Hunden skäller konstant (känns det som) hemma rädd att störa grannarna

Taxilock

Trådstartare
Vi har relativt nyligen flyttat till en ny lägenhet (mitten av feb) och sen dess har våran hund blivit väldigt skällig och vaktig inne. Dels skäller hon när hon hör någon i trapphuset men hon kan även ställa sig och skälla på de mest konstiga saker som t.e.x taklampan, klockan i köket, gardiner, golvlampan osv.

Skällandet i trapphuset beror på att hon vaktar det är jag helt säker på. Försöker träna bort det genom att slänga godis på vardagsrumsgolvet så fort jag hör någon i trapphuset. Tänker att hon då så småning om hellre går till vardagsrummet och äter sitt godis än att stå vid dörren och skälla?

Skällandet på diverse saker tror jag beror på att hon är inne i någon slags spökålder. Hon reagerar på diverse saker ut också, hon är 1,5 år så det känns som att det skulle kunna bero på det?

Det är alltså inte när hon lämnas själv som hon skäller utan när vi är hemma.

Jag är rädd för att grannarna ska tycka att hon är asjobbig (jag tycker det.. :angel:) och funderar på om vi kanske ska sätta upp en lapp i porten där vi förklarar läget och att vi jobbar på att få henne att sluta skälla. Vad tror ni, är det överdrivet eller en bra idé? Eller ska man gå tillväga på något annat sätt?

Tar även gärna emot tips om någon har på hur vi kan träna bort detta skällande.

Sv: Hunden skäller konstant (känns det som) hemma rädd att störa grannarna

Det där låter precis som min hund :p

När han skäller på ljud i trapphuset har jag kört typ skvallerträning. Han fick skälla till en gång (han är en vaktande/larmande ras så svårt att träna bort helt) å så fick han en godis. Skällde han fler gånger blev det inget då gick jag helt enkelt å hämtade han från hallen å satte han i ett annat rum. Det har fungerat super nu skäller han i princip aldrig, han kan "uffa" till lite om det låter i trapphuset sen tittar han på mig :) Sen tror jag dom vänjer sig efter ett tag också vid att det låter utanför ifall det är mer lyhört än där ni bodde tidigare är det ju inte så konstigt att han reagerar.

Angående grannarna kan det nog vara bra med en lapp, jag frågade mina närmaste grannar när jag stötte på dom om dom blev störda. Dom hade hört honom men inte så det störde, tyckte det var bra att jag tränade på det och bra att jag sa till. :)

Att hon skäller på allt möjligt kanske beror på "spök-åldern" min hund är också så, jag bara ignorerar honom men vet inte om det är bästa sättet kanske någon annan har bättre svar på.

Lycka till! :)

Sv: Hunden skäller konstant (känns det som) hemma rädd att störa grannarna

Tack för ditt svar! Ska prova göra som du gjort :) Har satt upp en lapp i trapphuset också och hoppas att grannarna inte ska vara allt för störda av skällandet. Det är ingen som klagat hitintills men det känns bra att i alla fall informera att vi upplever det som ett problem och jobbar på det. Kan ju inte vara så kul att vara vår granne ibland :crazy:

Brukar också ignorera när hon skäller på något eller ibland när hon skäller bara för att. Upplever det nästan som att hon upptäckt att stå och okynnes skälla är ett bra sätt att få uppmärksamhet på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka