Hunden ska få valar!

Sv: Hunden ska få valar!

kl*

har inte läst alla svar ordentligt ... svarar lite till alla :

vem har sagt att sällskapshundar ska vara lugna , med sällskapshund menar jag inte att det ska vara en hund som går runt lite i huset, vill gå med ut på en promenad osv osv ... en sällskapshund för mig är en hund som man "bara har", alltså inte köper den för att man vill tävla / avla osv ...

och JA igen, vi har kollat upp dom både så dom är friska, har även pratat med ägaren till hanen om hanens syskon, pappa osv osv ...

vi hade inte bestämt oss för att betäcka med en papillon, men det blev att vi kolla på det först, sen bestämde vi oss för den vi valde.

jag har inte heller sagt att det kommer att bli en bra blandning, men vi har parat dom för att vi tror att det kommer bli det, av de anledningar jag skrivit tidigare.

TS får val lägga upp en uppföljande tråd om valparna och dess uppväxt när dom e födda! Så får vi se vad det blev av dom:D

Ja, det skulle nog va en bra idé. I vilket fall så vill iaf jag se valpbilder.. :angel:

Nope, det menar jag inte. Men jag tycker att man ska försöka å göra något åt det INNAN det sker. Efter är det ju lixom för sent.. då finns ingen vits å säga att de inte borde gjort så, för blir det en konstigt resultat lär de nog märka det själva.
Enda sättet att få folk att sluta att avla konstiga blandningar är ju att gå ut och berätta VARFÖR det inte är så smart..
Allt handlar ju om okunskap. Och jag tycker oxå att TS kanske borde kollat upp det lite bättre, men det jag reagerar på är att alla vaknar till och vänder taggarna utåt när det redan är försent.. hade det varit en tråd där Ts sa att de funderade på den blandningen, då hade det varit förståeligt.

Jaha... Då hamnade man här ändå, då... Fast jag verkligen har suttit på fingrarna!!
Att folk ifrågarsätter, fast det redan är ett fullbordat faktum, har nog mer att göra med att dom vill få upp ögonen nu istället för två valpkullar nedför vägen!

Jaha... Då hamnade man här ändå, då... Fast jag verkligen har suttit på fingrarna!!
Att folk ifrågarsätter, fast det redan är ett fullbordat faktum, har nog mer att göra med att dom vill få upp ögonen nu istället för två valpkullar nedför vägen!

Du får sitta tilllite hårdare då:rofl::rofl:

Hum!
Nu tror jag att jag kommit på det, rätta mig om jag har fel...
Du får inte rega en 3de kull efter henne utan kennel namn och det kostar ju, tror jag, 2000:-

Du svarade aldrig på detta, kan det vara förklaringen till varför du tar en blandis kull nu:confused:

Gud vad trött jag blir på all denna sk. avel av byrackor, allsköns blandningar av alla de slag. Jag skulle inte vilja ha en sådan valp ens om jag fick betalt för att ta den.
Lider med alla hundstackare när jag ser alla annonser som dagligen översvämmar tex. blocket. Säger sig självt att bara en bråkdel av dessa hundar finner goda lämpliga hem, omplaceringarna är många.

vem har sagt att sällskapshundar ska vara lugna , med sällskapshund menar jag inte att det ska vara en hund som går runt lite i huset, vill(??!!!) gå med ut på en promenad osv osv ... en sällskapshund för mig är en hund som man "bara har", alltså inte köper den för att man vill tävla / avla osv ...

Whaaaaaaaaat?!:eek::crazy::confused:

Fan asså, gå och köp ett gosedjur på BR leksaker om du vill ha ngt sött att klappa på lite då och då och som du "bara har" än att experimintera på livs levande djur!
För helvete människa-vad tänker du med?!:mad:

Senast ändrad:

Även en sällskapshund behöver ju aktiveras både psykiskt och fysiskt.

Min egna hund "fungerar som sällskapshund" och ändå gör vi många mentala övningar, vi söker, tränar lydnad osv förutom den rena rastningen så att säga. Och då kräver vår ras/hund inte speciellt mycket sådana aktiveringar..

Då vill jag inte tänka mig hur mycket träning (psykiskt/fysiskt) en aktiv ras kräver...

VALAR? Sorry men jag har skrikit av skratt varje gång jag sett överskriften :rofl:

Vill inte ge mig in i hela blandras debatten och har själv en blandis i familjen som är en kanonfin hund.

Inte heller vill jag vara den som står med pekpinne om hur ni ska göra. Dock måste jag nog ändå säga att jag tycker att det verkar lite ogenomtänkt att bara para lite sådär hejsan hoppsan med en ras som skiljer sig så pass mkt. Fick nästan lite känslan av att det lite är för att "kolla hur resultatet blir.. suprise" Detta kan ju bara vara min känsla så är ingen anklagan.

Men men, nu är valparna/valarna på G och är inget som ngn kan diksutera bort så jag önskar ändå lycka till och hoppas att det går bra och att alla valpar får bra hem.

Men men, nu är valparna/valarna på G och är inget som ngn kan diksutera bort så jag önskar ändå lycka till och hoppas att det går bra och att alla valpar får bra hem.

hahaha hysteriskt roligt! :rofl:

vi får väl bara hoppas att det blir valpar av det hela då det nog är lite mera lättsålt än valar.. även om det är blandras.

Fan asså, gå och köp ett gosedjur på BR leksaker om du vill ha ngt sött att klappa på lite då och då och som du "bara har" än att experimintera på livs levande djur!

onödigt och elakt skrivet.

TS: lycka till :)

men den texten menar inte jag att man inte ska aktivera sin hund ... även om det är en sällskapshund

för h*lvete ...
än en gång .... vi har tänkt igenom det ! & vi tror att det kommer bli bra annars hade vi aldrig gjort det...

Så era sura trista ....... , lägg ner & sluta gaffla, är så frukansvärt trött på "den & den går inte ihopa" snacket, har sett många väldigt konstiga blandningar som har varit supertrevliga hundar ...
& jag hoppas detta här blir detsamma ...

vem har sagt att sällskapshundar ska vara lugna , med sällskapshund menar jag inte att det ska vara en hund som går runt lite i huset, vill gå med ut på en promenad osv osv ... en sällskapshund för mig är en hund som man "bara har", alltså inte köper den för att man vill tävla / avla osv ...
En hund som man "bara har"... Ja, jag har två hundar, blandraser, vilket ingen kan ha undgått så här lång:angel:... På sätt och vis är det hundar jag "bara har". Den ena har varit aktiv som jakthund, duktig sådan, som far illa av bilåkande så då jag inte hade hund men gärna ville ha en så fick han komma till mig. Han är numer mullvads- och sorkjägare så han jobbar på trots att han är senior (går in på sitt 12 år nu och jag har "bara" haft honom 6 av dessa). Många är de som vill ha en likadan hund för han är övertrevlig, inte skällig, social, lydig på träningsplan och cool i alla lägen utom vid bilåkning. Dock en hund som aldrig går att ha lös då jaktinstinkten är otroligt stark än idag och det är uteslutet med jakt då hans kropp börjar bli sliten och orken tryter.

Jag har också en BC-korsning (hur i helsike man kan korsa med BC är för mig en gåta:eek: ) En hund som köptes dyrt av första ägarna, betalade samma pris som för en "ren" BC. Hunden tog över och styrde med järnkäft vid 7 månaders ålder. Min granne var vän med familjen och bad mig om hjälp och jag tog hunden med mig därifrån. För att rädda familjen och ge hunden en chans. Jag "bara har" henne...men idag är hon övertrevlig, social, något skällig :angel:, fixerad vid att valla hästarna men är styrbar där idag. Söt! ...hon är förb*nnat söt! och ja, jag har fått indikationer att folk vill ha en "sån" som hon...:crazy:

Planerar jag att avla bara för att det finns dom som vill ha avkommor från mina hundar? NEJ!!! Kommer aldrig på fråga! Ingen av dom kan tillföra något som en renrasig inte kan eller har. Att dom är trevliga och sociala hör inte hit. Inte att dom är söta heller! Allt detta hittar jag hos renrasiga och där vet jag dessutom vad jag får vad det gäller individer med ev. ärftliga defekter. Det går att följa upp långt bak i leden på en renrasig hund. Mina hundar är där ett enda stort frågetecken...förutom att BC-korsningen faktiskt har en ärftlig ögonsjukdom som kräver behandling livet ut...varje dag.

TS: Du bidrar faktiskt till okontrollerad avel i och med att du tar fram en korsning. Att du har kontroll på din och hanens stam är en sak...men valpköparna? Någon av dom kommer säkerligen att tycka att deras hund är sötast i världen och para den med gu'vet vad:eek: ...och så är cirkusen igång.

Jag har haft flera renrasiga hundar genom åren. Dobermann och strävhårig tax. En av dobermannhanarna hade avelspotential men, han hörde till den "gamla" stammen (grov, mer lågställd och inte så hög som dagens giraffliknande dobrar) så han var iskall i avelssammanhang. De andra hade andra sidor som gjorde att avel inte var att tänka på. Strävhårstaxen hade också avelspotential men, hans hjärta höll inte riktigt och dog tidigt så trots att han var snygg och effektiv i skogen så var det inte aktuellt. Det övergår mitt förstånd varför man "måste" (???) avla...Ok, om man brinner för sin ras och vill bidra till att förbättra rasen. Då startar man en kennel och aktivt jobbar för rasens bästa på alla plan...i min värld är det så:smirk:

Ska jag köpa hund hoppas jag verkligen att aveln varit noga planerad och att man följt upp vad, i rasen, som är "icke önskvärt". Jag kommer självklart att spåra och undersöka så långt det går. Idag siktar jag på några raser som ska ta över efter mina blandisar då jag faktiskt tycker att det är kul att kunna tävla och ställa ut också. Uppfödaren ska ha bra kontakt med sina valpköpare och ta ansvar för de hundar denne fött upp. Det betalar jag för...de hundar jag har idag har jag inte betalat en krona för. Skulle aldrig köpa en blandras:cool:

onödigt och elakt skrivet.

Nej, det var det verkligen inte.

TS skrev ju klart och tydligt;
"med sällskapshund menar jag inte att det ska vara en hund som går runt lite i huset, vill gå med ut på en promenad osv osv ... En sällskapshund för mig är en hund som man "bara har" "
:eek:

Om du kan läsa den texten rätt så ser du ju vad TS faktiskt skriver, hon vill uppenbarligen Inte att hunden ska Vilja följa med ut på promenad, inte ens få gå runt i huset osv. Utan bara sitta där och vara-hon skriver ju det, är du blind?
Vilken hund vill liksom inte följa med sin husse/matte på tex. promenad?!

Men kanske TS inte kan uttrycka sig rätt i skrift heller.:smirk:

TS: Denna text är även riktad till dig. Och som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så tänker jag inte börja diskutera om din sketna hundavel, för det är totalt meningslöst. Men det som fick mig att reagera är hur din syn är på sk. sällkapshundar, och jag blir riktigt mörkrädd av att läsa din text som jag citerat.:crazy:

Men när vi ändå är i farten så rekomenderar jag dig Starkt att överlåta aveln på sällskapshundar till de seriösa, registererade och kunniga uppfödarna som har ett mål med sin avel och som har krav på valpköparna osv.

//Nikkis-Gah vad förbannad jag blir på sånt här nonsens, larv och total okunnighet!

Senast ändrad:

TS skrev ju klart och tydligt;:eek:

Om du kan läsa den texten rätt så ser du ju vad TS faktiskt skriver, hon vill uppenbarligen Inte att hunden ska Vilja följa med ut på promenad, inte ens få gå runt i huset osv. Utan bara sitta där och vara-hon skriver ju det, är du blind?

Men alltså. tror du på allvar att Ts inte går på promenader med sin hund? hon skrev ju i tidigare inlägg att "med att bara ha" menar hon inte ställa ut/tävla med. Jag får intrycket att du har en dålig dag och gärna bråkar med någon, med väldigt dålig ton.

Därav skrev jag att TS borde se över hur hon uttrycker sig i skrift, så att det inte blir sådana här 'missförstånd'-om det nu är ett.

Jag hoppas verkligen att TS går ut med sin hund, men trots allt så uttryckte hon sig oerhört klumpigt, vilket jag givetvis reagerade över.

Nope, jag är på strååålande humör idag, är superglad fastän det regnat hela dagen!;)

:bump:

TS skrev ju klart och tydligt;:eek:

TS: Denna text är även riktad till dig. Och som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så tänker jag inte börja diskutera om din sketna hundavel, för det är totalt meningslöst. Men det som fick mig att reagera är hur din syn är på sk. sällkapshundar, och jag blir riktigt mörkrädd av att läsa din text som jag citerat.:crazy:

Sen kan man ju fundera lite på om man misstolkar saker i en text oxå..
Jag fattade det hela som att hon menade att de ville ha sällskapshundar som inte kostar så mkt, vilket renrasiga ofta gör. Vill man inte ställa ut hunden, utan ha den endast till sällskap så kvittar stamtavlan. Och att hunden SKULLE VILJA följa med på promenad.

Sen tror jag säkert att du missat nått ord i nått inlägg du med.
/Kiowa -en kratta på stavning.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 766
Senast: Ava22
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 238
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka