Hundfrågor!

1

134643

Jag skulle jättegärna lära mig mer om hundspråk och bara allmänt. Jag hjälper till på ett hunddagis och lär mig jättemycket där men jag har några små frågor som jag hoppas att ni smarta människor på buke kan svara på :idea:

1) Varför går vissa hundar ihop? Alltså typ unga hanar och äldre tikar, kastrerade hanar och unga tikar. Vad är störst risk att det blir bråk, och varför?

2) Kan hundar bränna sig på brännässlor? ;)

3) Om vi säger att jag är ute på kvällen med en hund och det kommer en människa som uppför sig lite smått hotfullt och min hund morrar. Ska jag säga till hunden eller blir det värre då? Kan hunden ta mitt ”nej” som att människan är farlig? Vad borde jag göra?

4) Om vi säger att jag sitter i ett rum med två hundar. Den ena hunden ska hoppa upp i soffan jag sitter i då kommer den andra hunden och morrar/skäller på den första hunden. Vad ska jag göra då? Ta bort den första hunden och låta hunden som morrar komma upp? Det är ju tydligt den som bestämmer. Eller säga åt den hunden som morrar?

5) Kan hundar tänka " Nu är matte borta då kan jag göra sådant som jag inte annars får" typ hoppa upp i sängen, sno mat osv. eller har dem inte hjärna för det?

Sen den lata kan bara tipsa om en bra bok om hundspråk :D

Sv: Hundfrågor!

1) Nu är jag väldigt van vid att "alla går ihop med alla" (bara de får lite tid på sig att bekanta sig med varandra) så jag har inte tänkt på sådant jättemycket, men jag kan tänka mig att det är något som är kvar som en slags naturlig flockstruktur, dvs att den som är äldst och vet mest är den som "leder" (eller iaf är den som ska få para sig sedan när det är dags för sådant). Hanar och tikar behöver ju aldrig bråka om vem som ska para sig, men äldre hundar kan känna behov av att sätta yngre på plats. Av min erfarenhet är det lättast att två tikar som precis ska börja löpa börjar bråka.

2) Det verkar inte som om de kan bränna sig på brännässlor, mina (korthåriga dessutom) går runt i brännässlor, sticker ner huvudet mellan dem osv och reagerar aldrig.

3) Vad du borde göra beror på vad du vill ha för reaktion. Om du säger åt hunden är det risk att den tar det som ännu obehagligare (först kommer något läskigt och så blir matte konstig och skäller). Vill du att den ska sluta är det nog lättast att ge hunden något annat att göra, träna fotgående, ge godis eller leksak eller så. Själv bryr jag mig inte om när de skäller på saker i mörkret, jag tycker det är bra att de varnar.

4) I mitt hem leder sådant till att hunden som morrar åker ut ur rummet och den som inte morrar får komma upp i soffan. Här är det jag som bestämmer vilka som får ligga nära mig och det ska inte den andra ha några åsikter om. Passar det inte och man vill vara ifred får man gå någon annanstans, det finns gott om liggplatser här där man kan vara själv. Med mig ska de alltid ha en trygg punkt, de ska inte behöva oroa sig för att någon annan kommer och kör bort dem och de ska veta att så länge de är lugna och uppför sig får de vara med.

5) Jodå, det kan de.. De som påstår annat kan få träffa mina hundar :p Min tant tex, hon uppför sig fint med katter - så länge jag tittar på henne. Vänder jag bort blicken försöker hon skaffa sig extra middagsmat... Båda mina kan hoppa upp med framtassarna på diskbänkar för att sno mat om jag inte är i rummet, men är jag där så skulle de absolut inte göra så. När unga dåren var valp tuggade hon på massor av otillåtna saker, det skedde dock enbart när jag tittade bort eller var i ett annat rum osv.

Sv: Hundfrågor!

Tack så mycket båda två!

Ska läsa igenom sidorna så snabbt jag får tid! :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 468
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka