Hundrasrekommendationer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Terja

Trådstartare
Vilken ras rekommenderar du till:

• Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser
  • Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion
  • Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion
  • Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus
  • Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad
  • Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader

Vilken ras rekommenderar du INTE till:

• Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser
  • Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion
  • Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion
  • Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus
  • Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad
  • Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader

Motivera gärna dina svar, fördomar är välkomnande! ;)

Sv: Hundrasrekommendationer

Jaktgolden: Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser
Leksakshund: Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion
Jaktgolden: Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion
Jaktgolden: Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus
Golden Retriver: Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad
West Highland White terrier: Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader

Märks det ett visst mönster? :D :angel:

Jag skulle INTE rekommendera west highland white terrier till ett pensionärspar med dom kriterierna:eek:.

Westien må ha ett docksött utseende. Men det är en stor hund i litet format och behöver massor med motion och stimulans för att må bra. En understimulerad westie kan bli en riktig plåga, jag har stött på flera. *Ser ett litet monster framför mig som sticker efter allt den kommer åt och som svarar med bett på sådant som inte passar*. Jag brukar säga att det mesta med terrier i namnet ska man inte ha som soffhund. Har för den sakens skull aldrig heller stött på en kelen westie. Nej. Ett pensinärspar kan gott ha nån liten malteser eller nåt.

Jag hade rek. en bra hund bok med inf om olika raser tex All världens hundraser.
De kan också göra ett besök på en störe utställning och titta på olika raser på många utst är det även ett rastorg där ras klubbarna inf om sina resp raser.

När de kommit fram till en ras som de tycker verkar vara något för dom, så ska de kolla upp rasen via rasklubben och läsa någon bok om rasen,
Om den fortfarande känndes rätt så var det dags för att se den i verkligheten alltså att åka hem till en uppfödare och titta.
Helst någon som INTE hade valpar, för då är det i regel kört...
Utan någonstans där de kunde få titta på rasen i hemmiljö och få yterligare inf.
Därefter är ju nästa steg att leta valp vid det laget har de förhoppningsvis rätt mycket kunskap om den ras de vill köpa.

Jag hade nog rekomenderat chinese crested dog till samtliga! Det enda är väl pälsvården/hudvård men det lär man sig lätt och hundarna blir snabbt vana!

Vilka raser jag inte skulle rekomendera? Jag är ju inget större fan av rottisar och "kamphundsraser"... Tygger det är modeflugor

[*]Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser - Australisk Terrier

[*]Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion - Australisk Terrier

[*]Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion - Finsk Lapphund

[*]Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus - Finsk Lapphund/Lapsk vallhund

[*]Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad - Australisk Terrier

[*]Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader - Papillon

[*]Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser - Ingen bruks/vall/jakthund

[*]Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion - Ingen bruks/vall/jakthund

[*]Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion - Chihuahua

[*]Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus - Chihuahua

[*]Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad - pudel/amerikansk Cocker pga av den massiva konkurransen

[*]Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader - Ingen bruks/vall/jakthund

Varför jaktgolden till såna simpla aktiviteter?

Varför inte? Vad menas med simpla? Är enklare kurser, vardaglig motion och lydnad simpelt? Eller menar du något av de andra alternativen som simpla? Varför skulle du inte vilja ha en jaktgolden till de personligheterna?(antar att det var därför du frågade varför?)

Jaktgolden är en mycket trevlig hund att jobba med, aktiv med stor "will to please"- alldeles utmärkt för de personligheter som beskrevs. En jaktgolden behöver inte jaga, och vad gäller de enklare kurserna så kan de mycket väl innefatta spår, apport m.m. Det definierades ju inte...

Är det snarare så att de raser man har/har haft bör man ha så pass stor koll på att man vet vad de passar/inte passar till?

Och ska vi hårddra det till att rek. sina "egna" raser ser jag inte en enda finsk spets, grå/älghund eller border collie bland de som Gnist har rek.

Själv har jag inte så stor erfarenhet av olika raser men att inte skaffa en renodlad "arbetshund" jakt/vall/drag om man inte utövar dessa grenar ser jag som förkastligt. Visst, många individer fungerar säkert bra/trivs ändå. Men då många av dessa raser är ganska så extremt avlade på arbetsegenskaper istället för "show" så bör de användas till det de är menade för. Och detta menar jag trots att jag är störtförälskad i de finska spetsarna!

Är du uppfödare ???
I så fall så är det ju samma där....

Men det kanske är andra ordningar för vissa användare ?

Eurasier. Lättlärda, familjekära och lugn sansad hund Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser

Beror på hur gamla barnen är Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion

Sheltie. Tänkte vi skaffa först men insåg att vi inte skulle ha lika mkt tid som den behöver. Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion

Eurasier. Älskar att få följa med ute, att gå lös och fördelen finns att ingen jakt äger rum i rasen.Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus

Toypudel. Något man får putsa på men samtidigt jobba med.Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad

Cavalier King Charles Spaniel. Sjukt snäll hund som alla gamla damer borde ha!Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader

Border Collie. Behöver mer än så.Nybörjare; användningsområde=sällskap samt vardaglig motion och lydnad, några enklare kurser

De som inte flyttar på sig/varnar tydligt att de inte vill utan hugger direkt.Barnfamilj; användningsområde= sällskap och vardaglig motion

Italiensk vinthund. De jag har sett har varit så små och klena..Ungt par; användningsområde=sällskap, mer avancerade kurser, mycket motion

Mops. Fick bara känslan. Kan mycket väl ha fel.Friluftsmänniskan; användningsområde= mycket aktiviteter utomhus

Grand Danois. Inte så lätt att ta med många.Utställningsmänniskan; användningsområde=utställningar, vardaglig motion och lydnad

Rottweiler. Känns som en lite för stor vovve.Pensionärparet(alt. ensamstående); användningsområde= främst sällskap samt enklare mindre promenader

Du vet att man kan få lindring för sina pms-besvär? Kontakta din gynekolog för rådgivning.

Hahaha :rofl:

Vi slog vad här om hur länge det skulle ta innan "Mobben" flyger över mig :angel:

Tyvärr så har jag av andra anledningar fått opererat bort äggstockarna, men det är väl kanske lika roligt det ?????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka