Hundpriser

Sv: Hundpriser

Jag tycker det är solklart att priset på valpar varierar. Om någon vill ha en hund med mycket meriterade föräldrar, vare sig det gäller utställning eller andra meriter så tycker jag man ska ta ut mer för en sån hund. Däremot en med lite osäkrare bakgrund kan gärna vara billigare.

Om man resonerar som du så skapar man en marknad för omeriterade/sparsamt meriterade hundar i och med att de blir attraktiva pga priset.

Om man resonerar som du så skapar man en marknad för omeriterade/sparsamt meriterade hundar i och med att de blir attraktiva pga priset.

Å andra sidan försvinner då en marknad för de som vill ta meriterade kullar, åka land & rike runt för att hitta passande hane och ändå inte gå totalt bankrutt på det hela.

Men man meriterar inte sina hundar för att kunna sälja valparna dyrare.

Hunduppfödning är en hobby som kostar mycket pengar. Alla valpar ska vara så friska och bra mentalt som möjligt, det ska inte finnas någon slags första klass och andra klass-hundar som kostar olika mycket. Det är det som skiljer SKK-registrerade hundar från blandraser.

En total önskedröm. För så är det ju inte i verkligheten, eller tror du verkligen det? Att alla SKK-hundar är lika bra?

Jag betalar gärna lite mer för en hund som har friska fina föräldrar långt bak i leden och som ser exteriört lovande ut.

En total önskedröm. För så är det ju inte i verkligheten, eller tror du verkligen det? Att alla SKK-hundar är lika bra?

Men det är ju det som avelsarbetet går ut på!

Att ha olika priser och hundar av "förstahandssortering" resp "andrahandssortering" gagnar ingen. Varken uppfödare, valpköpare eller hundar. Och det vet SKK, rasklubbarna och uppfödarna i Sverige.

*kl*

Jag tycker det är ett himla överpris på blandras hundar :smirk:, det är nästan samma pris som en renrasig hund :confused:!

För fyra år sedan betalade vi 100 kr för en hund med 6 raser i sig idag hade man fått betalat 4000+ kr :o. Visst hunden är frisk och fin men den är ju varken upfödd för utställningen mm, men de blandar raser bara för de tror de kan tjäna pengar, första kullen kanske får de sålt men sen går det inte alltid...

De para sin "fina tik" med en annan "fin hane" och dem får ju så "fina" valpar som de kan få "fina dyra" priser.

Jag har inget emot blandraser de är väldigt fina och speciela. :idea: Har en själv! Men priserna är väldigt överdrivna.

Mvh
Emma

Att Jämten och finska spetsen skulle ligga så lågt i pris!

Ingen som har koll på molosserna?

Det verkar som om jämten är något dyrare i norr, kanske för att det finns en större maknad för de där. Här nere finns ju inte så mycket älg, fast sambons jaktlag har mycket (mellan Hultsfred och Västervik).

Tack, jag har väldigt bra betyg i svenska språket och förstår utan att du behöver använda fet stil :smirk:

Ja det kanske det går ut på- men det är ju inte så det ÄR. Alla som reggar i skk lägger inte ner samma tid, energi & pengar på sina valpkullar. Om nån meriterar ex sin rottis med diverse träning, utställning osv & hittar meriterad lämplig hane & betalar för den, eller tar sin hemmahund som bara knallar runt på gården & gärna skulle tagit en tugga av grannens barn (ytterst lättstressad) & har rätt dålig hälsa, och parar med grannens folkilskna hanne.. då blir det helt olika förutsättningar för vettiga valpar. Trots att bägge kullarna mycket väl kan reggas i skk. Sen att det är en strävan att alla skk-hundar ska vara bra, visst. Men vi är inte på något sätt där än.

Och du bestämmer ju inte över uppfödarna & tur är väl det. :p

(Förresten har många uppfödare sinsemellan olika priser, och det trots denna kunskap du skriver om... )

Ursäkta så mycket att jag försökte betona mitt argument. jag tycker att det är betydligt mer ohövligt att använda smirk-smileyn.

Det finns ju kennlar som är mindre seriösa en de som satsar mycket och avlar på välmeriterade hundar. Jag har inte nämt något om man ska åka land och rike runt för att hitta rätt hund.

Inom min ras finns det seriösa och en del som är mindre seriösa uppfödare.... De tar ungefär samma pris.

:)

*KL*

Jag vet en uppfödare (bl.a) på min ras som endast parar med antingen sin egen hane eller typ någon hon fött upp och som bor i grannskapet.
Hon ser till att de har en 1:a på utställning men det är i princip det enda (förutom friröntgade). Många av de hundar hon föder upp är totalt orastypiska till utseendet åtminstone.
Sedan har vi en uppfödare (bl.a) som åker hela europa runt för att hitta det bästa avelsmaterialet (=dyrt), importerar in nytt blod nu som då, meriterar sina hundar inom flera grenar osv. Hennes uppfödningar kammar hem en hel del inom ett flertal grenar.

Dessa vet jag tar lika mkt för sina valpar. Själv tycker jag att den förstnämnda är dyr med tanke på avelsmaterialet och den sistnämnda skulle lätt kunna ta mer för sina. Men så har hon också alltid kö på sina valpar (vilket naturligtvis inte den första har).

Min ras har dessutom verkligen exploderat upp i pris de senaste åren.
När vi köpte vår första 1991 kostade den 5.000kr. 1996 när vi sålde vår första kull kostade valparna 7.500kr. Vid min senaste kull 2003 tog jag 10.000 kr för en valp och jag vet att de nu kostar mellan 12-17.000 :crazy: . Min 11 månaders valp gav jag 11.500 för förra våren men så är hon ju import också.

Fast 8-9000 för en hund är väl inte så lågt? Särskilt inte för en ras som får 5-10 valpar i en kull. Att meritera en bra jakthund behöver inte kosta så mycket. Som vår jämte exempelvis. Hon blev jaktchampion efter tre jaktprov. Så att få henne till SJCH kostade en utställningsavgift plus tre jaktprovsavgifter. Om hon då får 7 valpar i en kull á 8000:- så blir det 56000:-. Så mycket kostar det inte att fodra, registrera, besiktiga och vaccinera valparna plus att betala för de proven jag nämnde och hanhundsavgift. Jag ser ingen anledning att ta mer än 9000:-

Det är möjligt. Älghunden är nog den vanligaste hundrasen i Norrland så jag kan tänka mig att efterfrågan är rätt mycket större där än i södra Sverige.

Vi köpte våran nobs hane för 5000 för snart 6 år sedan. Priserna på norrbottenspetsen liggade runt 7000 och uppåt, iallafall då vi hittade våran valp. Han sålde dom billigt eftersom att det var uppfödarens första kull och mamman var 4 cm för stor enligt rasstandarden och helt omeriterad.

Hade vi köpt en hund nu hade vi nog letat efter en dyrare hund som kom från en kennel som hade flera år på nacken och välmeriterade och mentalt trevliga föräldrar.

Nej så många BC blir säkert inte sålda för 16 000 kr. Men jag tycker att 10 000 inte är oskäligt i alla fall.

Sen så är jag jättenyfiken på vad bla GD, Tax, Schäfer, Golden, Labbe, Cane Corso, Leonberger, Bernersennen, olika spetsar, vinthundar, Tollare, mfl ligger på. Intresant att jämföra olika användningsområden.

Om någon undrar så håller jag inte liv i tråden för att hitta en ny inkomstkälla utan vi i vår rasklubb just nu diskuterar mkt kring valppris.

Min ras kostar i Sverige 20-30% lägre än i rasens hemland...

Golden ligger på ca 8-10000 kr, men vanligast är nog 8500 skulle jag tro. I alla fall bland utställningsgolden.
Jag har ingen aning vad som styr de olika priserna, jag tycker inte heller jag kan se att de som har bättre avelsmaterial eller meriter är de som har högst priser.
Ska jag vara ärlig så finns det, enligt min högst personliga åsikt, ganska många goldenuppfödare som går mest på utseende och mindre på psyke. Man ser till utställningsmeriterna, men inte så mycket mer. OBS!! MINA UPPLEVELSER! Inte något som nödvändigtvis stämmer... Men det har i alla fall lett till att jag har bytt ras idag. Många av de golden jag träffat på senare år är veka och lite nerviga- men avlar på dom gör man ändå. Och reggade i SKK blir de ändå...

Måste säga att det är en intressant frågeställning. Jag står själv inför att ev köpa en valp och jag har faktiskt funderat mycket på det här med priserna...

När jag och min familj köpte Ludde betalade vi 5000 kronor till uppfödaren (ingen kennel.)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 120
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka