I

isse

Jag skriver ett arbete i skolan om hundavel och undrar om ni mycket mer kunniga människor än jag kan hjälp mig.

Ordet är fritt!

Sv: hundavel

Jag skriver ett arbete i skolan om hundavel och undrar om ni mycket mer kunniga människor än jag kan hjälp mig.

Ordet är fritt!

Hundavel ur vilken aspekt? Det finns så många infallsvinklar och områden inom avel att man till att börja med måste hitta ett område att specialstudera. Är det rent faktamässiga grejor du är ute efter eller mer idéer och urvalsprinciper? Bägge delarna finns för övrigt massor med trådar att hämta ur.

Okej, jag förstå att det blev svårt.:D

Jag vill ha mer info om hur man väljer hanhund till sin tik, vilka tikar ska få gå i avel.
Vad finns det för olika reglementen?
Vad ska finnas med i ett betäckningskontrakt?
Hur fungerar det här med HD och AD?
Vilka defekter ska man inte avla på?
Vad är det för avgifter som gäller?
Vad är viktigt att tänka på för tik- respektive hanhunsägaren i samband med betäckning?

Många frågor, om nån kan svara så skulle jag bli väldigt glad.

Jag har letat i andra trådar men inte hittat det jag söker.

Jag vill ha mer info om hur man väljer hanhund till sin tik, vilka tikar ska få gå i avel.Tik och hane ska ha sömsmån, dvs valparna ska kunna bli snäppet sämre än sina föräldrar och ändå vara OK hundar. Hundarna ska komplettera varandra, och inavelsgraden bör hållas låg - helst 0%

Vad finns det för olika reglementen? För rasavel har du att hålla dig till: Jordbruksverkets regler, SKKs regelverk (om du vill kunna registrera valparna) och rasklubbens regelverk (om du vill ha hänvisning genom klubben)

Vad ska finnas med i ett betäckningskontrakt? Det finns färdiga parningsavtal hos SKK

Hur fungerar det här med HD och AD? Det beror på ras. Rent generellt börjar rasklubbarna ifrågasätta avelsvärdet av åtminstone HD-röntgen.

Vilka defekter ska man inte avla på?Man ska inte avla på några defekter, men vissa kan man ha överseende med om hunden är väldigt bra ur någon annan sunpunkt.

Vad är det för avgifter som gäller? Hanhundsägaren betämmer språng- och levandevalpavgift. SKK tar ut 355:-/valp i reg.avg. + 370:-/år i medlemsavgift.

Vad är viktigt att tänka på för tik- respektive hanhunsägaren i samband med betäckning? Att båda hundarna uppfyller baskraven för avel och att det finns sömsmån på dem bägge två, både mentalt och hälsomässigt. Att de kompletterar varandra och är fria från smitta.

Ska du göra ett skolarbete är det viktigt att ha källhänvisningar, så egentligen ska du leta någon annanstans än på ett forum efter fakta och tyckande.

Bestäm dig för en ras; Läs den rasens RAS och prata med uppfödare inom just den rasen, då det är så otrolig olika från ras till ras, vilka krav som ställs på hundarna och hur funderingarna runt aveln, egenskaperna etc. går.

SKK måste du kunna hitta jätte mycket på, som Duvan sa så bör du väl ha källhänvisning. Men självklart kan du disskutera frågor här...

Tack alla som har svarat. Jag ska redovisa muntligt så jag behöver inte ha källhänvisningar:crazy: ,konstigt men så är det.
Jag ska gå in på SKK och kolla lite där.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 731
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka