Hundbur till den här bilen

McFlurry

Trådstartare
Hur får man in en bur i en sån här modell? :p

Hunden i fråga är av liten modell - ca 30 cm i mankhöjd och väger 10 kg. Han är väldigt van att åka bil. Just nu kör jag mammas bil med större bagageutrymme och där har han en bur. Men nu ska jag köpa egen bil och funderar på en bil av modellen ni ser på bilden. Här är bild på bagageutrymmet.

Hjälp :D

Senast ändrad:
Sv: Hundbur till den här bilen

Antingen bur i baksätet, eller så fäller man ena sätet och har buren där, eller så har man hunden i bilsele.

Galler kan fungera, men isf vill jag ha ett galler som delar av bagageutrymmet också. Vill ha plats till annat bredvid hunden sas :D

Antingen bur i baksätet, eller så fäller man ena sätet och har buren där, eller så har man hunden i bilsele.

Du menar att man har buren i bagageutrymmet på den sidan man kan fälla sätet? Det är en av ideerna jag tänkt på. Men vet inte riktigt hur man måttbeställer en bur.

Han har bilsele så det är absolut ett alternativ också.

Halvt kl

Tack för snabba svar!

Om det ens behövs? Kanske räcker det fällda sätet att ha buren på, och då kan du ha bagaget till just bagage :). Men det är ju lite olika hur bilar ser ut när sätena är fällda, på en del lutar det väldigt mycket, andra blir helt platta.

Man brukar kunna plocka bort sitsarna så att det blir helt platt när man fäller sätena. Jag har en bil liknande den ts visar och där har jag gjort så och har en rätt rejäl bur. Förra buren fick också plats och det var en stor dubbelbur.

Man kan måttbeställa från flera ställen, ts. Bara att googla :)

Allsafe sele, det har vi till våra iom flera bilar och snålt med plats. De åker säkert och trivs med dem.

Om ni tar bort insynsskyddet får ni plats med en sk "pyramidbur". Borde räcka fullt ut till en så liten hund.
Sen kan det vara värre att hitta en riktigt säker sådan bur..
Alternativt en mer rejäl but typ MIM i mindre storlek som ställs liksom på fel håll. Så att buren är längst in mot sätet och övriga utrymmet fritt.

Säker för tvåbeningar i bilen eftersom hunden inte förvandlas till en elefant m det smäller.
De är testade o hunden överlever om den väger 25 kg o man smäller i 50 km/timmen.

Jag har en saab 9-3 som är modell som den senaste du visade.
Jag tog bort hatthyllan sen har jag en bur som är lutande både fram och bak som jag har köpt på jula.
Man får helt enkelt vara duktig på att mäta när man har klurigt bagage.Mäta både nere och upptill. Samt ta hänsyn till detaljer i bilen, t ex kommer inte en rak bur helt intill baksätet i min då jag har som en balk som sitter fast upp till på baksätena och därför valde jag en som lutade på bägge sidor.

Halvt kl

Tack för allas input!

Bilen köptes idag (:banana::banana::banana:) så nu får jag ta tag i saken på allvar. Hämtar bilen på fredag!

Planen är att testa de här med baksätesskydd och bilsele. Har en sele redan men den är gammal så tänker införskaffa en ny. Märker att åsikterna om vilken man ska ha är delad men ni kan väl ändå säga vilka märken/modeller ni föredrar :idea:

Allsafe är väl den enda krocktestade? Så valet borde vara enkelt.

Har själv kört med sele i perioder och det är verkligen otroligt opraktiskt! Den är jobbig att sätt på och det tar ett tag för hunden att vänja sig vid att inte vända sig medan den sitter fast. Dessutom blir det skitet trots sätesskydd.

Föredrar helt klart bur. Det är mer bekvämt för både ägare och hund och vid varmare väder kan man lämna bakluckan öppen om hunden behöver sitta kvar en stund.

Jag gillar att jag kan sätta hunden överallt i bilen med sele (allsafe). Vi har hund modell schäfer i storlek, och en bil modell mindre. Med packning och småbarn är det för oss guld att slippa bur som tar hela bakluckan. Nu kan hunden ligga bredvid på sätet istället.

Det beror nog på hund, våra skitar inte ner det minsta. Svår att sätta på? Jag spänner upp på ena sidan av magen, trär på som en y sele. Tar inte ens 10 sek att ta på. Mina vande sig direkt vid den, de ligger båda avspänt.

Allsafe blir de då! :idea:

Tänker mig ett baksätesskydd av den här modellen så då kan jag lämna ena dörren öppen utan att han tar sig ut.

Ni får gärna rekommendera burar också, om jag nu skulle ändra mig och köra bur i bagageutrymmet istället!

Varför inte ha en bur i baksätet då? Det har jag. Den är 60 x 44 cm i bottenyta och där får båda mina hundar plats. Cirka 50 cm hög. De är drygt 30 cm höga och väger cirka 6-7 kg. Jag hade aldrig satt mina i sele i bilen. Jag har sett hemska filmer om vad som kan hända (typ hunden slinker ur selen vid högt tryck).

Bur i bagaget kan vara sned på 2 sidor eller 1 sida, finns både och.

Om du lämnar bilen med dörr eller bagagelucka öppet måste du ha något så att du kan låsa i alla fall. Nu tänker jag på hundtjuvar. Har du hunden i bur kan du lämna alla fönster helt öppna och låsa bilen. Ingen kan få ut hunden om du spärrar så att buren inte är flyttbar i baksätet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Hermelin
·
Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 616
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10