Hundbråk, jag polisanmäld -för vad?

Sv: Hundbråk, jag polisanmäld -för vad?

Jag tycker din fråga är lite konstig och att diskussionen här om inte helt så nästan, urartat! Svaret på din fråga är; Din hund flög på en annan hund, DÄRFÖR blev du polisanmäld!

Jag har aldrig haft någon hund som gett sig på någon annan, men jag tror jag skulle göra som dig i det fallet; dvs. be om ursäkt tusen gånger och försöka hjälpa med vet.bet och dyl. Men jag skulle nog inte bli förvånad om jag blev polisanmäld, olycka eller inte så har ju du uppenbarligen en farlig hund som du inte har tillräckligt pli på och jag som själv blivit utsatt för dessa farliga hundar vet hur rädd man blir och arg, förtvivlad och ledsen! Jag tycker att det är konstigt att så många här på buke är skitarga över ginnies svar, visst hon kanske inte uttryckte sig helt korrekt men i ärlighetens namn; Din hund ÄR farlig och du har inte tillräcklig kontroll över den. Måhända den har haft det jobbigt och mår dåligt, måhända du kanske är jätteduktig och kan få hunden att bli "normal" Men hade det varit min hund den hade flugit på hade jag varken litat på dig som hundägare eller din hund, någonsin. Därför tycker jag inte heller att det är en jätte konstig reaktion att hundägare nu undviker dig och dina hundar samt att du blivit polisanmäld.

Jag tycker din fråga är lite konstig och att diskussionen här om inte helt så nästan, urartat! Svaret på din fråga är; Din hund flög på en annan hund, DÄRFÖR blev du polisanmäld!

Jag har aldrig haft någon hund som gett sig på någon annan, men jag tror jag skulle göra som dig i det fallet; dvs. be om ursäkt tusen gånger och försöka hjälpa med vet.bet och dyl. Men jag skulle nog inte bli förvånad om jag blev polisanmäld, olycka eller inte så har ju du uppenbarligen en farlig hund som du inte har tillräckligt pli på och jag som själv blivit utsatt för dessa farliga hundar vet hur rädd man blir och arg, förtvivlad och ledsen! Jag tycker att det är konstigt att så många här på buke är skitarga över ginnies svar, visst hon kanske inte uttryckte sig helt korrekt men i ärlighetens namn; Din hund ÄR farlig och du har inte tillräcklig kontroll över den. Måhända den har haft det jobbigt och mår dåligt, måhända du kanske är jätteduktig och kan få hunden att bli "normal" Men hade det varit min hund den hade flugit på hade jag varken litat på dig som hundägare eller din hund, någonsin. Därför tycker jag inte heller att det är en jätte konstig reaktion att hundägare nu undviker dig och dina hundar samt att du blivit polisanmäld.

Jag har inte ställt någon fråga, jag har ingen hund som utan anledning gett sig på en annan. Hur kan du veta att TS hund uppenbarligen är farlig?

Utifrån en bakgrund du läst dig till kan du inte avgöra om hunden är farlig, om du nu inte träffat hunden såklart.

Jag har inte ställt någon fråga, jag har ingen hund som utan anledning gett sig på en annan. Hur kan du veta att TS hund uppenbarligen är farlig?

Jag skrev inte någonstanns att jag riktade mig mot dig, vad fick du det ifrån?
Ts rubrik lyder hundbråk, jag polisanmäld - för vad? Det var det jag svarade på, dvs. ts hund flög på och bet en annan hund, DÄRFÖR blev hon polisanmäld.

Vidare beskriver ts hur hennes hund är "rädd" för andra hundar, "blåser upp sig" osv. En hund som är rädd och svarar sin rädsla genom att anfalla andra hundar är i mina ögon en farlig hund. När anser du att en hund är farlig?

Utifrån en bakgrund du läst dig till kan du inte avgöra om hunden är farlig, om du nu inte träffat hunden såklart.

Eh jo? Ägaren beskriver hunden som rädd och nu har hon blivit polisanmäld för att hennes hund förmodligen pga sin rädsla agerade ut agressivt genom att anfalla och bita en annan hund, är den inte farlig då menar du????

Måste säga att jag blir både arg, rädd och ledsen när jag läser era - andra hundägares- reaktioner på detta, hur tänker ni egentligen? Förstår ni inte hur hemskt det måste ha varit för den andra hundägaren? Hade det varit en liten hund hade kanske huvudet rykt, hade den aktuelle hunden fortfarande inte varit farlig då?

Visst var det inte ts mening att det skulle hända och hon är säkert en helt bra hundägaren (den andra hunden hon har verkar ju trevlig) men jag hade inte velat träffa denna hund.

Jag hoppas verkligen att inte så många hundägare i verkligenheten, som det verkar vara här, tycker att detta är en slags "OK" händelse, eftersom det inte var meningen, att hunden är ofarlig, för då vet jag inte om jag vill träffa fler hundar och hundägare.

Jag tycker att alla hundar ska vara snälla mot alla, inte morra, inte bitas eller visa annan agressivitet, sådana hundar litar jag inte på. Men jag är väl kanske ett unikum som tänker så.... (hemska tanke)

Fast det kan inte hända vem som helst. Jag hoppas innerligt att var o varannan hundägare inte har hundar som oprovocerat hoppar på och biter andra hundar. Mina, varken leonberger eller chihuahuaor skulle få för sig att göra så. Visst att det kan hända att hunden sticker- lejonet gjorde det som unghund när någon lämnat en grind öppen, ena vavvan hoppade ut genom ett fönster (!)- men inte galopperade de iväg och anföll för det. Lejonet lekte tafatt med grannen som skulle hjälpa till, vavvan lekte grand national på ett fält och försökte få igång en annan hund till lek. Båda hade hundar inom räckhåll men hade inte en tanke på att hugga dem, möjligen leka. Har man en hund som beter sig på det här viset måste man ha en helt annan beredskap. Vi har haft en sådan i familjen, och då måste man ha järnkoll. När han blev för farlig togs han bort.

Nej, men om du hade läst noggrannare så hade du sett att detta är en omplacering som TS precis har fått. Mina hundar skulle inte heller rusa iväg och göra något sådant, men den här hunden mår uppenbarligen inte bra. Jag håller helt med dig om att man måste vara extra vaksam om man har en sådan hund men det har TS uppenbarligen redan insett. Hon har tagit på sig det fulla ansvaret. I det läger är det onödigt att hålla på och mala om hur ansvarig hon är. Det ingick liksom redan i premissen.

Måste säga att jag blir både arg, rädd och ledsen när jag läser era - andra hundägares- reaktioner på detta, hur tänker ni egentligen? Förstår ni inte hur hemskt det måste ha varit för den andra hundägaren? Hade det varit en liten hund hade kanske huvudet rykt, hade den aktuelle hunden fortfarande inte varit farlig då?

Visst var det inte ts mening att det skulle hända och hon är säkert en helt bra hundägaren (den andra hunden hon har verkar ju trevlig) men jag hade inte velat träffa denna hund.

Jag hoppas verkligen att inte så många hundägare i verkligenheten, som det verkar vara här, tycker att detta är en slags "OK" händelse, eftersom det inte var meningen, att hunden är ofarlig, för då vet jag inte om jag vill träffa fler hundar och hundägare.

Jag tycker att alla hundar ska vara snälla mot alla, inte morra, inte bitas eller visa annan agressivitet, sådana hundar litar jag inte på. Men jag är väl kanske ett unikum som tänker så.... (hemska tanke)

Men du läser ju som f-n läser bibeln. Det är väl ingen som har sagt att detta är tillnärmelsevis ok. Det som hände var hemskt och jag hade blivit jätterädd och arg om det var min hund som blev överfallen. TS har inte ifrågasatt varför hon blev polisanmäld. Hon undrade vad brottet skulle kunna vara. Och jag svarade så gott jag kunde att det nog inte är något brott vad jag kan se.

Det enda som vi har sagt är att det inte handlar om någon som är allmänt vårdslös och låter en farlig hund springa runt vind för våg. Det handlar om någon som för en sekund slappnade av i sin uppmärksamhet och missbedömde en situation. DET kan hända vem som helst. TS har redan vidtagit åtgärder för att saken inte ska upprepas. Vad mer begär du?

Det är ingen som säger att det är "OK". Men vad mer kan TS göra? Hon har erbjudit sig betala, angett namn + adress osv. Vad är nästa steg, avlivning?

Du tycker att alla hundar ska vara snälla, ja det är nog ingen som skulle protestera på den punkten. Men det är fortfarande djur, djur är alltid till viss mån "opålitliga" hur du än vänder och vrider på det. Och vi alla kan begå misstag. MEN det är fortfarande ingen som säger att det är OK.

Jag har svårt att förstå varför man ska anklaga denna stackars hundägare mer än vad hon troligen själv redan gör. Hon verkar väl medveten om hennes skuld i det hela, hon har gjort allt man som i hennes position skulle kunna begära att man gör. Jag är dessutom säker på att hon lärt sig en hård läxa och kommer jobba hårt i framtiden för att förhindra något likande händer igen. Vad jag inte förstår är vad det är du vill ha fram? Skall vi helt enkelt avliva alla hundar som visar osäkra tendenser?

Men du läser ju som f-n läser bibeln. Det är väl ingen som har sagt att detta är tillnärmelsevis ok. Det som hände var hemskt och jag hade blivit jätterädd och arg om det var min hund som blev överfallen. TS har inte ifrågasatt varför hon blev polisanmäld. Hon undrade vad brottet skulle kunna vara. Och jag svarade så gott jag kunde att det nog inte är något brott vad jag kan se.

Det enda som vi har sagt är att det inte handlar om någon som är allmänt vårdslös och låter en farlig hund springa runt vind för våg. Det handlar om någon som för en sekund slappnade av i sin uppmärksamhet och missbedömde en situation. DET kan hända vem som helst. TS har redan vidtagit åtgärder för att saken inte ska upprepas. Vad mer begär du?

:bow::bow::bow: EXAKT

Du behöver nog intevara så orolig. Jag känner en som fick sin hund ihjälbiten av två andra hundar. Det anmäldes, men inget hände. Ägaren till de två bitande hundarna lever idag som att inget hänt.

Du vet ju redan att du gjorde fel, har lärt dig av händelsen och kommer inte göra om det så det tänker jag inte säga till dig. Min förre hund blev påhoppad ganska många gånger i sitt liv, och jag tror inte någon av ägarna till de hundarna ens bad om ursäkt ...

Senast ändrad:

<snip.
Jag är en bra hundägare, jag är duktig med hundar fast jag egentligen inte är förtjust- och det kanske är därför-jag tänker inte vara med i det gänget där min hund inte är tillräckligt lydig för att kunna uppföra sig så även hundrädda och djur är trygga- men det får upppenbart mer spott än de som slarvar-jag är inte förvånad ,så är det här på hund.

Good for you!:grin: Vad duktig du ar:angel: Vi andra gor ibland mistag, och maste sedan leva med vad vi gjort. Jag beundrar verkligen sadana som dig som aldrig gjor nagra mistag:p
Min rottis har blivit pahoppad nagra ganger (hade en yorkshire terrier som hangde fran bogen en gang :crazy: tursamt nog valde hon att lyssna nar jag sa till att hon inte skulle gjora nagot. Personligen hade jag dock forstatt om hon bitit tillbaka trotts tillsagelse) annu sa lange har hon lyssnat nar jag sagt till, hon vill inte slass, men gjor det om hon tror jag ar i trangt lage (om jag hojer rosten:angel:) eller om hon inte har nagot val och blir pahoppad.
Men som sagt ... jag tillhor ocksa de dodligas skara och gor fel bade vad det galler min hund och annat ...

Jag skrev inte någonstanns att jag riktade mig mot dig, vad fick du det ifrån?
Ts rubrik lyder hundbråk, jag polisanmäld - för vad? Det var det jag svarade på, dvs. ts hund flög på och bet en annan hund, DÄRFÖR blev hon polisanmäld.

Vidare beskriver ts hur hennes hund är "rädd" för andra hundar, "blåser upp sig" osv. En hund som är rädd och svarar sin rädsla genom att anfalla andra hundar är i mina ögon en farlig hund. När anser du att en hund är farlig?

Då kanske du skall svara på TS inlägg o inte mitt, eller har du missat att man kan använda KL?

Och hur var det när du kräktes över att få ta hand om hunden du har och vi här på buke stöttade och gav råd. Har du glömt det också?
Nu spyr du mest galla i vilken tråd du än skriver i, här på hund eller inte. Spelar ingen roll, gallan spyr...

Så jag får inte skriva att jag tycker det var slarv bara för jag själv fått flera bra råd? Mycket märklig inställnin från dig.

Och spyr galla, jag skriver ju inte så mycket längre, mest i varg eller rävfrågor och tycker man att de djuren ska skjutas kreti o pleti så är det såklart att spy galla.
Du är rätt duktig att spy galla själv om du inte fattat det-ja, utom den gången då jag tyckte synd om dig då din vovve blev ihjälbiten, jag tycker det är för jävligt och inte sådant man ska räkna med."

Senast ändrad:

Hur var det den där gången när din hund sprang fram till en annan hund? Har du glömt det?

Du måste ha blandat mig med någon annan, när han vara nära bli tuggad på gick han intill min sida, lös förvisso som tur var, men intill. Han får inte gå fram till främmande hundar, eller till människor heller för den delen.

Att i det läget börja jämställa agerandet med folk som låter sina hundar hoppa på folk och fä i tid och otid och utan att bry sig är helt omotiverat.

Nej, jag har inte jämställt det-läs det för vad det är- en annan användare önskade att det skulle hända mig en olycka, jag drog några exempel SOM SVAR vad som har hänt även om jag förstår att hon egentligen önskade att min hund gjorde någon annan illa-hur man nu kan önska det.....

Visst att det kan hända att hunden sticker- lejonet gjorde det som unghund när någon lämnat en grind öppen, ena vavvan hoppade ut genom ett fönster (!)- men inte galopperade de iväg och anföll för det.

Uppfatta det nu inte som jag spyr galla men jag håller helt med.
Dessutom om ens hund sticker, visst letar man iaf?

Good for you!:grin: Vad duktig du ar:angel: Vi andra gor ibland mistag, och maste sedan leva med vad vi gjort. Jag beundrar verkligen sadana som dig som aldrig gjor nagra mistag:p

Good for my dog och rädda människor o djur kanske är bättre att säga även om det underlättar såklart med en lydig hund OCH MEN jag skrev att jag var en bra hundägare och duktig på hund- det finns ju de som är väldigt bra på hund och det skrev jag inte.
Och översätt nu inte detta som redan någon gjort att jag inga misstag gjort i livet........

När jag sa till häromdagen att de stora hundarna skulle kopplas i våra djurrika marker så kom en av hundarna framspringande till mig- det är tydligen så illa att folk släpper sina hundar lösa men de kan inte inkallning så jag är hellre en bra hundägare än en slarva-ja, även om en del av er vill få mig att skämmas för jag skriver så:grin:.

Går lixom inte att jämföra på samma dag, så låt inte din galla gå ut över TS, utan rikta den dit där den hör hemma.

Då måste jag fråga dig-är det verkligen att spy galla över TS att skriva att jag tyckte det var slarv?
Ett enda ord: Slarv......
Då jag frågar är nu när tråden blivit längre att många faktiskt verkar tycka det är någon form av slarv........

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 651
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka