hunden lös i "egna skogen"

Sv: hunden lös i "egna skogen"

Här kanske jag uppvisar lite av den där sydländska "hundmentaliteten" som erfterfrågas i vissa trådar om hundar och hundmöten. Jag hade inte tyckt att det som hände var så himla farligt. En redig farbror ska väl kunna möta en hund som är glad utan att få dagen förstörd av det.

Tänk om den rediga farbrorn har med sig sin hundaggressiva rottishanne då? Det räcker att ens hund springer fram till fel hund en gång och det smäller för att det ska vara "himla farligt". Jag tar aldrig den chansen med mina hundar.

Till TS säger jag som många andra i tråden; träna lydnad. Jag tycker att ett kriterie för att man ska släppa sina hundar lösa, oavsett om man bor i urskogen, är att man har befärst inkallningen hyffsat. Är jag inte säker på att min hund kommer direkt vid inkallning så låter jag den inte springa lös i snåren. Punkt. Då tränar jag istället att gå lös korta stunder och hela tiden hålla sig när mig (dvs på stigen).
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Tänk om den rediga farbrorn har med sig sin hundaggressiva rottishanne då? Det räcker att ens hund springer fram till fel hund en gång och det smäller för att det ska vara "himla farligt". Jag tar aldrig den chansen med mina hundar.

.

Som jag själv redan skrivit i denna tråd (finns att läsa lite tidigare) så är det en jättebra grej med lydnad på hunden, särskilt ifall farbrorn har med sig sin aggressiva hund någon gång Där tycker du och jag uppenbarligen lika, eftersom du finner det värt att upprepa.

Jag tar inte heller sådana chanser med min hund.
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

jag håller med. så länge hunden är snäll och inte skäller eller visar andra tecken på aggressivitet så är det väl inget att bråka om. hundar måste ju också få vistas i skogen, svampfolket har inte monopol på den...

men du kan ju träna mer inkallnig så du känner dig säker på att din hund verkligen kommer när du ropar. ifall det skulle vara ett djur den springer efter tex.
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

KL

Det är inte så att vi inte tränat. Den unga, busiga hunden har gått "bushundskurs" samt lydnadskurs och vi tränar på vad vi lärt oss där och vad man lärt sig under tidigare hundägar-år. MEN, jag är ingen trollkarl. Det går verkligen sakta framåt för henne, hon blir lätt upphetsad och superduperglad när hon ser en person. Jag tror inte hon kommer bli superlydig inom närmsta månaderna även om det givetvis är målet. Vi har dock bestämt oss för att boka in några privatlektioner med vår hundtränare. Just detta problem (extremt översocial hund?) är nämligen något nytt för oss.

Sen tycker jag väl såhär att man inte ska behöva bli vrålförbannad över att möta en glad hund i en skog ute på landet (nu var inte denna gubbe det, men någon tog upp det). Det är sådant som kan hända. Kan förstå att man blir negativt överraskad och påpekar att hunden bör vara kopplad men värre än så ska det inte behöva vara (sålänge man inte har fobi och reagerar med extrem ilska).
 
Senast ändrad:
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Jag hade liknande problem med den hund jag har nu,övertog henne som vuxen!

Människor var hon ointresserad av,men inte djur..Framförallt vilda djur var skitkul att jaga,men även andra hundar/katter..Men att att alltid ah en hund i koppel är inte kul!

Så,jag kopplade på en lina..ut i skogen och invänta tillfället,och hunden drog iväg,och jag vrålade för hela bygden STAAAAAAAAAANNA,och sen tog linan stopp:devil:

Två gånger..

Tränade likadant med henne och stallkatterna..och hundmöten! Räckte med ett par gånger även där!

Hon jagar inget numera! Hon vet att ordet STANNA betyder NU,och inte om 10 meter eller 3 min!



Man får akta sig bara så man inte drar på hunden whiplash-skador... eller diskbråck...

/Syrsa
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Jodå,det är jag medveten om,jag har en ganska stor tung jycke,som inte får upp så fort fart,för jag sätter inte på en jättelång lina!
Och om man börjar dra lite i linan innan den tar stopp,så blir det inte tvärnit!
Och som sagt,linan får inte vara för lång!
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Bra att du tänker efter före! Men det är det tyvärr inte alla som gör, så jag tyckte det var på sin plats med en liten varning. Inte riktad mot dig, utan generellt mot alla som vill använda långlina som stoppkloss.
:)

/Syrsa
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Inte för att vara pekpinne eller så.. :o
Men det har väl inte bevisats att "ryck i kopplet" kan ge whiplash?
Eller någon annan skada?

Var vad jag läste för ett tag sedan iaf..
Rätta mig gärna om jag har fel!:bow:
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Det finns många som arbetar med hund på olika sätt som berättar om hundar med nackskador efter, vad man tror, olämpligt användande av koppel/halsband/linor.

Jag har aldrig läst några vetenskapliga undersökningar, men bara tanken på 27 kg gånger X hastighet med ett hastigt avslut med brytpunkt i nacken...får mig att rygga lite.

Oavsett om det finns konstaterade whiplashskador på grund av ryck i koppel (nu är ju detta med långlina som stopp på framfart snäppet "våldsammare" än ryck i koppel enligt min mening) så tänker jag...varför inte ta det säkra före det osäkra och inte låta hunden komma upp i alltför hög hastighet innan det tar stopp? Man kan ju öva med kort lina och promenadtempo först, för att få hunden att förstå kommandot och få kommandot att sitta. Därefter låta hastighet och avstånd öka successivt, men hela tiden ge hunden en chans att stanna innan det blir våldsamt? Kanske traggligare och att det tar längre tid, och inte lika supereffektivt som ett par tre volter i högt tempo...men om det kan spara min hunds nacke...så är jag villig att lägga ner den tiden.

Man kan ju använda sele också. Det sparar ju nacken en del, men kanske finns det andra nackdelar (pun intended) med selen i just denna övning som jag inte har tänkt på?

/Syrsa. Som absolut inte ska svära på att man kan få whiplashskador på detta sätt, men som iaf inte tänker ta risken.
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Kanske inte finns något bevisat,men jag kan tänka mig,att en tvärnit i lång lina,det rycker nog fint i nacken,och i långa loppet så kan det nog ge skador!
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Jodå jag tvekar inte på att det kan ge skador, men jag har aldrig läst någonstans att det just ger skador.

Sunt förnuft säger ju att det kan bli skador, men som tidigare nämt, jag har fortfarande inte läst om någon hund som fårr skador av ryck i halsbandet..
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

*kl*

Jag måste säga att jag tycker att det beror lite på VART skogen ligger. Fine att det borde vara lika överallt och för alla, men det är ju inte verkligheten... På landet råder en helt annan kultur, på gott och på ont.

På gott: Få hundaggresiva hundar, hundarna får ströva mer lösa och röra sig på ett hälsosamt omväxlande sätt.

På ont: Hundar på vägen, hundar som följer efter andra hundar, hundar som hälsar på människor.

Jag har många gånger mött lösa hundar på mina promenader med min hund, ex. en liten drever som visar tänderna och morrar eftersom det är "hans gårdsplan" (att vägen går rakt igenom förstår ju inte han) men jag ser att den aldrig skulle göra annat än varna, den är inte aggresiv, två labradorer som hänger i baken på min hund (akta dom är stridsbenägna, säger ägaren... jättemycket, möjligtvis med varandra...), småhundar som man kan möta kilometer från sitt hus, jag brukar träna min hund på att inte springa på andra hundar med hjälp av dom :D har dock varit inne i deras trädgård någon gång... :o , liten rädd lagotto som låtsasattakerar för att den är så himla vek :crazy:, men det händer inget, morrande tikar med valpar som rantar i trädgårdar bredvid vägen...

Och ägarna gör inget åt det för kulturen säger att på landet får man stå ut med det. :idea: jag tycker att man kan följa sin lokala hundkultur, tycker dessutom att TS verkar förstå att hon behöver träna med sin hund, men under tiden tycker jag gott att den kan vara lös om den inte sticker på vilda djur.
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Håller med Zizzy om att sunt förnuft säger att det kan ge skador, men jag tvivlar på att det kan orsaka just whiplash och/eller diskbråck. Det blir nog snarare muskelskador, stukningar och hudskador (brännmärken, svullnader, blåmärken).
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Jag möter hellre en hel hög lösa hundar än en enda älg. De kan vara riktigt otrevliga.
 
Sv: hunden lös i "egna skogen"

Typiskt stadsbor på landet. Allemansrätten är en mycket trevlig företeelse, men man får inte glömma att man är gäst på någon annans mark och ska bete sig därefter. Förvisso är det inte trevligt att bli hoppad på, men om min hund nu skulle hoppa på någon i familjens skog skulle jag be om ursäkt, träna hunden och fortsätta gå med den lös i min skog. Gillar besökare inte läget får de åka någon annanstans. Inte inför jag koppeltvång för att någon stadsbo kan vilja komma och plocka bär ibland.

Andas hundar ska dock sköta sig om de ska vara lösa på familjens mark. De är som sagt gäster precis som jag när jag går i annans skog och då är jag också mycket mer noga med hur hunden uppför sig. Visst finns det lagar, men det är ett stadsbo-beteende att bete sig som den farbror du mötte. En bonde som blir hoppad på av markägande bondes hund gör knappast någon stor affär av det. Det påpekas kanske, ursäktas (såklart, för som bonde vet man hur viktigt det är att vara vän med grannbönderna) och så trallar var och en vidare åt sitt håll.

Själv är jag relativt laglös på familjen mark. Jag gör det jag känner för och tar ganska liten hänsyn till vad det står i lagtexten. Det som är intressant att ta hänsyn till är att skydda egendomen och djurlivet som lever därpå. Stadsbors åsikter är däremot helt ointressanta.

Jag hade fortsatt gå som jag ville i skogen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 826
Senast: hollypolly
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp