I
isse
Jag skriver ett arbete i skolan om hundavel och undrar om ni mycket mer kunniga människor än jag kan hjälp mig.
Ordet är fritt!
Ordet är fritt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skriver ett arbete i skolan om hundavel och undrar om ni mycket mer kunniga människor än jag kan hjälp mig.
Ordet är fritt!
Jag vill ha mer info om hur man väljer hanhund till sin tik, vilka tikar ska få gå i avel.Tik och hane ska ha sömsmån, dvs valparna ska kunna bli snäppet sämre än sina föräldrar och ändå vara OK hundar. Hundarna ska komplettera varandra, och inavelsgraden bör hållas låg - helst 0%
Vad finns det för olika reglementen? För rasavel har du att hålla dig till: Jordbruksverkets regler, SKKs regelverk (om du vill kunna registrera valparna) och rasklubbens regelverk (om du vill ha hänvisning genom klubben)
Vad ska finnas med i ett betäckningskontrakt? Det finns färdiga parningsavtal hos SKK
Hur fungerar det här med HD och AD? Det beror på ras. Rent generellt börjar rasklubbarna ifrågasätta avelsvärdet av åtminstone HD-röntgen.
Vilka defekter ska man inte avla på?Man ska inte avla på några defekter, men vissa kan man ha överseende med om hunden är väldigt bra ur någon annan sunpunkt.
Vad är det för avgifter som gäller? Hanhundsägaren betämmer språng- och levandevalpavgift. SKK tar ut 355:-/valp i reg.avg. + 370:-/år i medlemsavgift.
Vad är viktigt att tänka på för tik- respektive hanhunsägaren i samband med betäckning? Att båda hundarna uppfyller baskraven för avel och att det finns sömsmån på dem bägge två, både mentalt och hälsomässigt. Att de kompletterar varandra och är fria från smitta.