Hundar som ryker ihop

Det har aldrig hänt i någon av våra flockar. Inte mellan mina två tikar och inte när vi sätter ihop dem med föräldrarnas flock av blandade kön och åldrar. Alla är jaktlabbar så väldigt lättsamma hundar på det viset.

Ruben, pekingese har under åren bott med tre olika hundar. Ddb, brab och en mops, samtliga har varit mjuka och inga bråkmakare så det har gått bra eftersom Ruben fått styra med järntass.
Han har flugit på mopsen några gånger pga dåligt tålamod hos Ruben och något trög mops 😂
Men det har aldrig blivit bråk.

Rottisarna rök ihop lite nu och då, när de tyckte att de bägge var värda resursen. Lätt blodvite vid något tillfälle, men oftast bara hårtussar och ljudeffekter. För folk som inte är vana är det dock traumatiserande.

Nuvarande par CC har jag inte ens sett potential att gruffa, men så är det ju ovanligt mesig ras också :D

Men så kan inte en hund som lever i stunden tänka ? Att den inte får vara med om den bråkar ? :)

Våra har inga problem att förstå det efter ett par gånger. Vaktar de i sängen åker de ner från sängen. De har slutat vakta i sängen.

Hundar har inga problem att tänka i flera steg och förstå att ett beteende leder till en konsekvens. Det är bara att kolla vad de hittar på för att "lura" varandra och oss. Vår ena brukar gå och "låtsas" se något spännande utanför och voffa lite när en andra hunden har något han vill ha. Då kommer ju den andra hunden dit för att titta vad det är för spännande. Den första hunden skyndar sig då att springa och ta "skatten" som den andra hunden lämnat. Nästan lika fascinerande varje gång.

Eller som att de påtalar att de behöver gå på kvällskiss, har superbråttom runt (kissar knappt något) och drar som tokar hem för att gå in och sätta sig och vänta på kvällsnacksen = matte och husse grundlurade :cool:

Imponerande att det fungerar så bra ändå, ni har ju en hög med rätt mycket skärpa i alla raserna :D
Ja det funkar förvånanansvärt bra faktiskt. Innan när min förra malle levde var det hemskt. Han och sambons äldre hane var dödsfiender och man var livrädd att något skulle hända (vilket det också gjorde en gång). Nu är det rena barnleken! :)

En kompis till mig hade tva malle hanar i 3-4 ars aldern och en pitbull hemma. De gick alltid tillsammans och det var aldrig nagot tjafs. Tills en dag nar de inte var hemma. Nar de kom hem var den ena mallen dod och den andra fick avlivas hos veterinaren da skadorna var for stora.
Kompisarna kunde inte ens rakna ut vad de slogs om. Det fanns inga vardefulla leksaker framme och inget atbart.

En kompis till mig hade tva malle hanar i 3-4 ars aldern och en pitbull hemma. De gick alltid tillsammans och det var aldrig nagot tjafs. Tills en dag nar de inte var hemma. Nar de kom hem var den ena mallen dod och den andra fick avlivas hos veterinaren da skadorna var for stora.
Kompisarna kunde inte ens rakna ut vad de slogs om. Det fanns inga vardefulla leksaker framme och inget atbart.
Usch vad hemskt!

Pudeln har rykt ihop med en enda hund under hela sin livstid, och det är min mosters pudel från samma uppfödare, de känner varandra och var tillsammans mycket. Senaste gången var de kanske 2-3 år gamla och de är nu 8. Terriern kan ryka ihop med andra hundar om det blir för stökigt och han blir förbannad men han och pudeln kommunicerar fint och han tolererar att hon är lite mopsig ibland. Skulle inte vilja ha en yngre hane hemma med honom dock.

Är inte ens förvånad om jag ska vara ärlig.
Har aldrig hört att det har gått så långt i min ras - men det är nog mer tur än något annat. Och ändå envisas folk att ha dobermannhanar ihop, trots att typ alla förr eller senare flyger ihop (ofta utan synbar anledning med).

Småtjafs och småslagsmål när unghundarna vill testa sig mot dom vuxna - gärna om resurs (och då helst om mig när jag precis håller på att somna typ.....vem ska ligga närmast) :banghead: brukar hända en gång och sällan mer. Tror dom är lite för bortskämda dom jäklarna...
Tikar - har varit lite småtjafs ibland, men sällan större bråk med tänder inblandade. Oftast vid löptider då det kan hetta till lite extra eller när jag har annan tik hemma som inte ingår normalt i flocken. men det brukar rätta till sig relativt snabbt.

Har haft en tik en gång i tiden som slogs och hon slogs rejält - var tacksam för hennes underbett (eng bulldogg) då hon inte kunde bita ihop lika bra som en "normal-bettad" hund, för när hon slogs så fick jag lägga mig på henne för att bända upp käften. Hon började som 2-åring att resursvakta mina grejer och kunde då flyga på den hund som kom lite för nära. Kunde vara en väska på en stol i ett annat rum osv - knepigt värre. Hände bara inomhus. Äldsta shar-pei tiken och hon slogs rejält pga detta ett antal gånger och en valp fick en rejäl käftsmäll och då fick det vara bra. Bulldoggen flyttade, för jag kan inte leva ständigt med separerade hundar i 2 rok.

Är inte ens förvånad om jag ska vara ärlig.
Har aldrig hört att det har gått så långt i min ras - men det är nog mer tur än något annat. Och ändå envisas folk att ha dobermannhanar ihop, trots att typ alla förr eller senare flyger ihop (ofta utan synbar anledning med).
Det är inte utan att jag undrar hur man har avlat då? Jag menar alltså inte den enskilda uppfödaren, utan sedan flera hundra år kanske.

Det är ju rejält onaturligt beteende att ha ihjäl sina flockmedlemmar! Att vissa raser är mer benägna till beteendet känns väl inte speciellt konstigt dock.

Det är intressant att det är så pass vanligt, framförallt som jag upplever att de flesta hundar gör vad som helst för att blidka sina ägare. Jag är rätt säker på att jag skulle kunna slå ihjäl båda hundarna bredvid mig i soffan utan att de ens skulle försöka försvara sig.
Medans stubinen känns betydligt kortare hundar emellan.

Det är inte utan att jag undrar hur man har avlat då? Jag menar alltså inte den enskilda uppfödaren, utan sedan flera hundra år kanske.

Det är ju rejält onaturligt beteende att ha ihjäl sina flockmedlemmar! Att vissa raser är mer benägna till beteendet känns väl inte speciellt konstigt dock.

Det är intressant att det är så pass vanligt, framförallt som jag upplever att de flesta hundar gör vad som helst för att blidka sina ägare. Jag är rätt säker på att jag skulle kunna slå ihjäl båda hundarna bredvid mig i soffan utan att de ens skulle försöka försvara sig.
Medans stubinen känns betydligt kortare hundar emellan.

Det är onaturligt att vi människor tvingar i hop individer till flockar, inte att de slåss. I ett vilt tillstånd hade individer lämnat flocken.

Men olika hundraser avlas på olika drifter beroende på deras användningsområden. Det gör att vissa blir väldigt skarpa och svåra i vissa situationer. Alla hundar kan inte vara mys och kompishundar mot varandra.
Jo, och det säger ju inte emot något det jag skrev.

Du frågade varför det avlades på sånna hundar.
Svar: För att hundarna behöver vissa egenskaper i sitt arbete.
Vissa ja, ingår det att ha ihjäl sina artfränder? Tror inte det va?

Frågan är intressant, det borde ju gå att avla fram hundar som har dessa egenskaper och ändå fungerar väl i flock.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka