerna utan någon direkt belastning. det förbättrar oxå hundens kondition och lungkapacitet :)

Det förekommer mest bland hundar som rehabiliteras, men självklart kan man även simträna en fullt frisk hund!! Det är jättebra träning!

När jag har varit med på simträning så är det en bassäng som är.. hmm.. ca.5x5meter skulle jag gissa på. hunden har på sej en flytväst. ägaren och en person till är uppe på land och leker med hunden (typ kastar bollar i vattnet som hunden får apportera)

Man måste bara vara noga med att inte låta hunden simma för länge utan MAX 5 min i början eftersom det krävs en hel del kondition för att orka med, det är ju ganska ansträngande för en hund att simma.

men vill du låta din hund simma så tycker jag du ska kolla upp med någon veterinär i närheten, dom brukar veta vart det finns "hundbassänger" och på dom flesta ställen kan du boka tid för att komma och simma även med en frisk hund

Det går till som Natta skriver. Första gångerna får man ha en simtränare med, men sedan kan man träna själv.

Tränar mina hundar under vinterhalvåret, de simmar ca 15 min/gång och det blir ca 2-4 ggr i månaden. Är ganska dyrt om man ska simträna friska hundar. Jag betalar 6000:- för båda. Då får de simma ca 2-4 ggr/mån mellan perioden nov-april.

Övriga året så simmar de i sjön och det brukar bli 1-2 ggr/v

Men dom ska vara lite älsre va? Jason är ju bara sex månader. När kan man börja tror ni? Jag ska ringa runt och kolla. Dyrt verkar det dock vara.

Det går alldeles utmärkt att simträna med en 6 mån. Dock är det kanske fel att kalla det träna. Simleka, kanske är bättre ord. Det blir inte många minuter med en sådan liten. Kanske 1-2 min och så upp och vila och sedan i igen i 1 min och så klart.

Mina är i extremt bra kondis och simmar i 15 min.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård