Tack för era svar! Jag har umgåtts en del med hundar men är inte insatt i "hundvärlden" så jag vet inte hur pass vanligt/ovanligt beteendet är. Har precis som
@Red_Chili nämner varit med om hundar som nafsat lite när man busar med dom, vilket väl inte heller är bra men då vet man åtminstone varför. Här kom det verkligen extremt plösligt, jag hade ju inte ens uppfattat att det kom en hund bakom mig...
Efteråt kröp hunden liksom ihop vid sin ägare och såg väldigt liten och rädd ut, nästan så att den förstod att den gjort fel (nu vet jag inte om hundar kan känna skam direkt men....). Den såg i alla fall inte lekfull och glad ut så jag är helt säker på att den reagerade med någon sorts försvarsinstinkt när jag reste mig.
Jag är inte hundrädd och tycker generellt om hundar (har faktiskt just en springer spaniel-hund som står mig väldigt nära; han är mina nu bortgågna farföräldrars sista hund på 12 år och still going strong), men hade jag varit hundrädd så tror jag faktiskt att en sån här grej hade lämnat rejäla psykiska spår. Väldigt tråkigt och så här i efterhand betedde sig kanske ägaren lite konstigt då hennes ursäkt i princip var "sorry" (jag bor i England för tillfället). Jag hade kanske förväntat mig "oh herregud, han har aldrig gjort något liknande innan, jag är så hemskt ledsen!". Vilket får mig att undra om hon vet om att hennes hund är väldigt osäker och kanske har gjort något liknande innan? Hur jobbar man med en hund som reagerar så här?
Alltså, att bita
är ju en del av hundars normala repertoar, men det betyder ju inte att det är acceptabelt (särskilt inte i den situation du beskriver!). Hundar kan ju bita i lek, som markering, i rent glädjefnattsöverslag, osv. Men en hund som biter på det här sättet, alltså ingriper direkt mot en främling som visserligen betedde sig oväntat men faktiskt var bortvänd, är helt klart ute på tunn is. Ska man se till det positiva så var det inget allvarligt bett (hundar har kontroll över hur de biter, det är inte "ren tur" att man inte blir ordentligt skadad som regel utan bettet är avsett på ett visst sätt), och hunden avbröt själv. En sorts (extrem!) avståndsmarkering, kan man kanske säga. Hunden blev rädd för dig och "sa" till dig att passa dig jäkligt noga för att prova något dumt, den kunde minsann försvara sig...
Den hunden borde helt enkelt inte vistas runt folk på det här sättet. Ägaren borde ta sitt ansvar både gentemot hunden och omgivningen, och se till att hunden är i trygga miljöer där den inte blir skrämd. Måste man röra sig i okontrollerbara miljöer skulle hunden ha munkorg!
Exakt hur man ska träna den är lite svårt att säga utan att ha sett den, men grunden är helt enkelt att lära hunden att inte agera direkt på sina impulser, lära den att inte allt som skrämmer den faktiskt är farligt, och lära den att ägaren är tryggheten så
om något skulle vara farligt är det bara att lita på att matte/husse löser problemet. Att den direkt hukade sig hos matten kan vara ett hyfsat gott tecken (hunden sökte trygghet hos matte), då har man en del från början där iom att hunden ändå förväntar sig hjälp från sin ägare och kan fokusera lite mer på impulskontroll och förväntningar utåt. Eller så förväntade sig hunden att bli straffad av matten, och då är det istället ett dåligt tecken och man måste lägga en hel del jobb på att få upp förtroendet från grunden. Ett ytterligare alternativ kan vara att hunden helt enkelt räknade med att du skulle flyga på den och spöa upp den...
Många hundar som biter "oprovocerat" (hunden har ju dock upplevt något slags provokation, även om den var mer eller mindre inbillad) har upplevt att alla andra försök att slippa läskiga saker inte respekteras, och går omkring i en övertygelse att anfall är bästa försvar. Eller kanske
enda försvar. Och eftersom deras beteende (bitandet) är extremt och oacceptabelt blir deras förväntningar uppfyllda: omgivningen är full av läskiga typer som är aggressivt inställda mot hunden... Det går att lära dem att fungera rätt normalt igen (som regel), men det är olika hur mycket träning som krävs och vad som krävs av ägaren. (Och det varierar väldigt mycket vad ägaren är villig att förstå och göra...) Man bör också räkna med att en sådan hund alltid har närmare till bett än en som aldrig befäst ett "bita är lösningen!"-beteende.
Jag har själv en hund som är väldigt socialt osäker. Skulle aldrig falla mig in att gå med honom så nära folk att han fick möjlighet att bita! På klubben, med människor som är med på vår träning och känner till hundens svårigheter, får han långt koppel, vissa valmöjligheter och chans till (begränsad) kontakt, för att jobba på hans associationer och förväntningar i sociala miljöer. Men ute i "världen" så är det
stenkoll som gäller, och då förväntar jag mig definitivt inte att han skulle bita folk till höger och vänster, utan det handlar "bara" om att vare sig han eller omgivningen ska behöva uppleva något obehag av varandra (han gör utfall om han känner sig hotad). Varför ägaren till hunden som bet dig tog så lätt på det hela kan jag inte svara på, jag hade
brutit ihop! Kanske har man en annan hundkultur i England där man tar lätt på bett? Kanske förstod hon inte att du faktiskt blivit biten? Kanske skämdes hon som ett as och att inte låtsas om det var hennes sätt att hantera det? Kanske var hon fokuserad på att inte göra situationen ännu jobbigare för hunden genom att göra en stor grej av det? Jag vet inte, det finns bättre och sämre alternativ men jag tycker det var väldigt märkligt.