Hundbråk, jag polisanmäld -för vad?

Sv: Hundbråk, jag polisanmäld -för vad?

Kl.

Varför är det fel att påpeka att ts har gjort fel (=slarvat) när ts uppenbarligen har gjort det?
Olyckshändelse hade varit om tex kopplet hade gått sönder eller om ts ramlat och slagit sig, inte om ts själv släpper hunden. (Ja hon tappar den, men det är efter att hon släppt.)

Givetvis är ingen människa felfri men är det slarv så ÄR det slarv.
Finns ingen anledning att dalta om det?

Felet med, eller det onödiga med att tjata om TS skuld, är att TS från första inlägget redan är fullt medveten om att felet är hennes och tar på sig allt ansvar för händelsen.

Men det känns ju lite onödigt att påpeka att det var slarv (på det sätt som gjorts) när TS uppenbarligen redan tagit på sig skulden för det som hände? :confused:

Hehe, såg inte ditt svar x) Men ja, håller med som du ser ;)

Felet med, eller det onödiga med att tjata om TS skuld, är att TS från första inlägget redan är fullt medveten om att felet är hennes och tar på sig allt ansvar för händelsen.

Exakt. Hon försöker inte smita från sitt ansvar vare sig här eller i förhållande till den andra hundägaren. Hon har lämnat sitt telefonnummer och förklarat att hon betalar alla skador. Hon visar alla tecken på ånger och att ha lärt sin läxa. Det räcker utmärkt. Att börja blanda ihop en situation där någon på grund av en sekunds obetänksamhet avviker från sin normala beteendestandard och därigenom orsakar en skada med situationer där personer låter sina hundar löpa vind för våg är helt omotiverat. Vi är alla människor. Ibland är man tankspridd en sekund eller missbedömer risken för att hunden ska göra något visst. Jag har gjort sådana felbedömningar och det är jag säker på att vi alla har. Den perfekta människan är nämligen inte född ännu.

Därför att jag tycker att TS redan har erkänt sitt misstag, det Ginnies tar upp är inte ens relevant.

Jag tycker ingen daltar, visst var det klantigt av henne, men som sagt så har hon redan erkänt att det va fel. Jag ser då ingen anledning till att klanka ner på henne mer.

Senast ändrad:

Men nu menade du nog att du ville att min hund pga mitt slarv skulle skada någon annan-hur man nu kan önska det- och det kommer inte hända.Oönskad men liten OCH lydig.Typ som denna men utan krimskrams.

Det där är ju snarare vad du tror att jag menar, höga tankar du har om folk och framförallt hundägare! :grin: Jag menar snarare att du bör inse att det kan hända den bästa!

Jag tror att alla hundägare med handen på hjärtat någon gång missbedömt läget. Jag kan lugnt säga att det hänt mig mer än en gång, och jag tror ingen skulle säga att jag är en slarvig hundägare (möjligtvis du)!

TS är högst medveten om sitt misstag och hon behöver inte påminnas om hur dålig hundägare hon är :grin:. Hon stod upp för det som hänt och tog sitt ansvar, vad mer kan man begära?! Avlivning lär vara ett hett förslag om man läser ditt tidigare inlägg :crazy: Nä usch, gör det inte värre för henne än vad det redan är. Lägg krut på de verkligt dåliga hundägarna istället! Vilket TS i mitt tycke INTE är!

kl

en olycka kan ju faktiskt ske pga slarv, oaktsamhet, klantighet osv. Ska man vara så petig är det lika mycket slarv om kopplet går av eftersom man enligt gängse buke-logik borde ha förutsett det.

Kl.

Varför är det fel att påpeka att ts har gjort fel (=slarvat) när ts uppenbarligen har gjort det?
Olyckshändelse hade varit om tex kopplet hade gått sönder eller om ts ramlat och slagit sig, inte om ts själv släpper hunden. (Ja hon tappar den, men det är efter att hon släppt.)

Givetvis är ingen människa felfri men är det slarv så ÄR det slarv.
Finns ingen anledning att dalta om det?

Fast när tycker du att jag släppt henne, jag hade hela tiden tag i hennes halsband? Hade jag släppt henne med, om jag tappat kopplet?

För att spinna vidare så tog jag beslut idag om att alltid ha dubbla koppel på mina hundar, jag har whiplash efter två krockar och har domningar och känselbortfall i händerna, och idag tappade jag kopplet till hanhunden när jag var ute. Nu är han en superhund som inte bryr sig om nåt, men han är ändock en hund, allt kan hända. Samt just det där att koppel/halsband KAN ju faktiskt gå sönder... lite funderingar :)

Tack alla för inlägg, ville få lite tankar och funderingar, både bekräftade och dementerade.
Min hanhund har också blivit attackerad/påhoppad vid ett flertal tillfällen, jag har lärt mig av det med och vet bättre hur jag ska agera/tänka. Man får ta positiva saker ur de negativa med...';)

Men snälla du, det du berättar är ju om totalt ansvarslösa hundägare! TS har ju sagt flera gånger att hon tar på sig skulden, och det va en ren olyckshändelse.

Sen däremot finns det ju folk till allt, men nu tycker inte jag att TS hör till det facket.

Ursäkta, förlåt förlåt-jag GLÖMDE bukes oskrivna regel som gäller här på hund-SJÄLVKLART är det en ren olyckshändelse:grin:, det är ju så att det alltid är otur när bukefalists hund/hundar gör något men rent jävla slarv om man inte är med i det gänget.

Jag tror att alla hundägare med handen på hjärtat någon gång missbedömt läget. Jag kan lugnt säga att det hänt mig mer än en gång, och jag tror ingen skulle säga att jag är en slarvig hundägare (möjligtvis du)!

Vad jag har sett nu efter ett antal år som hundägare, bunt med kurser, aktivering o promenader-ja, så kan jag säga att jag är bättre än många på att ha hund.

SKÄRP DIG!
På vilket sätt är dina upplevelser av lösa hundar i paritet med det som hände TS, de händelser du återger är klara lagbrott o vittnar om total ignorans om hundar o deras behov, samt hur man håller hund.
Går lixom inte att jämföra på samma dag, så låt inte din galla gå ut över TS, utan rikta den dit där den hör hemma.

Grattis förresten, du måste vara Sveriges enda perfekta, felfria hundägare.

Jadu, de som har /hade hundarna ser det vare sig som slarv eller lagbrott.

Och galla, jag har bara skrivit att jag ser saken som slarv.

Jag är en bra hundägare, jag är duktig med hundar fast jag egentligen inte är förtjust- och det kanske är därför-jag tänker inte vara med i det gänget där min hund inte är tillräckligt lydig för att kunna uppföra sig så även hundrädda och djur är trygga- men det får upppenbart mer spott än de som slarvar-jag är inte förvånad ,så är det här på hund.

Därför att jag tycker att TS redan har erkänt sitt misstag, det Ginnies tar upp är inte ens relevant.

Jag tycker ingen daltar, visst var det klantigt av henne, men som sagt så har hon redan erkänt att det va fel. Jag ser då ingen anledning till att klanka ner på henne mer.

Varför skulle inte det vara relevant att skriva att jag tycker det var slarv när du nu själv skriver att det var klantigt?

Hur var det den där gången när din hund sprang fram till en annan hund? Har du glömt det?

Och hur var det när du kräktes över att få ta hand om hunden du har och vi här på buke stöttade och gav råd. Har du glömt det också?
Nu spyr du mest galla i vilken tråd du än skriver i, här på hund eller inte. Spelar ingen roll, gallan spyr...

Ursäkta, förlåt förlåt-jag GLÖMDE bukes oskrivna regel som gäller här på hund-SJÄLVKLART är det en ren olyckshändelse:grin:, det är ju så att det alltid är otur när bukefalists hund/hundar gör något men rent jävla slarv om man inte är med i det gänget.

Men vilken otroligt töntig kommentar. Och osann. Få är väl så hårda som just folk på bukes hundforum, även mot varandra. Ingen har sagt att det som hände var bra, men dina jämförelser var helt uppåt väggarna. Här handlade det om en sekunds obetänksamhet, när TS avvek från hur hon brukar göra. Självklart är det inte bra. Vi bara konstaterar att det är sånt som kan hända vem som helst och att man får ta det på sig och lära sig, vilket TS har gjort. Att i det läget börja jämställa agerandet med folk som låter sina hundar hoppa på folk och fä i tid och otid och utan att bry sig är helt omotiverat.

raderade********************************************'

Senast ändrad av en moderator:

raderade********************************************''

Har du reflekterat ngt över varför din hund betedde sig som den gjorde? Det tycker jag är det viktigaste i det här. Det är i mina ögon inte ett friskt beteende att rusa rakt fram och hugga en annan hund- dels för att hundar vi har som sällskapsdjur helst inte ska bete sig så, dels för att det för arten är ett icke önskvärt beteende (att hamna i slagsmål är en sak, men att direkt flyga på utan varning är en annan- djurslag som beter sig så i det vilda skulle ju kvickt dö ut, det ultimata är ju att alla konfrontationer sker utan våld..).

Kan hunden ha ont någonstans? Eller är den inte frisk rent mentalt? Den biten hade jag funderat över om någon av mina hundar betett sig så. DET hade bekymrat mig mer än en ev polisanmälan.

F ö tycker jag det är bra att de anmält, man SKA anmäla alla attacker. Som det brukar stå i andra trådar (där TS hund är den bitna..) så kan det hjälpa nästa gång det sker en attack, om det redan ligger flera anmälningar i botten. Ägaren kanske bara fått det rådet. Alla ägare tar ju inte sitt ansvar, och även om du sa att du skulle göra det finns det ju flera exempel (även här på buke-hund) på ägare som i första ögonblicket sagt så men sedan i efterhand vägrat ersätta veterinärräkningarna.

När min hund blev attackerad på samma vis som beskrivs här, och klarade sig väl, mådde inte direkt grannsämjan väl av det. Den grannen beskrev också det hela som en olycka, men jag behövde leva med rädslan att nästa gång kanske det inte slutar lika väl (särskilt eftersom ägaren vägrade alla tankar på munkorg etc). Det är en stress att bo nära en hund som attackerat på det här sättet. Det måste man försöka ha förståelse för.

Men vilken otroligt töntig kommentar. Och osann. Få är väl så hårda som just folk på bukes hundforum, även mot varandra. Ingen har sagt att det som hände var bra, men dina jämförelser var helt uppåt väggarna. Här handlade det om en sekunds obetänksamhet, när TS avvek från hur hon brukar göra. Självklart är det inte bra. Vi bara konstaterar att det är sånt som kan hända vem som helst och att man får ta det på sig och lära sig, vilket TS har gjort. Att i det läget börja jämställa agerandet med folk som låter sina hundar hoppa på folk och fä i tid och otid och utan att bry sig är helt omotiverat.

Fast det kan inte hända vem som helst. Jag hoppas innerligt att var o varannan hundägare inte har hundar som oprovocerat hoppar på och biter andra hundar. Mina, varken leonberger eller chihuahuaor skulle få för sig att göra så. Visst att det kan hända att hunden sticker- lejonet gjorde det som unghund när någon lämnat en grind öppen, ena vavvan hoppade ut genom ett fönster (!)- men inte galopperade de iväg och anföll för det. Lejonet lekte tafatt med grannen som skulle hjälpa till, vavvan lekte grand national på ett fält och försökte få igång en annan hund till lek. Båda hade hundar inom räckhåll men hade inte en tanke på att hugga dem, möjligen leka. Har man en hund som beter sig på det här viset måste man ha en helt annan beredskap. Vi har haft en sådan i familjen, och då måste man ha järnkoll. När han blev för farlig togs han bort.

Vad jag har sett nu efter ett antal år som hundägare, bunt med kurser, aktivering o promenader-ja, så kan jag säga att jag är bättre än många på att ha hund.

Eh, det var ingen som ens nämnden något om DIG :grin: Din kommentar hör inte ens till saken, jag är inte intresserad av hur jäkla duktig du är som hundägare! Jag nämnde något generellt och det du skriver är så taget ur luften, det är sällan jag blir irriterad men för fasen skärp dig :eek:

Jag håller fortfarande fast vid att alla vi hundägare har gjort våra misstag (förutom du, som säkert alltid har gjort allting rätt :grin: )

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 653
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka