Hunden ska få valar!

Sv: Hunden ska få valar!

De är inte så att vi inte tänkt överhuvudtaget bara för det är korsning, vi har inte satt ihop 2 hundar som vi inte tror ska bli ngt bra efter ....

Du får hemskt gärna berätta hur ni har tänkt. För jag tror att de flesta här har lite svårt att se eran tankegång..

Det är iaf modigt att starta en sån här tråd ;)

faktiskt så bryr jag mig inte, kan inte se vad det skulle spela för roll om man korsa olika raser, sålänge man har tänkt igenom det innan...

Trani Vi tänkte ungefär såhär: vi vill ha valpar, av olika skäl, vår hund är överpigg & alert, glad,trevlig snäll & så, vi korsa med en hane som har väldigt bra temprament, men är ngt lugnare än våran hona. Hanen är lite mindre än honan, tänkte inte så mkt på att han var mindre...

vi vill få trevliga sällskapshundar ...

Jag tycker inte du ska lyssna på de flesta här. Vill du ta valpar på din tik så gör du det. Skit i vad de tycker, sjukt många här på buke som är så otroligt mot blandrashundar, okey att en del korsningar kanske inte är så bra. Men de flesta klankar ner på ALLA blandningar. Hur kom det fram fler raser från början? jo.. de fanns ju självklart från början? :idea:;)
.

Inte kom de till genom att folk mest på skoj parade söta hundar utan koll på egenskaper iallafall.

om du läser inlägget ovanför så ser du ju att vi tänkt igenom så vi inte parar dom utan några tankar ...

Fast du har inte svarat på varför ni valde DP som far till en kull som enbart ska bli sällskapshundar och säljas till ägare som inte har träningsvilja?

vi har inte kollat så mycket på hela raser, utan individer & denna hanen var väldigt trevlig , lugn & sansad, så därför blev det så.

visst, det kanske inte blir bra valpar bara för det verkar så , men det kan man inte vara säker på om det skulle vara "äkta" heller

vi har inte kollat så mycket på hela raser, utan individer & denna hanen var väldigt trevlig , lugn & sansad, så därför blev det så.

Då står jag fast vid att det i mina ögon inte är så genomtänkt, om ni inte ens läst in er på rasens behov och kännetecken.

som jag skrev, vi kolla inte på hela raser , utan på hur hanen var i sättet ... har även bra kontakt med hon som har den här hunden så har träffat hanen många gånger & även sett valpar efter honom ... jag dömer inte en hund efter rasen ...

Om du har en fin frsik renrasig tik med stamtavla..Varför ska du para med med en Dvärgpincher?
De känns som att deta är någon form av kompis parning du har tiken och bästa vännen har hannen och nu vill hon ha en valp?

Jag är inte emot blandras avel men i vissa syfte måste man tänka om lite längre...man kan inte avla bara för att få fram söta valpar

Nej, absolut inte, är inte "kompis" med hanens ägare, utan vet vem hon är och har haft bra kontakt med henne, men inte genom hundarna.
detta är inte den första hanen vi tänkte på, utan kolla först på papillon-hanar... men hitta ingen vi tyckte passa ...

till alla:
jag gjorde inte tråden för att förklara mig för att vi har korsat 2 olika raser ... så uteblir från denna diskussion nu ...

Trani Vi tänkte ungefär såhär: vi vill ha valpar, av olika skäl, vår hund är överpigg & alert, glad,trevlig snäll & så, vi korsa med en hane som har väldigt bra temprament, men är ngt lugnare än våran hona. Hanen är lite mindre än honan, tänkte inte så mkt på att han var mindre...

vi vill få trevliga sällskapshundar ...

Jag tycker inte att det låter så särskilt genomtänkt. Har ni brytt er alls om ärftliga sjukdomar? exteriör? linjerna bakom? SKK kräver att Papilloner ska ögonlysas och röntgas, vet ej hur det är med DP, och de kraven finns inte för att det ska vara besvärligt utan för att det finns problem med sjukdomar inom rasen. Är din hund frisk? Är hanen frisk? Är deras släktingar friska?

Och vad anser du vara "snäll och så" samt "väldigt bra temperament"?

som sagt, jag ville inte sitta & ha en diskussion om hur vida vi tänkt & inte tänkt & blabla ...

jag gjorde tråden för att jag ville berätta bara & undra om någon möjligtvis hade en sån korsning ?!

har förklarat innan i tråden så.

Ja! självklart är både friska ...

Då bör dig oxå tänkt igenom att deta kan bli omplacerings hundar och att de kan bli olika sjukdomar till följd eftersom ingen av dessa två raser är felfria!!

Man får inte alltid som man vill när man startar en tråd.
Att den här tråden tagit en mer kritisk vändning än vad du tänkt dig är ju ganska självklart med tanke på "aveln".
PL

Hona hona tycker det låter som en kanin!!:D:D
Brukar mera använda namnet tik, när jag pratar om mina tjej hundar!:p:p:banana:

som jag skrev, vi kolla inte på hela raser , utan på hur hanen var i sättet ... har även bra kontakt med hon som har den här hunden så har träffat hanen många gånger & även sett valpar efter honom ... jag dömer inte en hund efter rasen ...

Jag är inte alls ute efter en diskussion gällande blandrasers vara eller icke vara, men OM man nu ska korsa två raser bör man väl åtminstone tänka på vilka raser man korsar med varandra, och då också ha i beaktande hur rasernas temperament rent generellt är.
Visst, denna hanen kanske var väldigt lugn, sansad och inte särskilt krävande, men det kännetecknar ju inte "pinnar" i regel. Alltså gör ju användandet av denna hanen det troligare att det kommer bli hundar med en hel del motor, vilket ni ju inte verkar vara ute efter.

Inte kom de till genom att folk mest på skoj parade söta hundar utan koll på egenskaper iallafall.

Nope, det sa jag väl aldrig heller?
Jag pratade om att de flesta här är emot blandraser. Och självklart finns det dåliga blandningar, men oxå många bra, eller hur?
Jag tycker att många är alldeles för elaka. Om någon berättar att de ska få valpar och undrar om någon har en likadan blandning, varför börjar man då klanka ner på personen?
Ts säger att de gillar hanen och de vill ha valpar, då är det väl upp till dom?
Man behöver inte vara elak för det. Dåligt val eller inte. Det har redan skett!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 766
Senast: Ava22
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 238
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka