"Hundrasism"/Fördomar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 085
Sv: "Hundrasism"/Fördomar

Jag tror nog de flesta har fått höra en del fördomar om sin ras, jag har säkert en del själv också men oftast med en viss humor. Jag kan bli irriterad på folk som borde veta bättre men ofta ger det ett mycket gott skratt :D

Dalmatinern är i alla fall en synnerligen ostabil och otrevlig ras som man inte han ha i närheten av barn för det har jag hört av många!

En lite lustig sak som min syster berättade för ett tag sedan. Min äldsta syster har en flicka på 1½ och ett till barn på väg, hon hade berättat för en vän att jag hade en dalmatiner och fick reaktionen :eek: "Men hur kan hon skaffa en dalmatiner när ni har barn!". Hon tyckte det var synnerligen egoistiskt av mig att skaffa en så farlig ras utan att tänka på de stackars små barnen. :D

Tur att mina syskonbarn inte vet om att Sally är farlig när de klänger på henne och drar henne i öronen, och det är bäst att Sally inte får höra det själv heller när hon slickar rent deras händer efter maten för då kanske det slinker med lite extra ;)

Jag har en tax och jag får väll mest höra att taxar är lömska o bits. Inget jag tar åt mig av direkt.
Däremot var jag inte välkommen på en brukshundsklubb eftersom jag har tax som jag dessutom råkade säga att jag jagar med (:eek:). Människan jag pratade med sa det inte rätt ut, men var väldigt tvär och sade ungefär att "om jag absolut ville gå lydnadskurs så kunde hon ju inte hindra mig, men de prioriterade ju dom som skulle tävla." och "jag tror inte vi kan hjälpa dig", hur sugen var man att anmäla sig till en kurs där då? Då tog jag riktigt illa upp kan jag säga.

Jag får endast höra "snälla" fördomar :)

- Men åh en kamphund som är uppfostrad ( yeah right tänker jag )

- Så snälla ögon hunden har, den blir som mindre elak ( ehh ? )

- Är det där en sådan där mördarhund, hon som är så himla snäll och go ( personen ser ut som ett frågetecken )

- Vad roligt att ha med dig i klubben, så kul att se denna ras jobba. Många tror ju att man inte kan träna/tävla med en sådan typ av hund, det är bra att du visar dom ( Fick jag höra när jag började på sbk )

.....

Det är så roligt att Zaga bidrar till en positiv bild av rasen tycker jag :)

Senast ändrad:

Det där med råtta känner jag igen.;)
När jag är ute med min Shetland sheepdog så får jag höra ganska ofta kommentarer som "Hörru, akta dig nu lilla kaninen" "är det en kattråtta eller en kanin?" "Haha, kolla in katten!"

Jag har en kinesisk nakenhund (nakenvarianten) och får ofta kommentarer som "fryser han inte?" (jo men inte konstant och jag slänger inte direkt ut honom 20 minus och lämnar honom i en snöhög) och "vad lydig han är" (när han går halvtaskig fot alldeles för långt ifrån mig) råtta brukar vara populärt, liksom lustig hund..

Härom veckan gick ett par förbi mig, killen tittar på Gizmo och liksom hajjar till, därefter rycker han flickvännen i armen och säger "titta en chihuahua!!" jag såg ut såhär :eek: han dock inte säga att det faktiskt inte var en vavva

Ska man ställa ut honom som en chihuahua kanske? :D

*Kl*

Kul tråd!

Jag som har terrier är ju rätt illa ute i fördomsfrågan;) Borderterriers, som jag har, är ju faktiskt (även enligt rasstandarden) vänliga och snälla hundar, så länge man inte är en grävling såklart;) . Men när jag kommer med dom på klubbis/stan är det inte helt sällan folk frågar om dom får klappa men blir hindrade av kompis/man/syster för att "jamen du ser ju att det är en TERRIER! Dom bits!!" Ehh.. Ja. Eller inte.

Sen har jag hundarna (ja, bara en åt gången då) bitvis i cykelkorgen när jag cyklar till klubben. Och då får man ju de vanliga
"kan inte hunden gå själv" eller "släpp ner den stackarn". Fast det har ju inte mycket med ras att göra iofs.

Sen när jag berättar att jag jagar kan det ju inte vara fallet. Nej, borderterrirar är sällskapshundar och går inte att jaga med. Jahaa?? Och hur kommer det sig att det går alldeles utmärkt för mig och för större delen av borderterriersverige?;) Försök ha en bra border som sällskap, DET är en utmaning det.

Sen dvärgpinschern är ju en råtta och inte en riktig hund. När hon tydligen tävlar i en massa hundsporter är ju näst intill omöjligt att förstå:eek:

Det blev visst en del:D

Gilly

Jag har ju världens "dummaste" ras så det är klart jag råkat ut för mängder av fördomar. ;) Dock överväger folks positiva reaktioner de negativa, då jag inte kan gå en promenad utan att folk kommer fram och berömmer min vackra hund, hans svepande vackra rörelser osv. Gick en sväng i slottskogen igår med en kamrat och vi fick knappt vara ifred för folk ska komma fram hela tiden. Har man afghan så syns man. På gott och på ont.

Jag bryr mig inte vad folk tycker och tror. Jag vet vad det är jag går runt med i andra änden snöret, och jag vet att dom har fel. När jag var yngre var det lite jobbigare dock. Minns när jag var sisådär 12-13 år. Min kamrat hade en svart överviktig labrador, det var häftigt bland kompisarna. Att ha två afghaner hemma var inte lika häftigt och jag blev ständigt trackad för att dom är korkade benrangel som ser lustiga ut. På den tiden var det ju viktigt att inte sticka ut, men jag ignorerade dom såklart och hade ändå med mina affar på gemensamma promenader. Dom var ju finast i mina ögon. Och en gång fick jag hämnd. :devil: Min ena tik och jag väntade på bussen och några av dom tuffa grabbarna kom och satte sig. Dom skrävlade och lät och kastade skräp mot henne, och någon råkade trampa henne på pälsen flera gånger. Hon låg snällt hela tiden och tittade åt andra hållet. Men så plötsligt fick hon nog så hon kastade sig upp, sa ett jättehögt VOFF i ansiktet på den ena och lade sig sedan ner igen helt lugn. Det räckte för att få tyst på dom iaf. :rofl:

Inte nog med att mina två dvärgpinschrar är aggressiva, dom är dessutom råttor som givetvis varken behöver eller orkar gå en längre promenad. För att inte tala om att jag borde skaffa en "riktig" hund. ;) :D :p

Personligen orkar jag inte engagera mig och enda gången jag brukar protestera är om vi möter någon som funderat på att skaffa en pinne och sedan drar "orkar inte gå så långt"-kommentaren.

Jag får ofta höra "fy vad fula!" , "hu vad hemska!", "stackars hundar!", "fy vilket djurplågeri att raka hunden sådär!", "dom där kan inte vara ute på vintern va?". Sen är det nästan alltid nån som pekar & skrattar när vi är ute på promenad.

Jag kan ärligt säga att jag inte orkar bry mig om vad folk tycker och tänker om mina hundar. Nångång har jag sagt "de föds så här" när folk tror att det är en långhårig hund jag rakat. I övrigt brukar jag bara gå vidare. Ibland kan jag tänka att det är värst vad folk är burdusa när de vräker ur sig "gud vad FULA hundar" osv. sånt som jag själv aldrig skulle få för mig att säga högt och tydligt om varken människa eller djur.

Jag har två kinesiska nakenhundar (hårlösa varianten båda två)

KL*

Tänk på vad du har med din lilla hund som andra inte har med sin stora istället. Inte varenda dag man ser någon bära omkring på en stor hund ;) Vi hundägare med små hundar kan faktiskt plocka upp dom och kela med dom när helst vi vill :love:

Btw. Har en hund som egentligen ska vara långhårig men vi klipper honom, om vi inte klipper honom på ett tag så åker håret för ögonen och han får oftast ha en tofs där då men när han inte är det så är våran granne snabbt över och beklagar sig över att "hunden ser ju inget" "han måste springa in i massa saker" "hur kul kan det vara att ha hår för ögonen?" "stackarn, man ser ju inte vad det är".........

Jag har en dvärgpinscher.

"Vilken söt chihuahua"

"Men den är ju väluppfostrad även om den är liten"

"Din hund skäller ju inte på allt, det gör ju småhundar"

"Kan du verkligen ha din lilla hund lös? Man brukar ju behöva koppel på dem så de inte springer iväg"

"Vilken sööööt valp, Gud vad farlig den kommer att bli när den blir stor"

"Kan man verkligen tävla i lydnad med en sån liten hund"

Jag har en tax och jag får väll mest höra att taxar är lömska o bits. Inget jag tar åt mig av direkt.
Däremot var jag inte välkommen på en brukshundsklubb eftersom jag har tax som jag dessutom råkade säga att jag jagar med (:eek:). Människan jag pratade med sa det inte rätt ut, men var väldigt tvär och sade ungefär att "om jag absolut ville gå lydnadskurs så kunde hon ju inte hindra mig, men de prioriterade ju dom som skulle tävla." och "jag tror inte vi kan hjälpa dig", hur sugen var man att anmäla sig till en kurs där då? Då tog jag riktigt illa upp kan jag säga.

Hahaha det fick jag också höra när jag hade tax. "Taxar kan aldrig gå lösa", "dom kan aldrig utföra något lydnadsmoment"..likfan gick taxen lös och fot, och stannade och gjorde fjärr och alltihop..däremot när det kom någon och sa att taxar bet och var lömska kunde jag inte förneka..för det gjorde min :angel:

Jag har en kinesisk nakenhund (nakenvarianten) och får ofta kommentarer som "fryser han inte?" (jo men inte konstant och jag slänger inte direkt ut honom 20 minus och lämnar honom i en snöhög) och "vad lydig han är" (när han går halvtaskig fot alldeles för långt ifrån mig) råtta brukar vara populärt, liksom lustig hund..

Härom veckan gick ett par förbi mig, killen tittar på Gizmo och liksom hajjar till, därefter rycker han flickvännen i armen och säger "titta en chihuahua!!" jag såg ut såhär :eek: han dock inte säga att det faktiskt inte var en vavva

Ska man ställa ut honom som en chihuahua kanske? :D

Mm, VÄLDIGT lik en chihuahua! ;)

I går när jag var ute med min chi så var den en liten unge på trehjuling som upphetsat ropade till sin mamma och pekade åt vårt håll: "Titta tatten! Titta tatten" :rofl: Fast SÅNT är ju bara roligt! :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en dvärgpinscher.

"Vilken söt chihuahua"

"Kan du verkligen ha din lilla hund lös? Man brukar ju behöva koppel på dem så de inte springer iväg"

"Vilken sööööt valp, Gud vad farlig den kommer att bli när den blir stor"

Mitt i prick:D

Gilly

Oj dessa kommentarerna känner jag igen. Brukar få höra dem om min pudel också. Det är kontisgt hur förvånade många blir att en liten hund kan vara lydig och gå lös och inte skäller på alla andra hundar :grin:

Har även fått kommentaren:

" Oj, han är ju inte alls som en liten hund brukar vara, han är ju så lugn och snäll"

Snacka om att många folk har föruppfattade meningar om små hundar och tror att alla är ettriga och olydiga

Dom fördommarna har jag med! :bump::bump:
Små hundar.. ÄR skälliga, ouppfostrade, klängiga, dryga, rastlösa, överenergiska, har ingen offknapp, mkt "rädslor" och.. framför allt..

Gemene man Låter sina småhundar "uppföra" sig hur som helst!

fast iofs.. det är sällan skiten längst ner i snöret det är fel på.. :angel:

HAZEL, btw, är det en tockendäringa pudelrockare till vavva du har? ;)

Lite fördomar har vi nog alla, mer eller mindre..
Jag själv har det emot små hundar..
Jag har absolut ingenting emot folk med små hundar, eller små hundar som är "hundar". Men innan man lär känna den så är det lätt att tro "ouppfostrad, skällig, bitig osv".. Det är nog tyvärr så att dom flesta små hundar man stöter på är sådana.

Fast det beror inte på hunden, utan ägaren. För hur många gånger har man inte mött någon med någon liten hund, som pluttar å duttar med tillgjord röst "kom då, ja kom då, så ja bla bla" Har ni någon gång mött nån med typ schäfer eller rottis som låter lika? :rofl:

Det är som att det på något sätt är svårt att vara bestämd på en liten hund. Därför tycker jag om när jag träffar människor som behandlar sina hundar som hund, oavsett ras.

Mitt egna rasval får däremot mycket påhopp - dobermann. Alla går åt sidan/flyttar på sig när man är ute och går, stirrar på en och typ rynkar på näsan. Allra helst dessa personer med ouppfostrade små hundar, för dom tror nog min hund är en mördarhund som ska äta upp deras lilla söta hund. Medans det egentligen är så att min hund skiter fullständigt i deras bjäbbande :D

Som sagt, alla har vi nog fördomar :grin:

"Men vilken söt Chihuahua" har man ju hört några gånger..
Min kommentar numer är, -Du tycker inte den är lite stor för att vara chihuahau då?
Får oftast svar, näääää, så liten och söt. :grin:
Flertalet gånger orkar jag inte ens rätta dem längre.
Framförallt när de börjar pratat om farmors/kusinens/bästa vännens (väst av allt, deras egna avlinda) chihuahua som var sååå trevlig osv osv.

Sen standard, -ÅÅhhh en liten Doberman valp!

Sen får jag elaka kommentarer för jag bär min älskade Mejja, men det är ingen som frågat hittills om det faktiskt är något fel på henne pga att jag bär på henne...
Hon är svårt hjärtsjuk och orkar helt enkelt inte gå längre sträckor..:(
Utan jag kör tydligen på Hilton stuket, för att jag bär och pga nithalsbanden. :crazy:
Jag som tycker dom är as balla med små nithalsband. :o
Alla mina hundar har nithalsband, den enda som jag tvekar på att ha på det vid vissa situationer, är vår PB. Hon ser grym ut med det på. :o

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 617
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 617
Senast: Marje
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 924
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 344
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?