Hunden ska få valar!

Sv: Hunden ska få valar!

som jag skrev, vi kolla inte på hela raser , utan på hur hanen var i sättet ... har även bra kontakt med hon som har den här hunden så har träffat hanen många gånger & även sett valpar efter honom ... jag dömer inte en hund efter rasen ...

Det borde du kanske göra. Döma hunden efter rasen menar jag. Bara för att en individ är trevlig betyder det inte att den individen inkorsad med en helt annan ras ger trevliga valpar.

Javisst hanen är säkert kanonfin. Men hur är hans kullsyskon? Föräldrar? Vet du det?

Har man en "överpigg och alert" papilliontik och vill ta fram en liten sällskapshund så låter det lite snett att välja en dvärgpinscher som far till kullen då det är en väldigt aktiv ras med stort aktiveringsbehov (trots liten kropp).

Risken är ju rätt stor att ni det blir små överaktiva och mentalt påfrestande hundar som kräver en hel del.
Som ni sedan tänkt sälja som sällskapshundar?

Citerar Yeah som jag tycker formulerade det bra:
Visst, denna hanen kanske var väldigt lugn, sansad och inte särskilt krävande, men det kännetecknar ju inte "pinnar" i regel. Alltså gör ju användandet av denna hanen det troligare att det kommer bli hundar med en hel del motor, vilket ni ju inte verkar vara ute efter.

Din tik är jättesöt. Inget om det.

Lägger du ut en sån här tråd (och har hängt på buke ett tag) borde du ha kunnat lista ut hur responsen skulle bli.

Fast jag anser inte att jag varit elak någonstans i tråden, jag har däremot erfarenhet av rasen som TS parat med, och undrade därför VARFÖR hon valt just den rasen att korsa med och det tycker jag nog att man får vara beredd att svara på om man skriver en sådan här tråd.

Jag tycker faktiskt inte att folk här är elaka generellt. Däremot är det ju aldrig kul att inte få medhåll. Det hela grundar sig på att det finns olika sätt att se på ordet "seriös". För mig betyder seriös hundavel en sak, för TS en helt annan. Jag tror inte för en sekund att TS är dum med sin hund, eller inte önskar sina valpar all framgång i livet. Däremot är det inte seriös och genomtänkt avel som bedrivs.

Jag har ännu aldrig hört någon beskriva sig själv som "oseriös", men ändå finns ju de facto de oseriösa. Alltså verkar det ganska vanligt att de som bedriver oseriös avel inte själva är medvetna om detta.

Dåligt val eller inte. Det har redan skett!

Men man kanske vill hoppas att det inte händer igen...?

Det här är tiken tredje kull och eftersom "hon blivit så fin & glad de andra gångerna eller hur man ska beskriva det" så känns det ju troligt att det blir en eller två valpkullar till i framtiden.

kolla först på papillon-hanar... men hitta ingen vi tyckte passa ...
Men, om man inte hittar någon passande hane så låter man väl helt enkelt bli att para sin tik? Eller?

Vad är målet och syftet med kullen? Vad tillför de arten "hund"?

Jag tycker faktiskt inte att folk här är elaka generellt. Däremot är det ju aldrig kul att inte få medhåll. Det hela grundar sig på att det finns olika sätt att se på ordet "seriös". För mig betyder seriös hundavel en sak, för TS en helt annan. Jag tror inte för en sekund att TS är dum med sin hund, eller inte önskar sina valpar all framgång i livet. Däremot är det inte seriös och genomtänkt avel som bedrivs.

Jag har ännu aldrig hört någon beskriva sig själv som "oseriös", men ändå finns ju de facto de oseriösa. Alltså verkar det ganska vanligt att de som bedriver oseriös avel inte själva är medvetna om detta.

Nej och dom kanske skulle behöva lite mera kunnskaper inom avel osv..:)

Fast jag anser inte att jag varit elak någonstans i tråden, jag har däremot erfarenhet av rasen som TS parat med, och undrade därför VARFÖR hon valt just den rasen att korsa med och det tycker jag nog att man får vara beredd att svara på om man skriver en sådan här tråd.

Ja, det förstår jag. Men det jag menar är att hon ju faktiskt försökt att svara på det. Då kan det ju inte hjälpa att tjata? sen om det var ett bra beslut eller inte det går ju självklart att diskutera, dock tycker jag att en del går på lite väl hårt, när det trotts allt redan är försent. Valparna är ju redan på väg..

Till ts! Man kan ju alltid vända sig till sin uppfödare om man vill ha hjälp att hitta en lämplig hanne till sin tik..:idea:

Nej, det kanske inte är seriöst. Men det är ju trotts allt TS val. Och det kvittar nog vad folk tycker så kommer det ändå alltid att komma konstiga blandningar..
Jag säger inte att jag tycker att det är en smart blandning, men det finns inget att göra när det redan skett, bara att hoppas på att det blir trevliga och friska hundar.

kan ni inte ta renrasiga valpar då? dvärgpincher är allt annat än sällskapshundar!

Dom har inget gemensamt med pappis förutom storleken.
Och ni behöver ju inte ta flera 10 000kr för era renrasiga valpar heller?

Jag köpte min renrasiga för 6 000kr där normalpriset ligger på ca 12 000kr...

Nej, det kanske inte är seriöst. Men det är ju trotts allt TS val. Och det kvittar nog vad folk tycker så kommer det ändå alltid att komma konstiga blandningar..
Jag säger inte att jag tycker att det är en smart blandning, men det finns inget att göra när det redan skett, bara att hoppas på att det blir trevliga och friska hundar.

Ska man bara acceptera det då och rycka på axlarna eftersom folk gör som dom vill menar du?

Det här är tiken tredje kull och eftersom "hon blivit så fin & glad de andra gångerna eller hur man ska beskriva det" så känns det ju troligt att det blir en eller två valpkullar till i framtiden.

Fast anledningen till att jag fortsatt att, som du uttrycker det, "tjata" är för att jag inte riktigt köper TS svar. Samt försöker få henne att förstå att det är mer troligt att det blir aktiva hundar som det kommer resultera i, snarare än "sällskapshundar".

Självklart ;)
Ja, det kan ju inte jag svara på.. men förhoppningsvis så kanske de hör med er FÖRE nästa parning isf. Jag anser oxå att man ska kolla upp allt som finns att veta innan man avlar på något djur vare sig det gäller hamster eller hund. Men nu ansåg ju iaf TS att de hade kollat upp allt de behövde veta innan. Sen om det visar sig va en lyckad kombination eller inte återstår väl att se..

Men nu ansåg ju iaf TS att de hade kollat upp allt de behövde veta innan.

De har ju inte läst på någonting om rasen...

Dessutom, kan vi varna lite nu så kanske man kan rikta in TS på att iaf söka efter mer aktiva hem till valparna och inte bara annonsera ut dem som "perfekta familje- och sällskapshundar".

Ska man bara acceptera det då och rycka på axlarna eftersom folk gör som dom vill menar du?

Nope, det menar jag inte. Men jag tycker att man ska försöka å göra något åt det INNAN det sker. Efter är det ju lixom för sent.. då finns ingen vits å säga att de inte borde gjort så, för blir det en konstigt resultat lär de nog märka det själva.
Enda sättet att få folk att sluta att avla konstiga blandningar är ju att gå ut och berätta VARFÖR det inte är så smart..
Allt handlar ju om okunskap. Och jag tycker oxå att TS kanske borde kollat upp det lite bättre, men det jag reagerar på är att alla vaknar till och vänder taggarna utåt när det redan är försent.. hade det varit en tråd där Ts sa att de funderade på den blandningen, då hade det varit förståeligt.

Fast anledningen till att jag fortsatt att, som du uttrycker det, "tjata" är för att jag inte riktigt köper TS svar. Samt försöker få henne att förstå att det är mer troligt att det blir aktiva hundar som det kommer resultera i, snarare än "sällskapshundar".

Ja, det lär det antagligen bli.. det är väl ändå rätt få raser som lämpar sig som endast "sällskapshundar".. vi får helt enkelt hoppas att TS är mån om att hitta rätt hem åt valparna.

De har ju inte läst på någonting om rasen...

Dessutom, kan vi varna lite nu så kanske man kan rikta in TS på att iaf söka efter mer aktiva hem till valparna och inte bara annonsera ut dem som "perfekta familje- och sällskapshundar".

Ja, precis.. såg inte att du skrivit det innan jag skrev det i mitt inlägg.. ;)

TS får val lägga upp en uppföljande tråd om valparna och dess uppväxt när dom e födda! Så får vi se vad det blev av dom:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 766
Senast: Ava22
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 238
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka