Hundbråk, jag polisanmäld -för vad?

AnnaKarinA

Trådstartare
Hade precis fått hem min omplaceringstik som har en fruktansvärd bakgrund. Hon är väldigt rädd för hundar hon inte känner och blåser gärna upp sig vid hundmöten och dylikt.

Skulle ta in henne i bilen för att åka iväg, brukar inte göra så och vet inte varför jag gjorde det vid tillfället, men jag kopplade loss kopplet från halsbandet. Precis då kommer en hund gåendes på vägen, (som jag inte såg) och hon (min tik) gör ett utfall. Jag håller i halsbandet men tappar greppet, springer efter henne och tar fast henne.
Hon hade bitit tag i nackskinnet på hunden (en collie, mycket päls som tur var) men släppte direkt när jag kom, jag hade 2-3 meter att springa så det hela var över på 15-20 sekunder.

Inga synliga skador på hunden, men hundägaren var helt hysterisk. Jag bad om ursäkt, gav henne mitt telefonnummer (varpå hon säger "och du kommer väl inte svara, vad gör jag då?) och pekade ut huset där jag bor och sa att jag betalar veterinär om det är så att hunden är skadad.

Efter detta hälsar inte andra hundägare på mig och är jätteotrevliga, tycker synd om min hanhund som fått leka med alla hundar häromkring (en jättetrevlig kille som gått hundmedborgartest och är superlydig, och jättebra mentalt), men samtidigt förstår jag väl dem med.... men jag blir faktiskt lite ledsen, måste jag erkänna.

Fick idag reda på att damen polisanmält mig, har inte hört något från polisen och självklart kommer jag stå för felet jag gjorde. Men är lite nyfiken, vad är jag polisanmäld för? (Tydligen hade hon sett skador efteråt, på ena ögonbrynet och ena benet, jag såg bara att min tog tag i nackskinnet men jag kanske missade)

Sv: Hundbråk, jag polisanmäld -för vad?

Förmodligen för bristande strikt hundägaransvar. Visst var det en olycka, men det var din hund som smet och som bet den andra.

Aha, vad bra, då har jag iallafall en aning! Tack för info! :)

Det finns inget brott som heter så. Strikt ansvar har med skadestånd att göra, inte brott.

Jag kollade lite snabbt i lagen om tillsyn över katter och hunder och jag tycker inte att någon av straffbestämmelserna i den lagen passar in på din situation. Jag tror inte att du behöver oroa dig för den saken. Däremot ska du så klart betala för eventuella skador på den andra hunden.

Är det endast om hunden biter en människa som den kan bli utdömd? Dom mentalitetstestar ju hunden och avgör ifall den bör tas bort, ha munkorg eller liknande? Det gäller ej om den attackerar andra hundar?

Jag har ingen aning, blir bara nyfiken!

Har svårt att tro att hon skulle komma någon vart med det... det är ju rätt uppenbart att det var en olycklig olyckshändelse.

Det här med att hon rapporterat ytterligare skador än de som du tror uppkom vid händelsen har jag varit med om tidigare. Vi hade en hund i kvarteret som var skadad före en incident med en annan hund, efteråt fick vi veta att hundägaren med den skadade hunden hade rapporterat alla skador som om de uppkommit i samband med hundbråket. Vilket inte stämde då vi var många i huset som sett och träffat hunden med skador redan innan... I detta fallet var det också bara i princip att den andra hunden for fram och högg en gång innan hundägaren till den andra hunden lyckades sära dem både. Otroligt fult gjort :crazy: Hon såg väl sin chans att få hela kalaset betalt antar jag... :grin: :eek: Hur det gick tills slut vet jag tyvärr inte då hundägaren flyttade snart därefter.

Du kommer inte få något för detta....

Min grannes hundar har kommit in på vår gård, bitit halvt ihjäl en hund och ett halvår efter bet de en valp så illa så den fick avlivas.
Grannen fick inte ett skit... Men däremot finns det nu anmälan mot honom, så händer det igen kan det bli krav på tex munkorg el dyligt..

Hundarna sprang vind för våg och ägaren hade ingen koll.
Men sen verkar det bero på vart man bor hur reglerna tolkas. En kompis i stockholm fick tvång på munkorg för hunden tagit en harunge i ett villaområde... Och här får de springa hur som och bita ihjäl hundar utan att något händer..

Det du kallar en olycklig lyckshändelse kallar jag för slarv, hunden släpptes ju LÖS

Onödig kommentar! Oavsett vad DU vill kalla det så är jag av åsikt att det var en olyckshändelse, fanns ju uppenbarligen inget uppsåt och vad jag förstår är det ingen hund som normalt brukar agera på det viset. "Jag håller i halsbandet men tappar greppet, springer efter henne och tar fast henne", hur kan du påstå att det är slarv, oavsett om du har hunden i koppel eller annat KAN man faktiskt tappa sin hund oavsiktligt.

Din attityd är otroligt trist :crazy: Nej, det ska inte hända, MEN ibland händer det ändå. Och när du säger att det inte skulle hända dig så önskar jag nästan att du råkar utför något själv (skulle inte skada om du blev lite ödmjuk). Finns ingen anledning att anklaga personen i fråga mer än vad hon troligen själv redan gör! :grin:

Onödig kommentar! Oavsett vad DU vill kalla det så är jag av åsikt att det var en olyckshändelse, fanns ju uppenbarligen inget uppsåt och vad jag förstår är det ingen hund som normalt brukar agera på det viset. "Jag håller i halsbandet men tappar greppet, springer efter henne och tar fast henne", hur kan du påstå att det är slarv, oavsett om du har hunden i koppel eller annat KAN man faktiskt tappa sin hund oavsiktligt.

Din attityd är otroligt trist :crazy: Nej, det ska inte hända, MEN ibland händer det ändå. Och när du säger att det inte skulle hända dig så önskar jag nästan att du råkar utför något själv (skulle inte skada om du blev lite ödmjuk). Finns ingen anledning att anklaga personen i fråga mer än vad hon troligen själv redan gör! :grin:

Tack, Sockerbit.
Självklart känns det riktigt kasst, och jag säger ju att felet var mitt.
ginnies, jag släppte inte hunden! Hon är inte i skick att vara lös överhuvudtaget, hur dum tror du att jag är?!!

Självklart vill jag stå för veterinärkostnader vilket jag också sa till henne, jag gav henne mitt telefonnummer och pekade ut vilket hus jag bor i, men hon har inte hört av sig. Därför vart jag nyfiken på varför jag är anmäld, vart hon vill komma dvs.
Hunden är mentaltestad då hon blev omhändertagen av polis i ett vanvårsärende.

Tack alla för svar! :bow:

Ta kontakt med ditt hemförsäkringsbolag på måndag o kolla om din hemförsäkring täcker skador som din hund åstadkommit.
Det gjorde jag när min förra hund hade skadat en annan hund.
Jag pl¨strade om den hunden o erbjöd mig att köra dem till vet, men det ville dom inte för hunden var oförsäkrad.
Några dagar senare krävde de mig på tusentals kronor för taxi, operation av hunden o förlorad arbetsinkomst, jag hänvisade dem till mitt försäkringsbolag o sa även att de måste skicka med kvitton o journalutdrag från vet.
De hotade med polis o allt möjligt om jag inte betalade kontant, o vägrade visa några kvitton.
Jag vet ju iofs att hunden blev skadad, men någon vård verkar den inte ha fått, utöver första hjälpen av mig.

Om du visste vad jag har råkat ut för.

Min hund var nära bli biten av en aggresiv boxer bara för ägaren hade noll koll på flexikopplet- men såklart hade hon inget uppsåt så vad spelar det för roll, bara lite ren o skär otur..... Den avlivades sedan.

Jag har fått hönor tagna av lös älghund som bara släpptes lös för den "skulle få röra sig lite". Den hunden gavs sedan bort och är inte kvar i området.

Grannhunden, som satt heltid först i hundgård, efter anmälan från mig heltid inne eller bunden i trappan kom lös, jo, jag vet, det händer den bäste:grin:, bet ihjäl en höna. Också avlivad.

Grannen som flyttade hit till landet med 4 hundar för att de fick så mkt klagomål när de bodde i lägenhet (konstigt) släppte de lösa i deras oinhägnade trädgård så de stack flertal gånger-fick klagomål från hundrädd granne som inte vågade gå ut på SIN egen tomt- 3 avlivade, en kvar.

En grannes bekants rottweiler BET 2 personer här, varav en fick besöka sjukan o sys. När jag sa till att de inte kunde ha den lös i trädgården fick jag till svar att "den bara ville leka".:eek:

Igår när jag tog en kvällsjogg och det förbi våra marker så hörde jag på håll minst 2 hundar som sprang o skällde i vår hagskog.:mad: Mycket riktigt så kom det ut 2 stora, lösa och efter det, långt efter, kom det ut en förare. Hundarna sprang som längst ca 300 m bort från ägaren. Jag blev förbannad-vände, sprang dit och sa"Jag får be dig att koppla dina hundar om du inte har sådan koll på dem att du har dem intill dig"
Då frågade hon varför och när jag sa att de vid denna tid på året inte får vara lösa hur som helst pga djurlivet o det finns en lag så hade hon ingen aaaning om detta. Ren otur såklart, hur ska man kunna hålla ording på allt.:grin:

För att inte tala om de stora hundar som regelbundet var lösa på våra marker o jagade rådjur:mad:. När jag ringde ägaren så sa han att "ja, de kan ju öppna dörren ut" "så ibland kommer de lösa" "men de kommer ju hemmåt snart och är inte borta så länge"
Vilken idiot!! Men såklart, man kan inte rå för att man har en jordnöt ist för hjärna och lista ut att dörrar kan låsas eller reglas, så ren otur såklart.:grin:
men efter det har de inte varit lösa utan sitter i hundgård dygnet runt.

Men nu menade du nog att du ville att min hund pga mitt slarv skulle skada någon annan-hur man nu kan önska det- och det kommer inte hända.Oönskad men liten OCH lydig.Typ som denna men utan krimskrams.

Senast ändrad:

blog-239627

Äsch det gick inte.

SKÄRP DIG!
På vilket sätt är dina upplevelser av lösa hundar i paritet med det som hände TS, de händelser du återger är klara lagbrott o vittnar om total ignorans om hundar o deras behov, samt hur man håller hund.
Går lixom inte att jämföra på samma dag, så låt inte din galla gå ut över TS, utan rikta den dit där den hör hemma.

Grattis förresten, du måste vara Sveriges enda perfekta, felfria hundägare.

Men snälla du, det du berättar är ju om totalt ansvarslösa hundägare! TS har ju sagt flera gånger att hon tar på sig skulden, och det va en ren olyckshändelse.
Jag avskyr såna som du berättar om, och mina hundar har blivit påflugna vid ett flertal tillfällen. MEN är det en olyckshändelse och ägaren ber om ursäkt osv osv så finns det väl ingen anledning att trycka ner människan i skorna?

Jag har varit med om 2 stora hundar som kom farande mot mig och mina små, hon hade tappat kopplena och mådde nog mycket sämre än mig, hon frågade säkert 100 gånger om det gick bra. En ödmjuk hundägare som erkände sitt "misstag", inte f*n stod jag och skrek mig gul och blå på henne...

Sen däremot finns det ju folk till allt, men nu tycker inte jag att TS hör till det facket.

Jag hoppas verkligen att alla dessa hundar inte skickades bort eller avlivades pga att de tog höns eller "var nära att"? Jag skulle inte lita på att mina hundar inte skulle plocka en höna om de var obevakade med lösa höns. Jaktinstinkt har alla hundar - i större eller mindre omfattning, men ingen frisk hund är utan.

Hunden är precis som hästen ett djur med drifter och instikter, hur lydig hunden än är kan du aldrig lita på att den "sköter sig" till 100% varje gång. Olyckor sker med lydiga hundar, och slarv kan givetvis vara en bidragande orsak. Jag hade en vän som födde upp rottisar och chihuahuas. Hundarna fanns innanför trädgårdsstaketet och höll sig alltid där. En dag hoppade en jakthund av mindre ras över staketet. Jakthunden blev ihjälbiten av rottishanen ganska omgående. Jakthundsägaren bev så klart förkrossad, men krävde aldrig att rottisens ägare skulle ersätta, avliva sin hund eller något annat då det ar en ren olycka. Jag får känslan av att det inte skulle bli samma scenario om den historien fanns bland dina erfarenheter som du listade här ovan...

Mina hundar är lösa på gården - och de håller sig på gården. Skulle något ändå hända är jag beredd att ta fullt ansvar, hellre det än att ha dem i hundgård eller att vara utan hund. (Kan ej gå koppelpromenader pga min sjukdom).

Kl.

Varför är det fel att påpeka att ts har gjort fel (=slarvat) när ts uppenbarligen har gjort det?
Olyckshändelse hade varit om tex kopplet hade gått sönder eller om ts ramlat och slagit sig, inte om ts själv släpper hunden. (Ja hon tappar den, men det är efter att hon släppt.)

Givetvis är ingen människa felfri men är det slarv så ÄR det slarv.
Finns ingen anledning att dalta om det?

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 651
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka