Z

zhacki

Kan någon ge mig lite råd för allergitåliga hundraser, mer eller mindre. Även hemsidor, det vore snällt. Min pojkvän är lite allergisk mot vissa pälsdjur, och jag är djurälskare. Det är inte lätt:cry: Mvh CR

Sv: Hundraser

En kompis mamma och bror är allergiska, och för dem funkar det med pudel (de har en kungspudel). Om det funkar på alla vet jag inte men de har tydligen inte samma grejer i pälsen.

det får någon mer kunnig svara på :D

Kan någon ge mig lite råd för allergitåliga hundraser, mer eller mindre. Även hemsidor, det vore snällt. Min pojkvän är lite allergisk mot vissa pälsdjur, och jag är djurälskare. Det är inte lätt:cry: Mvh CR

Har han konstaterat hundallergi? Ta blodprov och kolla hur värdena ser ut. Är inte dyrt & går på nolltid på vårdcentralen.

Nakenhundsraser kan vara lättare om det är pälsen som är problemet. Men vissa är allergiska mot djurens hudflagor etc, då hjälper ingenting. Köp inte en hund utan att vara säker på hur det står till, det blir bara tråkigt för alla inblandade.. Och en "liten" allergi kan blossa upp om man utsätts mycket. Det är inte så kul för den som ska leva med det.

Ja, han har gjort prover. Det slår ut på katt mest då, och hund. Även pollenallergiker. Han har det svårt med långhåriga hundar. Men kaniner går bra.
Jag tänker absolut INTE skaffa hund utan att veta till 100% att det går bra.

"Generellt kan man nog säga att det inte finns några raser som är mer lämpade för allergiker än andra eftersom det är mycket individuellt vilken sorts päls som påverkar en allergiker. "
Men en lagotto eller en pudel kanske? Päls som inte fäller men som däremot kräver en hel del trimning (en lagotto rakar man iofs två ggr om året bara, inte så jobbigt, men det är ju en utgift...)

Lagotto är såååå söta :love:

http://www.lagotto.org/rasen.shtml

Jag har en mega allergisk sambo, han är allergisk emot det mesta. Vi har en mellanpudel och det fungerar helt problemfritt. Jag var mkt skeptisk till pudel när vi (jag :angel:) bestämt oss för att skaffa hund, men sicken trevlig hund! Pudel är ett klart alternativ att kolla, många allergiker tål dem och det är en klart underskattad ras. Min är med mig överallt, fruktansvärt mångsidig, lydig, lättlärd och alltid glad på allt och alla.
Det som kan vara negativt är väl pälsvården, men den sköter jag helt själv och det är faktiskt ganska kul att klippa och greja lite, och så fäller de ju ingenting!

11484967.jpg

11485010.jpg

Som sagt, ni kanske får utreda lite mer gällande hundallergi.
Hur allergisk är han? Ett tips är att åka och träffa lite olika hundar och se hur han reagerar på dem.
Jag har en klasskamrat som är allergiker och hon har en dvärgpudel och bor dessutom tillsammans med en tjej som har papillon. Det fungerar bra för henne.

Som de andra nämnt är exempel på ickefällande raser bättre tror jag. Som dalmatinerägare ligger det ofta ett tunnt vitt täcke överallt i huset, vilket kanske inte lämpar sig så bra för en allergiker.
*Lagotto
*Spansk vattenhund
*Pudel
*Nakenhundar
*och andra trimraser kanske passar.

Jag känner några som är hundallergiker men med mina whippetar har det funkat bra.

Jag har en yorkshire terrier tik. har en kompis som är mega allergisk mot pälsdjur kan inte gå i närheten av hästen eller mig om jag varit där nyss.. Men min hund har inte varit några problem, hon kan till o me ligga i knät:P

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 019
Senast: Myrten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar