Hundpriser

T

Trolltyg

Har gått i några dagar och funderat över priset på olika hundraser som också kan variera flera tusen inom samma ras. Ni som någon gång har sålt valp/valpar hur har ni resonerat kring prissättningen? Föräldrarnas meriter, efterfrågan på rasen mm? Vad ligger de olika raserna på i prisvariation? Är det rimligt att ta mycket mer för en xxx än en yyy?

Sv: Hundpriser

Inom min ras verkar de riktigt bra, eftertraktade valparna kosta nästan exakt lika mycket som de riktigt dåliga. Det gäller bara att hitta dom, stå i kö, besöka uppfödarna, stå i kö ett år till, och sedan betala ett högst humant pris för en jättebra hund.

I min egen ras har vi två (minst) uppfödare som lägger sig 1000 kr under rasklubbens rek pris (10 000 kr). De menar att vi inte ska vara "dyra". Jag själv som tar det rek priset har kölista på mina valpar och det finns de som fått vänta över året nu...

kooiker varierar nog från 10 0000 upp till 12000. Min uppfödare tar 12 medan en annan neråt i landet tar 10.
Min uppfödare resonerar som så att hon åker och parar sina hundar i Holland. Hon är väldigt mån om vilka hanar som får para och meriterar sina tikar väldigt nogrannt (iofs bara utställningsmeriter, men ändå). Så hon tycker att 12000 är ett skäligt pris.

Jag tycker att alla (friska!) valpar ska kosta lika mycket. Priset skall inte vara en faktor som avgör vilken kennel en köpare väljer.

Man föder ju ändå upp hundar mest för att "vanligt folk" ska köpa, och då finns det ingen vits med att ta mer pengar bara för att hannen är mycket meriterad eller liknande. För risken är att "vanligt folk" då hellre väljer en annan valp som inte har lika meriterade föräldrar men är billigare. Som sagt, priset skall inte avgöra köparens val av valp.

Min familj födde upp en relativt liten ras där alla kände till alla så att säga, och det var inte ok om någon sålde valpar billigare än någon annan. (Inom en liten ras är skvallerfaktorn enorm...)

Nuförtiden känns det som om folk kan ta hur mycket pengar som helst för en liten ras, som har massa blandraser i sig. Bara för att den e liten!

Kan man påstå att Lagotto Romagnolo och Wheatenterrier skulle kunna jämföras till så vida att båda är klippraser och jämstora i storlek samt har ungefär lika många nyregistreringar /år?
Om ja så vad är det då som gör att, efter de priser jag hört (Lagotto ca 14000 kr och en kompis köpte en softis för 9000 kr), skiljer så pass mycket?

Jag tycker att alla (friska!) valpar ska kosta lika mycket. Priset skall inte vara en faktor som avgör vilken kennel en köpare väljer.

Man föder ju ändå upp hundar mest för att "vanligt folk" ska köpa, och då finns det ingen vits med att ta mer pengar bara för att hannen är mycket meriterad eller liknande. För risken är att "vanligt folk" då hellre väljer en annan valp som inte har lika meriterade föräldrar men är billigare. Som sagt, priset skall inte avgöra köparens val av valp.

Min familj födde upp en relativt liten ras där alla kände till alla så att säga, och det var inte ok om någon sålde valpar billigare än någon annan. (Inom en liten ras är skvallerfaktorn enorm...)
Jag tycker det är solklart att priset på valpar varierar. Om någon vill ha en hund med mycket meriterade föräldrar, vare sig det gäller utställning eller andra meriter så tycker jag man ska ta ut mer för en sån hund. Däremot en med lite osäkrare bakgrund kan gärna vara billigare.

Vidare så kan jag tycka 7500kr, som man har sett på blocket, för registrerade Border Collie-valpar är toklågt! Med tanke på att föräldrarna måste ha vallningsmerit för att få registrera avkomma.

Såg i dag också "små blandrasvalpar" 8000 kr. Behöver nog inte skriva vilken ras som ingick!?

Så vad är det då som gör att man betalar tom mer för en bl.ras än en regad hund?

Rottisar 12000 kr var prissänkta till 9000 kr.... Är de då värda 12 eller 9 egentligen?

Jag har en finsk lapphund och de flesta kennlarna tog samma pris, på den tiden 7500 kr. Just nu ligger de väl runt 8500-9000 kronor. De flesta kennlar som jag har vart intresserad av har avlat på välmeriterade föräldrar. Till samma pris som de mindre seriösa.

Men jag tror att det beror mycket på att lapphundsägaren söker en bra hund, inte är så villiga att betala så mycket extra för en "finare" valp.

:)

Så vad är det då som gör att man betalar tom mer för en bl.ras än en regad hund?

Det är marknaden som styr. Tillgång och efterfrågan du vet. Jag kan också tycka det är galet som exemplet du anger med BC och liten blandis men det är den krassa verkligheten. Tror du att BC-uppfödaren skulle få sälja några hundar om den tog 16000 för dem, samma som chihuahor kostar :crazy:

Min lillasyster köpte sin blandning (york och vavva) för 14000 kr :eek: alla valparna såldes och många fler kullar har tagits på dessa individer. Fruktansvärt anser jag. Dessutom skulle syrrans hund va en tik men när hon kom dit för att kolla så hade de missat att tiken hade en snopp. :crazy:

Själv köpte jag min American Akita efter meriterade och Mh testade föräldrar för 12000 kr

Håller fullständigt med och inom mina raser kostar tik och hanvalpar lika mycket och valpar efter supermeriterade föräldrar kostar lika myckat som valpar efter mindre meriterade föräldrar :cool:

De flesta kennlar som jag har vart intresserad av har avlat på välmeriterade föräldrar. Till samma pris som de mindre seriösa.

Menar du att de som inte åker länder och riken runt, för att få en multichampion är oseriösa som uppfödare :confused: :crazy:

Tycker det var ett märkligt resonemang..

Nej så många BC blir säkert inte sålda för 16 000 kr. Men jag tycker att 10 000 inte är oskäligt i alla fall.

Sen så är jag jättenyfiken på vad bla GD, Tax, Schäfer, Golden, Labbe, Cane Corso, Leonberger, Bernersennen, olika spetsar, vinthundar, Tollare, mfl ligger på. Intresant att jämföra olika användningsområden.

Om någon undrar så håller jag inte liv i tråden för att hitta en ny inkomstkälla utan vi i vår rasklubb just nu diskuterar mkt kring valppris.

Min ras kostar i Sverige 20-30% lägre än i rasens hemland...

Australisk terrier - 9 - 10 000:-
Jämthund - 4500 - 9 000:-
Finsk Spets - 6500 - 8 000:-
Basset fauve de bretagne - 8-9 000:-
Border Collie - 6500 - 10 000:-
Lapsk vallhund - 7500 - 8500:-
Finsk lapphund - 7500 - 9 000:-

Är väl de jag vet om och har erfarenhet av prisernas variation för registrerade valpar. De väldigt låga priserna på ffa jämthund är 99,99% de som parat på sin "fina, snälla tik" med grannens lika "fina snälla hane" :crazy:
Registrerade kennlar, som lägger ner tid på meritering och avelsarbete ligger på 8-9000:- för sina jämtvalpar.

Rasföreningen för engelsk setter har ett rek. pris på 7500:- vilket jag tycker är lagom, särskilt med tanke på att de ofta får stora kullar (vi hade ett snitt på runt 9 valpar/kull). Generellt tror jag att jakthundarna ligger lite lägre eftersom de inte direkt tillhör "moderaserna".

Australisk terrier - 9 - 10 000:-
Jämthund - 4500 - 9 000:-
Finsk Spets - 6500 - 8 000:-
Basset fauve de bretagne - 8-9 000:-
Border Collie - 6500 - 10 000:-
Lapsk vallhund - 7500 - 8500:-
Finsk lapphund - 7500 - 9 000:-

Är väl de jag vet om och har erfarenhet av prisernas variation för registrerade valpar. De väldigt låga priserna på ffa jämthund är 99,99% de som parat på sin "fina, snälla tik" med grannens lika "fina snälla hane" :crazy:
Registrerade kennlar, som lägger ner tid på meritering och avelsarbete ligger på 8-9000:- för sina jämtvalpar.

Vi gav 5 000,- för vår jämte där bägge föräldrarna är både SJch och SUch. Nu är det snart 5 år sedan, men har priserna ändrats mycket de senaste åren? Är ju på jakt efter en ny älghund, priset spelar inte så stor roll, men det är kul att se vad man kan få för 5 000,- och vad man får för 9 000,- (alltså skillnaden på meriter och dyl och nu tänker jag på reggade hundar). Man vill ju ha en så bra hund som möjligt.
Tillägg: Vår jämte kommer ifrån en reggad kennel i Västergötland. Vet inte om priserna varierar mellan norra och södra Sverige.

Senast ändrad av en moderator:

Rix köpte vi för 6 000:- (ej från kennel) och det är ju snart 10 år sedan och tiken vi köpte ifjol gick på 8 000:-.

Meriterna spelar inte så stor roll för priset i de flesta fall tycker jag..

Pappas jämte kostade (om jag minns rätt) 8500:- för fyra år sen. Hon är efter bra jaktlinjer och kommer från en kennel i Västerbotten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 120
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka