Sv: Hunden ska få valar!
vem har sagt att sällskapshundar ska vara lugna , med sällskapshund menar jag inte att det ska vara en hund som går runt lite i huset, vill gå med ut på en promenad osv osv ... en sällskapshund för mig är en hund som man "bara har", alltså inte köper den för att man vill tävla / avla osv ...
En hund som man "bara har"... Ja, jag har två hundar, blandraser, vilket ingen kan ha undgått så här lång
... På sätt och vis är det hundar jag "bara har". Den ena har varit aktiv som jakthund, duktig sådan, som far illa av bilåkande så då jag inte hade hund men gärna ville ha en så fick han komma till mig. Han är numer mullvads- och sorkjägare så han jobbar på trots att han är senior (går in på sitt 12 år nu och jag har "bara" haft honom 6 av dessa). Många är de som vill ha en likadan hund för han är övertrevlig, inte skällig, social, lydig på träningsplan och cool i alla lägen utom vid bilåkning. Dock en hund som aldrig går att ha lös då jaktinstinkten är otroligt stark än idag och det är uteslutet med jakt då hans kropp börjar bli sliten och orken tryter.
Jag har också en BC-korsning (hur i helsike man kan korsa med BC är för mig en gåta
) En hund som köptes dyrt av första ägarna, betalade samma pris som för en "ren" BC. Hunden tog över och styrde med järnkäft vid 7 månaders ålder. Min granne var vän med familjen och bad mig om hjälp och jag tog hunden med mig därifrån. För att rädda familjen och ge hunden en chans. Jag "bara har" henne...men idag är hon övertrevlig, social, något skällig
, fixerad vid att valla hästarna men är styrbar där idag. Söt! ...hon är förb*nnat söt! och ja, jag har fått indikationer att folk vill ha en "sån" som hon...
Planerar jag att avla bara för att det finns dom som vill ha avkommor från mina hundar? NEJ!!! Kommer aldrig på fråga! Ingen av dom kan tillföra något som en renrasig inte kan eller har. Att dom är trevliga och sociala hör inte hit. Inte att dom är söta heller! Allt detta hittar jag hos renrasiga och där vet jag dessutom vad jag får vad det gäller individer med ev. ärftliga defekter. Det går att följa upp långt bak i leden på en renrasig hund. Mina hundar är där ett enda stort frågetecken...förutom att BC-korsningen faktiskt har en ärftlig ögonsjukdom som kräver behandling livet ut...varje dag.
TS: Du bidrar faktiskt till okontrollerad avel i och med att du tar fram en korsning. Att du har kontroll på din och hanens stam är en sak...men valpköparna? Någon av dom kommer säkerligen att tycka att deras hund är sötast i världen och para den med gu'vet vad
...och så är cirkusen igång.
Jag har haft flera renrasiga hundar genom åren. Dobermann och strävhårig tax. En av dobermannhanarna hade avelspotential men, han hörde till den "gamla" stammen (grov, mer lågställd och inte så hög som dagens giraffliknande dobrar) så han var iskall i avelssammanhang. De andra hade andra sidor som gjorde att avel inte var att tänka på. Strävhårstaxen hade också avelspotential men, hans hjärta höll inte riktigt och dog tidigt så trots att han var snygg och effektiv i skogen så var det inte aktuellt. Det övergår mitt förstånd varför man "måste" (???) avla...Ok, om man brinner för sin ras och vill bidra till att förbättra rasen. Då startar man en kennel och aktivt jobbar för rasens bästa på alla plan...i min värld är det så:smirk:
Ska jag
köpa hund hoppas jag verkligen att aveln varit noga planerad och att man följt upp vad, i rasen, som är "icke önskvärt". Jag kommer självklart att spåra och undersöka så långt det går. Idag siktar jag på några raser som ska ta över efter mina blandisar då jag faktiskt tycker att det är kul att kunna tävla och ställa ut också. Uppfödaren ska ha bra kontakt med sina valpköpare och ta ansvar för de hundar denne fött upp. Det betalar jag för...de hundar jag har idag har jag inte betalat en krona för. Skulle aldrig
köpa en blandras