Hunden ska få valar!

Sv: Hunden ska få valar!

Jag undrar om inte du misuppfattar vad ts skriver. Med en sällskapshund menar hon inte en hund som bara vill gå på en promenad runt kvarteret då och då, utan en hund man kan träna med och vara aktiv med, men utan att tävla och ställa ut.

Sån har jag i alla fall uppfattat det.

Blandrastjafset lägger jag mig inte i.

Svarar båda.

Jag utgår från det TS har skrivit i denna tråd. Jag lägger då märke till det 'finstilta' och hur hon formulerat sina meningar och framfört sin text.
Visst Kan det vara ett missförstånd-vilket jag även hoppas att det är.

Jag anser att de som tar upprepade blandras/oregistrerade kullar oftast har ett större profitsyfte o gör mer/lättare pengar än de som avlar seriöst.
PL

När jag tänker sällskapshund tänker åtminstone jag på en hund som inte kräver alltför mycket motion eller aktivering, och dvärgpinscher tycker jag inte hör till den kategorin. Det är en väldigt aktiv ras som behöver få jobba för att må bra.

Fast Pappisarna är ju faktiskt också aktiva hundar. Iallafall dom jag har träffat med aktiva ägare. Synd att pappisar ska "bara" vara med gamla människor.

Jag är medveten om att "pappisarna" också är aktiva hundar, men jag inbillar mig åtminstone att "pinnarna" är något aktivare.
Dom är ju dessutom betydligt skarpare i temperamentet och blir lätt jävligt otrevliga om dom inte får den stimulansen dom behöver.

Gud vad trött jag blir på all denna sk. avel av byrackor, allsköns blandningar av alla de slag. Jag skulle inte vilja ha en sådan valp ens om jag fick betalt för att ta den.
Lider med alla hundstackare när jag ser alla annonser som dagligen översvämmar tex. blocket. Säger sig självt att bara en bråkdel av dessa hundar finner goda lämpliga hem, omplaceringarna är många.

Säger du med den "rasen" på avataren :mad:

Ojojoj! Jag har inte läst igenom hela denna långa tråd, men tänkte komma med ett råd till Trådstartaren: Se till att upplysa valpköparna om att detta kan bli en MYCKET aktiv och intensiv liten hund, som kräver sitt! Sälj dem inte till folk som bara vill ha nåt sött att gulla med när det passar! Utan nån som är aktiv och intresserad! Lycka till!

Alla hundar blir såklart otrevliga med för lite stimulans, men den uppfattningen jag har utav papillon är att dom ändå är mer anpassningsbara än en pinscher, mao dom fungerar utmärkt att ha träna div. saker med, men fungerar också utmärkt som sällskapshund. Jag uppfattar dom dessutom inte som lika skarpa som en pinscher. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Jo en Papillon blir också jobbig om den inte får den stimulans som den behöver, skillnaden mellan en Pinne och en Papp är väl just att Pinnen kräver väldigt mycket mer än en Papp.

Lånar din knapp och skriver ett litet medhåll.

Valparna är redan på gång, och stor del av buke också. ;) Verkar inte vara någon genomtänkt parning men nu har den skett.

Men snälla TS, informera dina valpköpare att dom med största sannorlikhet kommer att få en aktiv hund, antagligen med mycket och skarpt temperament och med ganska stor sannorlikhet mycket vakt i dom också. Finns även en hel del jaktinstinkt i dvärgpinschern. Man får inte glömma att det är en hund som använts till att vakta gårdar och jaga råttor. Man blir lätt lurad av den lilla storleken, men det är ingen lätt ras.

En dvärgpinscher är ingen sällskapshund och det bör valpköparna få veta. Jag brukar säga att dom är små brukshundar. För det är vad dom kräver i aktiveringsnivå. En understimulerad DP är en hemsk hund. Till och med en väl stimulerad DP kan vara mer än vad många orkar med och klarar av. Det är helt enkelt väldigt mycket hund i den lilla förpackningen med hög energinivå och en ork som aldrig tar slut.

Så tänk på det när ni väljer era valpköpare och informera dom om detta. Så kanske ni slipper se era valpar på blocket när dom är 1 år. För det är där många dvärgpinschrar hamnar nu. Alldeles för många människor som skaffat DP på senare tid när rasen blivit poppis, som inte vetat om att hunden dom skaffat kommer att kräva mer än bara promenader eller åka i väska.

kl*

nä, jag sitter inne med min hund hela dagarna , låter henne aldrig gå ut i friska luften för tänk om hon fryser ihjäl !!!

nä,allvarligt, klart att vår hund för den motion den behöver & hon är väldigt nöjd , sånt märker man. vi bor utanför byn så hon springer ofta ute i våra odlingar & är lugn o inte, vet inte vad jag ska använda för ord för de inte ska bli fel, men "ostimulerad" på kvällen ...

vi väljer & har gjort innan väldigt noga hem till valparna, de andra 2 kullarna har vi sålt till folk vi känner, o då vet vi absolut att dom får det bra ...

skulle aldrig sälja en hund till någon som vi inte tror kan aktivera hunden så mkt som den behöver, eller ta hand om den på bästa sätt ungefär som att sälja en häst till en människa som står i ett stall utan hagar ....

Vilken attityd 97% av alla j*vla människor har i denna tråd! När jag läser hur förbannat elak dem flesta är så önskar jag att buke aldrig fanns...... men då hade ni antagligen suttit på ett annat forum och varit lika dum endå, så spela roll.

Lägger mig för övrigt inte i blandrastjaffset. Lycka till TS, stå på dig :)

Tror knappast det är det värsta här hurru du!
+ att jag hoppar inte på EN enskild människa som många
andra här har gjort, vilket för mig är mobbning!

Senast ändrad av en moderator:

Måste nog hålla med Gabbi om att värst språk i den här tråden har du.
Dessutom är sista inlägg innan ditt gjort i december, tråden torde därför vara tämligen inaktuell.

Nu när tråden ändå tagits upp igen kan vi väl gå direkt till den intressanta frågan, nämligen:

Hur har det gått?

Följdfrågor:
*Hur många valpar blev det?
*Har alla funnit egna hem?

!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 766
Senast: Ava22
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 238
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka