Hunden har ont i magen

Harbor

Trådstartare
Vad ska jag göra med lilla Jackie som har ont i magen? Hon rullar runt, åmar sig med magen i vädret, det hörs kurrande ljud, och hon har spytt flera gånger. Hon tittar också mot baken och svänger svansen åt sidan. Kan detta vara tecken på något akut (detta är första gången) eller är det typ bara en magsjuka?

Senast ändrad:
Sv: Hunden har ont i magen

Är magen/ner mot tarmarna svullen på något sätt? Misstänker du tarmvred/magomvridning SKA DU IN DIREKT. Hyfsad informativ länk -> http://varldenshundar.com/hundsjukdomar/magomvridning-tarmvred.html

Det kan vara ett tecken på Pyometra (iochmed att det är en tik!)! Kan du se ifall hon har flytningar eller liknande?

Ett vanligt förekommande sjukdomstecken är variga, brun-röda, illaluktande flytningar från slidmynningen (förutsatt att livmoderhalsen är öppen, i vissa fall kan den vara sluten och då syns inga flytningar). Andra vanliga symptom är feber eller undertemperatur, ökade hjärt- och andningsfrekvenser, ökad törst, ökad urinering, sänkt allmäntillstånd, slöhet, ont i buken, minskad aptit, kräkningar eller diarré. Det är inte alla tikar som har de vanligaste symptomen. Ibland kan bakbenshälta eller stelhet vara det enda anledningen till att djurägaren märker att något är fel med tiken. Då är det också svårare för en veterinär att misstänka livmoderinflammation direkt.

Tänk på att pyometra kan slå om till allvarligt ganska fort!
Att ringa vet. kostar inget! Bättre att ringa en gång för mycket än för lite! RING!

Jag håller med alla föregående. Ring veterinären nu ikväll!!! Kan vara tarmvred eller livmoderinflammation eller något som har fastnat i tarmen. Alla tre varianterna kan vara superbråttom att de får vård. De kan även bli uttorkade om de inte ens får behålla vätskan de dricker.

Ringde veterinären och talade lite. Men det lugnade sen ner sig och nu, nästa morgon är allt normalt. Så det var säkert en släng av magsjuka.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈