Hunden för mig?

Flavor

Trådstartare
Vill i framtiden skaffa hund och försöker göra mig en bild av vad för raser som kan passa mig.
Är uppfödd med boxer som ligger mig varmt om hjärtat men är inne i banorna att kanske man skulle ta en annan ras?

Vill ha en lättlärd, aktiv och positiv hund. Barnvänlig, och inte så vaktig.
Ingen liten hund, typ chihuahua utan lite större, men inte heller mkt större än boxer.
Vill själv hålla på lite med agility och lydnad, möjligen även lite utställning. Ett krav är att det ska vara en så frisk ras som möjligt.

Min kille är helt inne på schäfer, vilket går total bort för mig pga sjukdomar och att jag helt enkelt verkligen inte gillar rasen.
Han är även inne på husky då han sett den talande hunden på y**tube x-antal ggr och påstår att det måste vara den smartaste hundrasen någonsin.
Men husky är vad jag förstår extremt krävande och känns inte som den passar mig.

Mina egna tankar går mot tex whippet, vad tror ni? Någon annan ras som ni tror kan passa mig?

Sv: Hunden för mig?

Tänkte precis på whippet innan jag hann läsa att du skrev det! :) Kan passa precis, kan skriva mer lite senare!

Huskyn är måhända lättlärd(?) men dels behöver den extremt mycket fysisk motion, dels har den inte direkt samarbetsvilja. Den vill DRA, helt enkelt!

Sheltie, kanske? Finsk lapphund (beroende på hur mycket ni vill jobba med hunden och hur höga mål ni har)? Welsh springer spaniel?

Det finns gott om friska schäfrar. Att skaffa en husky utan att planering på drag är lika genomtänkt som att skaffa en BC utan att planera vallning.
Polarhundar är inte kända för att vara bra på lydnad eller agility, de är så gott som omöjliga att ha lösa pga jaktinstinkten o de trivs inte som ensamhundar.

Whipp, Italiensk vinthund, schipperke, portis, mellanpudel, jaktavlad retriever eller en tollare från Krokasmeden?
Lite tankar bara...

Jag tror att en whippet kan passa utmärkt om du inte har några större tävlingsambitioner gällande lydnad. Min whipp älskar att träna lydnad och hon repeterar gärna moment om och om igen, men fokus och samarbete är det väl lite si och så med. Hon gör det för att hon tycker att det är roligt och meningsfullt, inte för att jag vill eller ber henne om det. Och så är det nog för de flesta whippar.

Whippeten är annars en vacker, glad, otroligt vänlig, kärleksfull, sportig och mångsidig hund. Agility, lydnad och viltspår är aktiviteter där whippeten kan fungera bra, men whippeten är framförallt en oerhört vacker och sund hetsjägare/racinghund. Whippetrace, rundbana och lure coursing är aktiviteter där whippeten verkligen är i sitt esse. :) Vad gäller utställning så håller de flesta whippar genomgående hög kvalitet och är goda rasrepresentanter.

Ett riktigt bra tips kom upp, där du nog får en hund som ännu bättre passar för de aktiviteter som du nämner som särskilt intressanta är finsk lapphund. Den har mer samarbetsvilja än whippet.

Lägger förresten till att jag just nu går en kurs i tävlingslydnad för en instruktör som föder upp och tävlar lydnad med boxer. Vi har även två boxer som deltar på kursen. Boxer och whippet verkar faktiskt inte helt olika i vad gäller det arbete man måste lägga ner för att få en riktigt alert och motiverad hund. Visst finns det mer samarbetsvilja i gemene boxer och visst får jag jobba mer för att få min hund att "tigga och be" om att få genomföra momenten, men annars verkar de faktiskt lite lika. När hon pratar om vad man måste tänka på när man tränar boxer så känner jag väldigt mycket igen mig.

Senast ändrad:

Att tipsa om Italiensk vinthund och jaktavlad retriever känns lite som att tipsa om grape(Rätt) och vindruvor(Fel) när någon frågar om något som påminner om apelsin (Whippet).

Är väldigt nyfiken på hur dessa raser kan komma i samma tips? Det är MILS skillnad på att äga en IG och en jaktavlad retriever. Att skaffa en jakthund utan att ha planer på att jaga är som att köpa en BC utan att valla. Faktiskt. Finns hundar av båda slagen som nöjer sig med annat, men dom ska göra det dom är avlade för.

Senast ändrad:

Svarar alla på en gång:

Glömde skriva att jag vill ha en hund med minimal pälsvård.

Som sagt schäfer går bort, oavsett om det finns friska individer eller inte, gillar inte rasen.
Och att husky inte skulle funka, det vet jag redan bara att min kille kärat ner sig i rasen. Kan säga att han inte är hundvan alls och vet inget om raser. Han har bara fått för sig att husky måste vara smarta som tusan eftersom dom kan prata och att schäfer måste vara den bästa rasen eftersom polisen har dom... :angel:
Som sagt han är inte hundvan och förstår nog inte riktigt hur olika raser är.

Glömde säga att alla terrier raser går total bort med.

Hur är pudlar generellt, de jag har stött på har liksom känts lite jaha, inget direkt speciellt med dom, lite tråkiga faktiskt. Förlåt alla pudel ägare!
Tycker tex golden känns ungefär likadana, lite tråkiga :o

Har inga höga krav på tävling osv utan mest en hund att ha kul med som ska funka bra för oss även när/om vi skaffar barn.

Tycker whippet låter som en bra hund som kan passa mig på det du beskriver Philosophia, har fått liknande beskrivningar innan.

Kelpie eller Tollare eller Pinscher eller dvärgpinscher (kanske du tycker är för liten) de funkar med alla typer av hundsporter. Även Pumi.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!