"Hundrasism"/Fördomar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 085
Sv: "Hundrasism"/Fördomar

Knapplan

Blir irriterad nar folk kallar min dvargschnauzer for "terrier". "Ah, hon har akta terrier-personalitet" eller "jamen det ar ju for att hon ar en terrier"... Jag fattar att dvargschnauzrar raknas in i terriergruppen har i USA, men inte nagonstans har de val terrier i blodet?? Varst var ju pa en hundklubb dar min hund inte fick ga nara en Cairnterrier eftersom "tva terrier's gar inte bra ihop och brakar bara". :confused:

Bara för att man inte äger en ren bruksavlad schäfer så är det ingen 'riktig hund' man har, tydligen.
Blir förbannat trött på vissa 'riktiga bruksschäfer' ägare som har storhetsvansinne, dom och deras hundar är störst, bäst och vackrast, inget annat duger visst längre.:grin:

Det är sådana fördomar/hundrasism jag brukar råka ut för, tillomed från sk 'vänner', om än 'osynligt' så fattar jag iaf piken...:cool:

Var glad för att folk åtminstone går med på att dina hundar är schäfrar..en annan får hela tiden intala folk att det ÄR en RIKTIG schäfer man har, men ingen tror mig :rofl:

Tja, vi har en rottis.
Behöver jag säga något mer? :p

När man var valp kom det fram en tant med sin mamma och sa "vilken söt labrador".
Talade då snällt om att det är en rottweiler.
Då ryggade de tillbaka på en gång.
Har hänt x antal gånger att folk kommit fram, klappat honom och sen frågat om ras.
För att sen rygga tillbaka och se på honom med avsmak.

Vi har varit ute på promenad och mött en gammal dam med sin pudel (som skällde från h*n såg balder, tills de var utom synhåll) och fick en riktig mördarblick.

De flesta med småhundar som vi mött, går lååååånga omvägar när de ser oss komma.
De tvärstannar och skyndar snabbt åt ett annat håll.
Brukar intala mig själv att det är deras hund som är problemet och att de inte törs möta oss utifall den skulle göra något.
Men vet ju vad som, med största sannorlikhet, verkligen är anledningen till att de går omvägar.

Har fått frågan om hur och varför vi ens tänkte tanken att skaffa oss en "mördarhund".
Och diverse liknande frågor.

En gång när vi stod utanför affären och väntade, så kom det fram en man och ville klappa lite på balder.
Han frågade om det var en sån där rottweiler, och fick svaret att det är han.
Då började han fråga om de verkligen var så hemska som media fick de att framstå, hur vi har upplevt honom och om vi haft några problem med aggression och liknande.
Efteråt sa han, att "alla är nog inte som media påstår. De vill nog bara förstora upp det. För er kille är ju så snäll."
Så det finns hopp än. :p

Hahah, ja det är iofs sant:p

Men när jag jobbade på stuteriet du vet, så trodde ingen där på att Nero var en schäfer, just för att han är grå i färgen(och då var han mkt mörkare än vad han är nu) och inte alls 'schäferlik':confused::rofl:

Gobbi har sen gått för en Tibbe alt. en fralla!! Tibbe kan jag förstå, men en Fralla!? *asg*

*kl*

Jag har lite fördommar mot schäfer, rottweiler, hovawart, och faraohund. Och det helt enkelt för att jag upplevt många som oerhört ouppfostrade, aggressiva, skällande, bitska osv. Sedan vet jag ju att alla hundar inte är likadana. Men jag håller ett vaksamt öga, speciellt mot schäfer och hovawart...

Jag har väl inte fått så många kommentarer mot våran hund egentligen. Men när han var valp/unghund och hade valppälsen kvar, fick vi ofta höra; "Oj! Är det en sån där dvärgafghan?!". Vi har en cockerspaniel....

Jag får ofta frågan varför jag har en kalv i kopplet? Visserligen är jag kort och min GD en aning stor men jag brukar skrika " Hets mot hundgrupp" och skratta mest åt deras kommentarer!

har lite fördomar mot shäfern, blev attakerad av en som barn, men det börjar bli bättre på den biten då min blivande svärfar har en shäfer, jättelydig o mysig men jag kan inte riktigt lita på henne pga tidigare erfarenheter.

själv har jag en tollare-BC får ofta höra att jag har en räv!:mad::rofl:

24538_1207333975.jpg

19470_1207334020.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 618
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 617
Senast: Marje
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 924
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 344
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka